Achttien jaar geleden richtten Paul Groven en Guy Simon in Cheratte Boulet Ménage op. Sinds het begin van de jaren negentig is het bedrijf gevestigd in het industriepark "Les Hauts Sarts". Het telt een vijftiental werknemers; ze maken maar één enkel product: de boulet. Het product dankt zijn bijzonder karakter natuurlijk aan het recept. "Zoals elke fabrikant van fijne vleeswaren volgen wij een welbepaald recept waar we niet van afwijken", aldus gedelegeerd be...

Achttien jaar geleden richtten Paul Groven en Guy Simon in Cheratte Boulet Ménage op. Sinds het begin van de jaren negentig is het bedrijf gevestigd in het industriepark "Les Hauts Sarts". Het telt een vijftiental werknemers; ze maken maar één enkel product: de boulet. Het product dankt zijn bijzonder karakter natuurlijk aan het recept. "Zoals elke fabrikant van fijne vleeswaren volgen wij een welbepaald recept waar we niet van afwijken", aldus gedelegeerd bestuurder Paul Groven. Elke week produceert men in Herstal ongeveer twintig ton vleesballen, zowel grote als kleine. Oorspronkelijk werden de "bouletten" enkel gemaakt van varkensvlees. De afgelopen drie jaar werd het gamma uitgebreid met andere vleessoorten: kalkoen, schaap, rund en zelfs struisvogel. "We hebben de struisvogelballen gefabriceerd tegen maakloon, maar onze klant liet de consument voor deze vleesballen evenveel betalen als voor een steak", merkt André Verpoorten op. "Terwijl de prijs een belangrijke rol speelt bij de verkoop van bouletten. We werken met kwalitatieve basisingrediënten en dat is duurder, maar vleesballen moeten een betaalbaar levensmiddel blijven."De clientèle van Boulet Ménage is hoofdzakelijk Belgisch en bestaat uit groothandelaars, warenhuizen, slagers, traiteurs, gemeenschappen enzovoort. Voor de dioxinecrisis uitbrak, stond het bedrijf uit Herstal op het punt een aantal belangrijke contracten in Frankrijk af te sluiten. "We waren eraan voor al onze moeite", vervolgt André Verpoorten, accountant bij Boulet Ménage. "Bovendien konden we ons vet niet meer in Vlaanderen kopen, maar moesten we het uit Duitsland of Frankrijk laten komen. We kampen nu nog steeds met enige problemen op het vlak van bevoorrading. En er zijn buitenlandse concurrenten die van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om een beetje marktaandeel af te snoepen." Toch maken de bedrijfsleiders van Boulet Ménage zich weinig zorgen in dit verband. "Onze Nederlandse en Duitse concurrenten brengen andere producten op de markt, terwijl de traditionele vleesbal, net zoals heel wat andere voedingsmiddelen, nauw verbonden is met de verbruiksgewoonten", zegt André Verpoorten. "In Vlaanderen of in Charleroi bijvoorbeeld willen de mensen dikkere bouletten dan in Luik." In 1998 haalde Boulet Ménage een omzet van 85 miljoen frank. Dit jaar wil Paul Groven hetzelfde resultaat halen, zelfs met de nefaste gevolgen van de dioxinecrisis voor ogen. In het buitenland beschikt Boulet Ménage zeker nog over mogelijkheden tot uitbreiding. Met die beperking dat vleesballen een typisch Noord-Europees product zijn.