Highway, een onderdeel van Sopres Marketing, komt uit met "Mailing Studio". Mailing Studio is een cd-rom die kleine bedrijven moet bijstaan bij het ontwerpen en uitvoeren van direct mail-acties.
...

Highway, een onderdeel van Sopres Marketing, komt uit met "Mailing Studio". Mailing Studio is een cd-rom die kleine bedrijven moet bijstaan bij het ontwerpen en uitvoeren van direct mail-acties. Volgens Luc Van Assche, bestuurder van Sopres, tonen buitenlandse cijfers aan dat ook steeds meer kleine bedrijven mailings versturen. Van Assche: "Dat is een nieuwe doelgroep die aan direct marketing doet. We stelden ons dan ook de vraag hoe we die kleinere bedrijven een volledig dienstenpakket konden aanbieden. Mailing Studio, dat verschillende 'hoofdstukken' telt, vormt daarop het antwoord." Virginie Van Haeren, projectmanager bij Highway: "Bedrijven zoeken naar goede adressen, willen inspiratie bij het schrijven van brieven, wensen knowhow." Daarom werkte Highway samen met het DMKI (Direct Marketing Know-How Institute) van Erik Van Vooren. Van Vooren gaf in opdracht van De Post al enkele malen een snelcursus direct mail aan kmo's. Op de cd-rom wordt duidelijk gemaakt hoe brieven er vormelijk moeten uitzien en hoe de leescurve van mailings verloopt. In samenwerking met de DM-copywriters Mark Van Bogaert en Frank Anthoni stelde het Sopres-filiaal een groot aantal voorbeeldbrieven op (opendeur, verjaardag, uitverkoop..). Inzake adressen is er een link met de bestanden van Sopres. Zo vindt men op de cd-rom onder meer geografische, gezins- en koopkrachtgegevens uit die bestanden. De gebruiker kan op basis daarvan eigen selecties maken (alleen in aantallen) en die dan via een standaardformulier op het scherm bestellen (via e-mail of fax). Ook is er een hoofdstuk over De Post (reglementering, voorkeurtarieven...). Op die manier kan een bedrijf berekenen hoeveel een mailing - bijvoorbeeld aan postzegels - zal kosten. Treedt Highway met dit pakket niet in concurrentie met direct marketing-bureaus of freelance copywriters? Virginie Van Haeren: "Nee, want deze doelgroep stapt niet naar de bureaus omdat ze er de budgetten niet voor heeft." En zegt Luc Van Assche: "Kleine bedrijven die niet naar bureaus gaan, doen een stukje do-it-yourself. De grote(re) ondernemingen zetten wél de stap naar bureaus. Wij willen meer professionaliteit in het doe-het-zelven brengen. Als die bedrijven dan merken dat er veel meer technieken achter zitten, kunnen ze nóg in contact treden met gespecialiseerde bureaus." In landen als Nederland en Duitsland hebben de posterijen al zogenaamde DM-Shops opgezet, waar kmo's terecht kunnen met hun vragen over direct mail. Zover is de Belgische Post nog niet. Eigenlijk is Mailing Studio een DM-Shop op schijf. "Je brengt de shop thuis bij de gebruiker," zegt Van Assche.Tot op heden beperkten DM-cd-roms zich tot adresselecties (onder meer Ketels ExpertList, Dun & Bradstreet, Kompass). Het Highway-product vormt een volledig DM-pakket. Vraag is natuurlijk hoeveel bedrijven werken met pc's die ook zijn uitgerust met een cd-rom-lezer. Van Assche: "De schatting is dat 82% van de kmo's een computer met cd-rom-drive heeft. Momenteel wordt bijna élke computer met cd-rom-lezer verkocht."