Dat een auto veel meer is dan een vervoermiddel, weten we al lang. Een hebbedingetje, een statussymbool, een kantoor op wielen, u zegt het maar. En natuurlijk worden auto's al jaren gebruikt als rijdend reclamebord. In de Verenigde Staten worden ook privé-auto's al meer dan twintig jaar ingezet als affichagemedium: bedrijven zonder eigen wagenpark huren achterruiten, flanken of hele wagens om zo hun naamsbekendheid op te bouwen.
...

Dat een auto veel meer is dan een vervoermiddel, weten we al lang. Een hebbedingetje, een statussymbool, een kantoor op wielen, u zegt het maar. En natuurlijk worden auto's al jaren gebruikt als rijdend reclamebord. In de Verenigde Staten worden ook privé-auto's al meer dan twintig jaar ingezet als affichagemedium: bedrijven zonder eigen wagenpark huren achterruiten, flanken of hele wagens om zo hun naamsbekendheid op te bouwen. Ruim tien jaar geleden waaide die trend over naar Groot-Brittannië en Frankrijk. En intussen zoeken ook enkele Belgische bedrijven naar de nieuwste auto's, de drukste trajecten en de hipste chauffeurs om hun boodschap te verkondigen. Een van de bedrijven die zich in België opwerpen als tussenpersoon tussen chauffeur en adverteerders is OutdoorMedia, dat in oktober 2001 boven de doopvont werd gehouden en intussen meer dan 3500 personenwagens in zijn databank heeft zitten. Het bedrijf legt geen criteria op, maar zaakvoerder Klaas Olbrecht kent van elke wagen op zijn lijst de kleur, het bouwjaar, het dagelijks afgelegde traject en het aantal wasbeurten. Adverteerders kunnen een van de voorgestelde pakketten kiezen, maar kunnen ook een selectie op maat maken. U wilt alleen adverteren op blauwe wagens die dagelijks het traject Antwerpen-Brussel afleggen? Geen bezwaar. Daarnaast verhuurt OutdoorMedia ook reclameruimte op taxi's, in samenwerking met het Gentse taxibedrijf V Tax, en op vrachtwagens. Dát is de toekomst, meent Olbrecht. Hij deed inspiratie op in Nederland, waar Vrachtwagenreclame.nl en Transportreclame in amper een jaar tot een echte hype zijn uitgegroeid. "Vrachtwagens hebben enkele voordelen tegenover auto's: je kunt adverteren op een grotere oppervlakte en je hebt de garantie dat je reclame werkelijk ergens rondrijdt. Een vrachtwagen die stilstaat, rendeert immers niet." OutdoorMedia werkt samen met een dertigtal transporteurs en heeft een volledige nationale dekking. Het bedrijf biedt twee formules aan: City Invader (ongeveer 200 vrachtwagens die vooral in stedelijk gebied rijden, met achterzijde en beide flanken bedrukt) en Country Invader (meer dan 300 vrachtwagens die vooral op autowegen rijden met alleen de achterzijde bedrukt). Onder meer Base maakte gebruik van het City Invader-aanbod. Volgens OutdoorMedia genereert een City Invader-vrachtwagen maandelijks ongeveer 150.000 contacten, terwijl een Country Invader-vrachtwagen goed is voor ongeveer 108.000 contacten. Die cijfers zijn gebaseerd op Nederlandse gegevens, geëxtrapoleerd naar de situatie in België. Om die cijfers is binnen de reclamesector veel te doen. Bij concurrent Publi-Auto staan de activiteiten op een laag pitje, en dat is uitgerekend aan cijfers te wijten, vertelt zaakvoerder Lieven Cottenie, die samen met Anthony Charlton het bedrijf leidt. "De reclamewereld maakt een kleine malaise door, waardoor adverteerders niet erg geneigd zijn om in een project te stappen dat geen meetbare resultaten kan voorleggen," zegt hij. "Daarom hebben we besloten de actieve prospectie tijdelijk terug te schroeven, temeer omdat onze andere activiteiten goed draaien." Publi-Auto heeft een databank van meer dan 3000 chauffeurs die hun voertuig willen laten ombouwen tot rijdende affiche. Wie aan het programma wil deelnemen, moet aan een aantal voorwaarden voldoen: de auto mag