Bozar gaat de zomer in met een opmerkelijke tentoonstelling. Kendell Geers, de Zuid-Afrikaanse kunstenaar die al jaren in Brussel woont, selecteert daarvoor kunstwerken uit de collectie van Sindika Dokolo. De Congolees is een van de rijkste Afrikaanse zakenlui en de grootste verzamelaar van hedendaagse kunst in Afrika. Dokolo groeide deels in België op en bewaart ook een deel van zijn kunstverzameling (meer dan 5000 stukken) in ons land. In 2007 richtte hij de Sindika Dokolo Foundation op. Sindsdien gebruikt hij zijn politieke en artistieke connecties om de aandacht te vestigen op Afrikaanse kunst. Zo steunde hij in 2007 het eerste Afrikaanse paviljoen op de Biënnale van Venetië.

Maar ook voor klassieke Afrikaanse kunst breekt hij graag een lans. Toen hij in 2015 eregast was op de Bruneaf, de beurs voor niet-Europese kunst op de Zavel, kondigde hij aan dat hij mee speurt naar gestolen Afrikaanse kunstschatten.

Voor de expo in Bozar, die op 27 juni opent, selecteerde Dokolo samen met Kendell Geers werken van hedendaagse Afrikaanse kunstenaars uit zijn privécollectie. Denk aan William Kentridge, Otobong Nkanga, Sammy Baloji en Roger Ballen. Hun werk staat altijd in relatie tot klassieke Afrikaanse kunst, maar niet vanuit een esthetisch of etnografisch perspectief. IncarNations benadert de kunstwerken en kunstobjecten net vanuit een fris Afro-centrisch perspectief: de aandacht ligt op hun spirituele of symbolische kracht. Animisme, fetish, identiteit, bevrijding, vrouwelijkheid en maskerade: een thematisch parcours legt de brug tussen de hedendaagse en klassieke kunstwerken.

IncarNations, African Art as Philosophy, van 28 juni tot 6 oktober in het Paleis voor Schone Kunsten.