Hubert Casneuf (51 j.) is de nieuwe gedelegeerd bestuurder van de beste autofabriek van Europa, een titel die de Gentse personenwagenfabriek van Volvo ( Volvo Cars Europe Industry) vorige week ontving van het Japan Institute of Plant Maintenance. Casneuf volgt er Deinzenaar Chris Dewulf op. Die leidt sinds begin juli NedCar in het Nederlandse Born, de joint venture van Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse overheid.
...

Hubert Casneuf (51 j.) is de nieuwe gedelegeerd bestuurder van de beste autofabriek van Europa, een titel die de Gentse personenwagenfabriek van Volvo ( Volvo Cars Europe Industry) vorige week ontving van het Japan Institute of Plant Maintenance. Casneuf volgt er Deinzenaar Chris Dewulf op. Die leidt sinds begin juli NedCar in het Nederlandse Born, de joint venture van Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse overheid. Na Dewulf komt er dus opnieuw een Vlaming aan het hoofd van de Gentse vestiging van de Zweedse autoconstructeur. "Vlaamse verankering is een te groot woord," meent Casneuf, "noem het veeleer respect voor de Vlaamse setting." Na het vertrek van Dewulf voerde de Volvo-directie een breed onderzoek uit naar het geschikte profiel, zowel in Zweden als in België. Het heet zelfs dat de Zweden extern gingen zoeken. Reageert Hubert Casneuf : "Volvo wil absoluut internationaliseren ; ze zijn op zoek naar niet-Zweden die kunnen doorgroeien naar de bedrijfstop en binnen enkele jaren bereid zijn naar Zweden te vertrekken." Of Casneuf op termijn naar het hoge Noorden vertrekt, is onzeker. Wel neemt hij zich voor jonge managers aan te zetten "internationaler" te gaan. "Dat hoeft niet meteen het moederbedrijf te zijn," meent Casneuf. "Volvo telt wereldwijd heel wat verkooporganisaties. Ook daar liggen kansen." Casneuf heeft een uitgesproken sociaal profiel. Afkomstig van Wachtebeke, studeerde hij in het Gentse af als maatschappelijk assistent. Na actief geweest te zijn in de jongeren- en de mindervalidenwerking kwam hij in december 1971 bij Volvo terecht. "Ik had er een leeg bureau en een stoel," herinnert Casneuf zich. Zijn opdracht : de Dienst Sociaal Welzijn uitbouwen, zoals overeengekomen was in een CAO. In 1981 wordt hij personeelsmanager, in 1991 directeur Human Resources en Organisatie. "Of ik nu maatschappelijk assistent ben of ingenieur is eigenlijk niet belangrijk. Je evolueert in je carrière. Ik blijf wel de man van het sociale. We offreren een hoogtechnologisch product, maar zijn en blijven een mensenfabriek. De vakbonden weten dat. Wederzijds vertrouwen is en blijft noodzakelijk."Hubert Casneuf is gehuwd en vader van drie kinderen. Enkele jaren terug verhuisde hij om familiale redenen naar Oostduinkerke maar zijn huis in Destelbergen behield hij. Zijn dochter Joke is net afgestudeerd als kinesiste. "En mijn zonen, die zitten op kot bij mij in Destelbergen." Hans is een kersverse bio-ingenieur, Bob studeert biologie. Zelfs tijdens de weekends is Volvo nooit ver weg : op wandelafstand van Casneufs woning in Destelbergen woont iemand die zijn internationale carrière ook binnen de Gentse Volvo-vestiging begon : André Deleye, ex-topman van NedCar, die nu datgene wat nog rest van het imperium van Joep Van den Nieuwenhuyzen bestiert. HUBERT CASNEUF (VOLVO CARS EUROPE INDUSTRY) Of ik nu maatschappelijk assistent ben of ingenieur is eigenlijk niet belangrijk.