maximaal één jaar oud zijn en moet buiten geparkeerd worden. Publi-Auto houdt geregeld steekproeven om de adverteerders te garanderen dat de boodschap 24 uur per dag zonder storing wordt uitgezonden. "We zijn er voor elke campagne en voor elk budget," zegt Charlton. "Iedereen is het erover eens dat een total wrap, een volledig beplakte wagen, heel erg de aandacht trekt, maar de opstartkosten daarvan liggen heel hoog. Daarom hebben we enkele goedkopere alternatieven uitgewerkt. Bij de small wing wordt alleen de achterruit voorzien van een one way vision-folie. Bij de medium wing komen daar de flanken bij." Publi-Auto en OutdoorMedia gaan er prat op dat ze elke wagen of elke achterruit kunnen beplakken. Toch wil niet elke adverteerder op om het even welke auto staan, meent Marc Smeesters, directeur van Smartpub Belgium. Volgens hem komen vier automodellen in aanmerking voor autoreclame: de VW New Beetle, de Smart, de Mini en de Chrysler PT Cruiser. "Allemaal auto's met een trendy en dynamisch imago," merkt Smeesters op, "maar de Smart heeft het voordeel dat hij in aankoopprijs de helft goedkoper is dan de andere auto's." Smartpub ging in oktober 2001 van start en is intussen verantwoordelijk voor meer dan 80 % van alle bedrukte Smarts. Het bedrijf biedt (potentiële) kopers de kans om een stuk van hun maandelijkse aflossing te verlichten door reclame op hun Smart te plaatsen. In ruil daarvoor staat Smartpub in voor de onderhoudskosten en krijgt de chauffeur elk halfjaar een gloednieuwe wagen. De bestuurders staan in voor de verzekering en het brandstofverbruik. Smartpub heeft op die manier een vloot van 180 wagens samengesteld: 80 in Brussel, 40 in Antwerpen en telkens 20 in Luik, Namen/Charleroi en Gent. Onlangs realiseerde Smartpub campagnes voor topadverteerders als Axa en Belgacom. In Wallonië staat Smartpub zelf in voor de commercialisering van zijn netwerk, in Vlaanderen ging het bedrijf zopas in zee met Streep, de reclameregie van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Daarnaast beschikt Smartpub ook over een dertigtal wagens voor 'conventionelere toepassingen' zoals openingen van winkels en productlanceringen. Smartpub heeft kantoren in Brussel, Antwerpen, Charleroi, Namen en Parijs. In september worden de Spaanse, Italiaanse, Nederlandse en Luxemburgse markten aangeboord. Sinds begin dit jaar zijn alle wagens van Smartpub uitgerust met een gps-chip. Dat stelt het bedrijf in staat om het aantal contacten te berekenen. Helemaal nieuw op de Belgische markt is de wieldopreclame, exclusief aangeboden door Active Media onder de naam Active Wheels. Het principe is eenvoudig: de wieldop wordt vervangen door een speciale lichte wieldop van slagvast kunststof met daarin een draaisysteem. Op het moment dat de auto gaat rijden en het wiel begint te draaien, blijft het binnenste deel van de wieldop in dezelfde positie, waardoor je de reclame blijft zien. Firma's en particulieren kunnen de wieldoppen kopen voor gebruik op de eigen wagen of op het eigen wagenpark, maar de wieldoppen kunnen ook worden gehuurd. In de provincie Antwerpen werkt Active Media samen met de taximaatschappijen Taxi Sinjoor, Antwerp Taxi en Star Taxi. Die zijn samen goed voor 150 taxi's waarvan de wieldoppen kunnen worden gehuurd. Een relatief goedkoop medium dat adverteerders toelaat om op moeilijk bereikbare plaatsen te komen? Als er een uitweg voor de schaarse cijfers gevonden kan worden, heeft de sector met de nieuwe autoreclame wellicht een winnaar in huis. Hans SterkendriesSmartpub biedt kopers van een Smart de kans om een stuk van hun maandelijkse aflossing te verlichten door reclame op hun Smart te plaatsen.Helemaal nieuw op de Belgische markt is de wieldopreclame, exclusief aangeboden door Active Media.