Management bekent kleur

Eindelijk heeft ook België zijn bedrijf dat een klacht wegens discriminatie aan de broek heeft. Het lijkt er immers op dat Adecco weigerde om allochtone uitzendkrachten te sturen naar bedrijven waar ze sowieso zouden worden geweigerd. We willen hier niet het proces van Adecco maken, dat overigens veel méér dan vele andere bedrijven met allochtonen werkt. We willen hier niet eens een debat over racisme beginnen. Racisme is te dom voor woorden. Al moesten we bij het horen van de Adecco-affaire ook aan de onvolprezen roman Het vreugdevuur der ijdelheden van Tom Wolfe denken. Daarin leren we ons evenzeer te hoeden voor wie slogans tegen racisme balkt, maar dat misbaar misbruikt ter eer, glorie en vooral profijt van zichzelf. Achter elke slogan loert een verborgen agenda.

Wie de hypocrisie en het emotionele zwart-witdebat uit de weg durft te gaan, moet maar eens het Polderpalet raadplegen. Daarin heeft een kwartet Nederlandse personeelswerkers en communicatiespecialisten het over management van diversiteit, een vies etiket voor de omgang met mensen uit diverse culturen. Dat gebeurt er in een wel erg heterogene bundel. We vinden er zowel nauwelijks leesbare, doorwrochte essays, als vlotte en vooral leerzame, concrete bijdragen.

Uiteraard hebben de auteurs het ook uitgebreid over diversiteit in het bedrijfsleven zelf. Gelukkig houden ze het in dat deel niet bij veilig academisme, maar duikelen ze volop de praktijk in. Zo zien we hoe langdurig werkloze allochtonen aan de slag kunnen bij winkelketen Vendex, hoe luchtvaartmaatschappij KLM discriminatie op de werkvloer bestrijdt en hoe het leidinggeven verloopt in een boekenpakhuis met een multicultureel personeelsbestand.

Op het eerste gezicht lijkt de verbrokkeling van deelthema’s en stijlregisters het succes van dit boek in de weg te staan, maar dat is buiten het hoofdstuk over diversitymarketing gerekend. Wie op dat actuele zoemwoord stuit, hoeft een cynische grijns niet te onderdrukken. Diversitymarketing leert de marketeer rekening houden met de diverse niches in de samenleving. Het gaat niet langer alleen om jong en oud, zelfs niet uitsluitend om arm en rijk of blank en gekleurd, maar bijvoorbeeld ook om segmentering volgens seksuele geaardheid. Zo is er een apart hoofdstuk over marketing voor homoseksuele consumenten.

Tussendoor leren we dat Amerika steeds minder een smeltkroes is en steeds meer een samenleving die uit vele groepen bestaat, die sterker vasthouden aan hun culturele eigenheden. Nieuwe Amerikanen, zoals de Hispanics, blijven zelfs hun eigen taal spreken. De VS wordt een pluriform land met vele gemeenschappen, waarin iedere gemeenschap een doelgroep vormt voor marketeers.

Adjiedj Bakas, Vinco David, Roland Kip & Hetty van Wolde, Polderpalet – Management van diversiteit. Samsom, 424 blz., 1595 fr.

Luc De Decker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content