Begin jaren negentig telde ons land zo'n 100.000 skiërs meer dan vandaag. De Belg zoekt momenteel meer exotische zomerbestemmingen op of trekt er voor korte (city)trips op uit. Vooral het eens door Belgen zo geliefde Oostenrijk werd het slachtoffer van deze nieuwe trend. De Oostenrijkse marketing richtte zich te lang op onrendabele niches van extreme sportievelingen.
...

Begin jaren negentig telde ons land zo'n 100.000 skiërs meer dan vandaag. De Belg zoekt momenteel meer exotische zomerbestemmingen op of trekt er voor korte (city)trips op uit. Vooral het eens door Belgen zo geliefde Oostenrijk werd het slachtoffer van deze nieuwe trend. De Oostenrijkse marketing richtte zich te lang op onrendabele niches van extreme sportievelingen.Het klassieke, familiale publiek kreeg nauwelijks nog aandacht, met als gevolg dat de Alpenrepubliek in België zo'n 20% marktaandeel verloor.Sommige vakantieoorden zagen de bui al langer hangen en gooiden het roer om. Sölden, goed 3000 inwoners maar bijna 10.000 vakantiebedden, kan tot voorbeeld dienen. Dit dorp in het Ötztal slaagde er in 1998 in ruim 10% meer Belgen te lokken. Van de 2 miljoen overnachtingen stonden er in Sölden ruim 100.000 op naam van landgenoten.De gemeente investeerde massaal in skiliften. Deze Gouden brug verbindt het gletsjergebied met het 'oude' winterskigebied. Op en rond de piste zorgen halfpipes voor de boarders, speciale evenementen voor boardercross, big air, synchro-ski of andere fun parks voor extra entertainment. Party's en après-ski vullen het geheel aan. "Sölden investeerde ook in het andere entertainment," vertelt Carmen Fender, directrice van het lokale toeristenbureau. Wandelwegen, een multifunctionele hal met een polyvalente sportzaal, fitnessmogelijkheid, sauna, golfslagbad, restaurant en bioscoop onder één dak geven het skigebied een extra aantrekkingskracht. Het kleine dorp wil met het aangrenzende Lanersbach 2 miljard frank in een kuurcentrum investeren. Siemens Oostenrijk wil hierin participeren. "Wij moeten het aanbod uitbreiden," meent Fender. "Een wintersportgebied met alleen liften en pistes overleeft vandaag niet langer. Je moet zo breed mogelijk werken, de gasten bijna permanent kunnen bezighouden of entertainen." Sölden voert ook een eigengereide marketingpolitiek. Het trekt niet massaal met internationale campagnes de grenzen over, maar voert zeer lokale acties gericht op agglomeraties waar de gemeente al goed in de markt ligt. Ook kunnen geïnteresseerden een gratis 0800-nummer invoeren dat voor heel Europa functioneert. En het dorp zweert bij internet. "Dit wordt de toekomst. Wij schakelen binnen afzienbare tijd over op on line-reservaties, maar nu is met een behoorlijk uitgebouwde website de respons al overweldigend," verzekert Fender. Onwaarschijnlijk maar waar: uit een enquête bleek dat liefst 45% van de bezoekers die informatie over Sölden opvroegen, dit deden via internet.Internetadres: www.soelden.commark vrijens