Een Cadillac is niet goedkoop, maar je krijgt waar voor je geld : exclusieve luxe, onberispelijk comfort en een fabelachtig motorvermogen.
...

Een Cadillac is niet goedkoop, maar je krijgt waar voor je geld : exclusieve luxe, onberispelijk comfort en een fabelachtig motorvermogen. In 1902 werd de eerste Cadillac op de markt gebracht door Henry Martyn Leland. De merknaam was bedoeld als eerbetoon aan de Franse officier Antoine de la Mothe Cadillac, die in 1701 de stad Detroit stichtte. Cadillac werd één van de meest prestigieuze merken in de automobielgeschiedenis. Het devies van Leland luidde "Vakmanschap is een roeping, precisie een wet" en dat geldt nog steeds bij Cadillac. Zowel de vierdeurs berlines Seville STS en SLS als de tweedeurs Eldorado Coupé kunnen moeiteloos concurreren met de gevestigde Europese waarden. De nieuwe SLS is vrijwel identiek aan de STS (die 231.000 frank meer kost) ; het interieur met de standaard geleverde lederen binnenbekleding is even luxueus en comfortabel en het rijgedrag kan het best vergeleken worden met de topmodellen van Audi, BMW en Mercedes-Benz. Amerikaanse superauto's zoals de Cadillac SLS moeten op de Europese markt nog steeds afrekenen met bepaalde vooroordelen, die echter fluks opzij worden geschoven na een korte proefrit. Wat de buitenafmetingen betreft, heeft men bij Cadillac begrepen dat de tijd van de enorme Amerikaanse sleeën voorgoed voorbij is. In verhouding tot het motorvermogen springt de nieuwe SLS even "zuinig" om met de brandstof als zijn Europese concurrenten.Door het stijgend succes van een ietwat "hardere" afvering in de VS, is de Seville SLS nu uitgerust met een Europees aanvoelende ophanging. Dit betekent meteen ook dat er vrijwel geen sprake meer is van rolneigingen in de bochten en van een steiger- of duikeffect bij optrekken of brutaal remmen. Met het oog op de prijs moet men rekening houden met de zeer volledige standaarduitrusting die Cadillac in al zijn modellen aanbiedt (de lijst is te lang om hier op te sommen zie de kolom hiernaast). Uit een serieuze vergelijking van prijs en kwaliteit blijkt trouwens veelal dat de Amerikaanse limousines zeker niet duurder zijn dan hun Europese tegenhangers.Toch verschilt een Cadillac grondig van de Europese topmodellen zoals de Mercedes-Benz S-Klasse, de BMW 7-reeks of de Audi A8. De Seville STS en SLS passen optimaal in het hedendaagse verkeersbeeld, al was het alleen maar omdat ze nooit aanzetten tot een agressieve rijstijl. Men koopt een Cadillac om van het rijden te genieten in een exclusief, geruisloos en supercomfortabel interieur. Daarbij beschikt men over een motorvermogen en een rijstabiliteit die in alle omstandigheden een zeer grote veiligheid garanderen. De legendarische souplesse van de motor en de vernieuwde ophanging bieden evenzeer de mogelijkheid om lekker hard te rijden al mag dat natuurlijk niet... PATRICK OP DE BEECKCadillac Seville SLS De tijd van de enorme Amerikaanse sleeën is voorgoed voorbij.