In 1994 besloot Philippe Pollart zijn consultantspak aan de wilgen te hangen en zijn eigen bedrijf op te richten, VC. Als consultant had hij al een eigen computerprogramma voor optische karakterherkenning en randdetectie in een industriële omgeving ontworpen. "Dankzij ons programma kunnen verschillende taken geautomatiseerd worden: controle van markeringen ( optical character recogniti...

In 1994 besloot Philippe Pollart zijn consultantspak aan de wilgen te hangen en zijn eigen bedrijf op te richten, VC. Als consultant had hij al een eigen computerprogramma voor optische karakterherkenning en randdetectie in een industriële omgeving ontworpen. "Dankzij ons programma kunnen verschillende taken geautomatiseerd worden: controle van markeringen ( optical character recognition, optical character verification, barcodes), inspectie van infuuszakjes, controle bij de uitstoot van gietstukken, positionering van werkstukken, assemblagecontrole." Toen een ex-collega zich bij het team voegde, was dat voor VC de gelegenheid om zich om te vormen tot een BVBA en in 2000 tot een NV. Door die vermogensuitbreiding, waarbij de naam werd gewijzigd in Vision Control Application ( VCA), kon de Brusselse onderneming ook markten aanpakken waartoe ze voordien geen toegang had. "We waren al eens bij L'Oréal België aan de deur gaan kloppen, maar tevergeefs. Op een internationaal salon in Parijs zijn we dan toch bij de cosmetica-afdeling van de groep in het oog gesprongen." Samen met L'Oréal groeide ook VCA verder uit, zoals blijkt uit de recente ondertekening van een contract voor de Chinese markt. VCA is echter nog onvoldoende groot om een van de aantrekkelijkste markten binnen te dringen: Amerika. Nochtans is de onderneming, dankzij de kleine omvang en een product dat makkelijk in de fabricagelijnen kan worden opgenomen, in staat om kleine niches van interessante markten te bedienen. Bovendien beschikt VCA over een eigen technologie: het maakt gebruik van een eigen octrooi dat binnenshuis ontwikkeld werd. Pollart: "Op het vlak van imago is dat een argument dat goed aankomt bij de klanten, of dat nu eindgebruikers zijn of fabrikanten van machines."Ondanks een jaarlijkse stijging van de omzet met 20 tot 30 %, weet het bedrijf maar al te goed dat het niet op zijn lauweren mag rusten. "We hebben misschien iets te veel geïnvesteerd in de marketing, maar nu spitsen we onze energie weer toe op de ontwikkeling. Zonder productontwikkeling sterf je."Frédéric Moser"We hebben misschien iets te veel geïnvesteerd in de marketing, maar nu spitsen we onze energie weer toe op de ontwikkeling."