Alleen die-hards hurken onder de kerstboom met een managementboek. Speciaal voor hen stelden we dit gevarieerd pakket samen. De anderen mogen wachten tot de kerststronk met boterroom en de obligate drie glazen Elixir d'Anvers van tante Virginie verteerd zijn.
...

Alleen die-hards hurken onder de kerstboom met een managementboek. Speciaal voor hen stelden we dit gevarieerd pakket samen. De anderen mogen wachten tot de kerststronk met boterroom en de obligate drie glazen Elixir d'Anvers van tante Virginie verteerd zijn. Aanvankelijk lijkt Intuïtieve strategen een boek tegen beter weten in. Johny Johansson ( Georgetown University, Washington) en Ikujiro Nonaka (tot managementgoeroe gebombardeerd na het co-auteurschap van De kenniscreërende onderneming) bezingen er de deugden van de Japanse marketingbenadering. Anno 1998 vloekt dit met de bittere neergang van het Japanse samenzweerderskapitalisme. De term pikten we van Johan Van Overtveldt, die het land van de Rijzende Zon in zijn blootje zette in zijn Focus van 8 oktober 1998 in Trends. Het aantal Japan-turven dat inderhaast een recessiehoofdstuk toegevoegd kreeg, was één van dé trends van het afgelopen jaar. De pelgrimages van vooraanstaande managers naar Tokio stokte, toen het economische mirakel onzacht op de tatami bonsde. Ondanks alles blijft Intuïtieve strategen een boek om te lezen, al was het maar om vastgeroeste marketingaxioma's aan het wankelen te brengen. Dit is overigens geen traditioneel marketingmixgejengel, maar een soms wat te wijsneuzerige uiteenzetting over competitiviteit, intuïtie en kenniscreatie. Wordt een klassieker in het genre. (Scriptum, 255 blz., 1150 fr. ISBN 905594 1018.) Onlangs verscheen de vertaling van De innovatiecirkel van Tom 'Excellente ondernemingen' Peters, die de jongste tijd zijn lezers behandelt als seminarievee. Kreten doen het daarbij beter dan fundamentele analyses. Een boek tegen heug en meug? Alvast een vat om ideeën te tanken en ze vervolgens te laten volgroeien, geholpen door andere managementboeken. (Contact, 496 blz., 1495 fr. ISBN 90254 98515.) Zo'n geëlaboreerde, maar nog net leesbaar gehouden uiteenzetting vinden we in Achieving Planned Innovation. Even doorbijten en u heeft de aanzet tot een proces waarbij productinnovatie centraal staat. Het menu komt van professor Frank Bacon ( Michigan State University) en consultant Thomas Butler. (Free Press, 160 blz. ISBN 0684 839903.) Stevige kost in verteerbare happen krijgen we ook in Dynamiek in commerciële relaties, waarin Hein van der Hart en Arjan van Weele teksten bundelen over relaties tussen bedrijven. Een stevige, maar wat schoolse synthese over de trends en instrumenten op dit gebied. (F&G, 282 blz., 1080 fr. ISBN 9075432 100.) LDD