LVMH, het luxeconglomeraat van Bernard Arnault, heeft in het derde kwartaal een omzetgroei van slechts 6 procent geboekt (overnames en des-investeringen buiten beschouwing gelaten). Dat is niet alleen het laagste cijfer sinds 2009, voor het eerst sinds lang zit LVMH ook onder de analistenconsensus van 7 procent. De organische groei neemt daardoor na drie kwartalen af tot 10 procent, tegenover nog 12 procent in het eerste halfjaar en 14 procent in het eerste kwartaal. Dat verklaart waarom de koers van het aandeel daalde na de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Toch was die correctie vrij mild, want het teleurstellende resultaat kwam niet m...

LVMH, het luxeconglomeraat van Bernard Arnault, heeft in het derde kwartaal een omzetgroei van slechts 6 procent geboekt (overnames en des-investeringen buiten beschouwing gelaten). Dat is niet alleen het laagste cijfer sinds 2009, voor het eerst sinds lang zit LVMH ook onder de analistenconsensus van 7 procent. De organische groei neemt daardoor na drie kwartalen af tot 10 procent, tegenover nog 12 procent in het eerste halfjaar en 14 procent in het eerste kwartaal. Dat verklaart waarom de koers van het aandeel daalde na de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Toch was die correctie vrij mild, want het teleurstellende resultaat kwam niet meer als een verrassing. De omzet- en winstwaarschuwing van de Britse luxeketen Burberry sloeg vorige maand nog wel in als een bom en gaf de aandelenkoersen van de hele sector een knauw. De wereldwijde omzet van LVMH groeide in het derde kwartaal met 15 procent tot 6,9 miljard euro (+22 % na negen maanden tot 19,9 miljard euro), de integratie van het overgenomen Bulgari meegerekend. De divisie juwelen en horloges groeide het sterkst. Maar daarin zit wel de overname van Bulgari vervat, met een totale groei van 68 procent na negen maanden, waarvan 7 procent organisch (13 % voor de eerste jaarhelft). LVMH is het bekendst voor zijn mode en lederwaren, de grootste divisie. Daar steeg de omzet met 16 procent, waarvan 8 procent organisch (+10 % in het eerste kwartaal). Topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo blijven het welgestelde cliënteel charmeren. De afdeling met de op een na grootste omzet is die van de selectieve retailing, waartoe de Sephora-shops en DFS Group behoren. DFS is met ruim 1100 winkels de grootste luxewinkelketen voor reizigers. De omzet van deze divisie is dit jaar al met 25 procent toegenomen, waarvan 14 procent organische groei (+16 % in eerste halfjaar). De derde afdeling zijn de wijnen en sterkedranken, met namen zoals Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Clicquot, Château d'Yquem en Hennessy. De omzetgroei kwam uit op 20 procent (12 % organisch, 15 % in het eerste semester). Ten slotte is er de afdeling parfums en cosmetica, met onder meer Parfums Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy. De omzet is in de eerste drie kwartalen gestegen met 14 procent. Onder meer door een herstructurering is dat de laagste groei van de groep (organische groei van 8 %, 9 % in de eerste zes maanden). LVMH is een luxeconcern van topkwaliteit en zal over 2012 ongetwijfeld opnieuw recordcijfers kunnen voorleggen. Maar tegen 18 keer de verwachte winst voor 2012 en 16 keer die voor 2013 is het aandeel absoluut geen koopje meer. Dat de sector immuun zou zijn voor een wereldwijde groeivertraging, blijkt stilaan een illusie. Het aandeel wordt dan ook kwetsbaarder voor tegenvallend economisch nieuws. Omdat de meeste beleggers met LVMH nog altijd een mooie winst kunnen verzilveren, zouden we daar werk van maken. Vandaar geven we het advies 'verkopen'.Koers: 122,40 euro Munt: euro ISIN-code: FR0000121014 Beurs: NYSE Euronext Parijs Ticker: MC FP Beurskapitalisatie: 62,8 miljard euro Verwachte k/w '12: 17,9 Verwachte k/w '13: 15,8 Koersverschil 12 md: +10 % Koersverschil sinds jaarbegin: +13 % Dividendrendement: 2,3 % DANNY REWEGHS