Sinds een paar tientallen jaren is het niet meer de gewoonte om uit te pakken met zogeheten 'uiterlijke tekenen van welstand'. Daarvoor zijn verschillende redenen op te sommen: discretie en terughoudendheid, een zekere schroom en een groeiend gevoel van onveiligheid, veranderende zeden en de nivellering naar beneden. Schitterende danspartijen aan het hof en trouwfeesten vol pracht en praal passen niet meer in de tijdgeest, net zomin als prestigieuze vernissages en exclusieve gala-avonden waar het 'gewone' volk bij de ingang een glimp probeert op te vangen van de elegant geklede genodigden.
...

Sinds een paar tientallen jaren is het niet meer de gewoonte om uit te pakken met zogeheten 'uiterlijke tekenen van welstand'. Daarvoor zijn verschillende redenen op te sommen: discretie en terughoudendheid, een zekere schroom en een groeiend gevoel van onveiligheid, veranderende zeden en de nivellering naar beneden. Schitterende danspartijen aan het hof en trouwfeesten vol pracht en praal passen niet meer in de tijdgeest, net zomin als prestigieuze vernissages en exclusieve gala-avonden waar het 'gewone' volk bij de ingang een glimp probeert op te vangen van de elegant geklede genodigden.Tijdens de afgelopen zonnige zomer maakten massa's Brusselaars zich los van huiskamer en beeldbuis en gingen de deur uit. Ze mengden zich tussen bezoekers en toeristen en gingen 'op stap', zowel in de week als tijdens het weekend. De terrassen zaten onafgebroken stampvol, de beau monde durfde opnieuw naar buiten treden in al zijn glorie.Nu het weer wat frisser wordt, verplaatst het brandpunt van de activiteiten zich naar het interieur van allerlei etablissementen. Maar de sfeer blijft levendig: nu het einde van het tweede millennium in zicht komt, worden steeds meer evenementen opgezet in het teken van de eeuwwisseling.Op vrijdag 22 en zaterdag 23 oktober bijvoorbeeld vormt de grote balzaal van Hotel Conrad het decor voor een groots horloge- en diamantfestival, opgezet door de befaamde firma De Greef. Deze juwelier-horlogemaker uit de buurt van de Grote Markt brengt niet alleen een tentoonstelling van zijn aanbod dat de meest prestigieuze merken omvat, maar nodigt ook een aantal horlogemakers en een Antwerpse edelsteenslijper uit die ter plaatse hun vakkennis komen demonstreren.De organisatoren wilden echter meer dan een commercieel en didactisch gebeuren, waarvoor zowat 3000 gratis uitnodigingen verstuurd werden. Jacques en Arnaud Wittmann, de zesde generatie in het 150 jaar oude familiebedrijf, verwachten bovendien een 400-tal streng geselecteerde gasten voor hun 'Soirée De Greef' op vrijdag.Dit avondfeest wordt een schitterende cocktail van luxe, elegantie en 'savoir-faire': de genodigden in avondkledij zullen zich bewegen tussen de meesterstukken van grote merken zoals Audemars Piguet, Baume & Mercier, Bucherer, Cartier, Girard Perregaux, Jaeger-Lecoultre, Kronos, Omega, Panerai, Patek Philippe, Zenith,...Bij De Greef blijft men erg discreet over zijn klanten, maar het is geweten dat de winkel in de Korte Boterstraat bezocht werd en wordt door prinsen en prinsessen, door nationale en buitenlandse high society, door ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders, door grote namen uit de wereld van film en showbizz. Er is ook het verhaal van een Belgische waarzegster die even beroemd was aan het Perzische hof als in de hoogste Belgische kringen. Zij plaatste de meest onwaarschijnlijke bestellingen bij De Greef, waar men soms dag en nacht voor haar werkte. "Ze wilde de meest bizarre ringen die trouwens niet altijd mooi waren," zo vernemen we. "Ooit bestelde zij een armbandhorloge waarop een bloem met een smaragden cabochon gemonteerd moest worden. Als je op een knopje drukte, kreeg je het horloge onder de smaragd te zien. Drukte je op een ander knopje, dan gingen de blaadjes van de bloem open. Haar man werkte als gewoon bediende ergens in de buurt van het Noordstation, maar hij reed wel rond in een grote Amerikaanse slee..."De organisatie van prestigieuze feesten zoals het 'De Greef Watches and Diamonds Festival' zal ongetwijfeld nieuw leven brengen in de luxewereld van Brussel, maar ook van heel België, want de uitnodigingen werden verstuurd naar alle uithoeken van het land.Serge Vanmaercke