De Japanse logistieke speler Sumitomo Warehouse neemt eind oktober zijn intrek in Antwerp East Port. Het magazijn van 20.000 vierkante meter wordt de tweede vestiging van Sumitomo in ons land, na een opslagplaats in Wilrijk. Antwerp East Port ligt in Grobbendonk naast het Albertkanaal.
...

De Japanse logistieke speler Sumitomo Warehouse neemt eind oktober zijn intrek in Antwerp East Port. Het magazijn van 20.000 vierkante meter wordt de tweede vestiging van Sumitomo in ons land, na een opslagplaats in Wilrijk. Antwerp East Port ligt in Grobbendonk naast het Albertkanaal. Het logistieke project van Groep Heylen maakt deel uit van het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA). Op de watergebonden gronden die de nv De Scheepvaart (Vlaams Gewest) in concessie gaf, ontwikkelen Groep Heylen, Van Wellen Project Management en DP (Dubai Ports) World Intermodal slimme, duurzame, logistieke gebouwen in combinatie met een inland containerterminal. Op het palmares van Groep Heylen staan twee bekende kantoorgebouwen: Link 21 en Frame 21, beide pal naast de E313 in Herentals. Vooral Frame 21, een ontwerp van de B-Architecten, is een echte eye-catcher. "We bestuderen op dit ogenblik nog een kantoorproject in het Brusselse", zegt zaakvoerder Wim Heylen. "Toch investeren en ontwikkelen we in de eerste plaats in logistiek vastgoed. Ongeveer 95 procent van onze ontwikkelingen zijn logistieke gebouwen. De kantoorprojecten gebeuren veeleer volgens opportuniteit. Onze ervaring met kantoorgebouwen wenden we wel aan in onze logistieke projecten. Architecturaal bijvoorbeeld. We willen meer doen dan een banale doos neerpoten. Op Antwerp East Port gaan we het gebouw voor elke gebruiker een eigen smoel geven." Sumitomo zal vanuit het nieuwe magazijn op Antwerp East Port de distributie verzorgen van Mizuno, een Japanse fabrikant van sportartikelen. De komst van de Japanners brengt de ontwikkeling van de logistieke hub in een stroomversnelling. Begin dit jaar startte DP World er al een containerterminal op. Antwerp East Port van Groep Heylen ligt daarnaast. De Kempense vastgoedgroep plant op zijn deel van de logistieke zone 115.000 vierkante meter opslagruimte. Aan andere kant van de terminal heeft Van Wellen Project Management een terrein van 10 hectare. Met het project Antwerp Express Port heeft de Antwerpse ontwikkelaar er plannen voor 60.000 vierkante meter opslagruimte. De logistieke slagader die het Albertkanaal is, krijgt zo stilaan zijn broodnodige vertakkingen. Iets verderop, in Meer-hout, ligt de Euroports Containter Terminal met het nabijgelegen Europese distributiecentrum van Nike in Laakdal als belangrijkste klant. Heylen geeft toe dat de nabijheid van de sportkledijmultinational een troef is bij het aantrekken van nieuwe internationale klanten. "Als je bijvoorbeeld in Japan aan je board je vestigingskeuze moet voorleggen en je kunt zeggen dat de uitverkoren locatie op 10 kilometer ligt van het Europees distributiecentrum van Nike, dan heb je al een stevig argument. Want zo'n gigant zal zich toch niet op de eerste de beste locatie vestigen..." Tussen de eerste ideeën en plannen voor de vestiging in Grobbendonk en het aantrekken van de eerste gebruiker zit zes jaar. "Dat is lang, maar de eigenlijke commercialisering ging vrij snel. Twee jaar geleden hebben we de locatie in de markt gebracht, maar je mag niet vergeten dat de ontsluiting - een nieuwe parallelweg langs de E313 met een viaduct over de Kleine Nete - pas een jaar geleden is gerealiseerd." Dat in deze logistieke zone een deel van het transport verplicht via de waterweg moet verlopen, is volgens Heylen geen hindernis in het aantrekken van nieuwe klanten. "Het is eerder een voordeel. Ik ken maar weinig distributieactiviteiten waarbij de inkomende logistiek niet, voor een deel, via het water verloopt. Maar een bedrijf dat niet op de een of andere manier gebruikmaakt van die waterweg, zit ook niet op de juiste plaats in Antwerp East Port. Dan hebben we andere locaties die interessanter zijn." LAURENZ VERLEDENS