Luchtziek door de lucht

De lucht aan boord van vliegtuigen vormt een gezondheidsrisico. Slechts weinig luchtvaartmaatschappijen geven dat echter toe.

Enkele weken geleden vertelde David Fuscus van de Amerikaanse Air Transport Association nog dat lucht aan boord van vliegtuigen “helemaal veilig is. Wij verrichtten in het verleden onderzoek en dat wijst uit dat de lucht in vliegtuigen goed is. Hij vormt geen enkel gezondheidsprobleem.”

Ervaren reizigers weten beter: lucht aan boord van vliegtuigen is gewoon ongezond. Nu roken aan boord van de meeste vluchten verboden is, kunnen de maatschappijen flink wat besparen op luchtverversing. Koude lucht van buiten wordt veel minder aangezogen – en moet dus niet meer opgewarmd worden – en dezelfde lucht gaat tot zo’n vijftig keer in vliegtuigcabines rond. Bovendien worden de luchtfilters – weer door besparingen – veel minder gereinigd en vervangen dan vroeger.

Bovendien toonden casestudies overduidelijk aan dat vliegtuiglucht aardig wat bacteriën en andere virussen bevat. Een – zij het onschuldige – griep opdoen aan boord van een vliegtuig is tegenwoordig dus meer regel dan uitzondering. Zo gaf Patricia Friend, voorzitster van de Association of Flight Attendants, onlangs nog toe dat “we nog een hele weg af te leggen hebben vooraleer wij er zeker van zijn dat lucht aan boord van vliegtuigen géén ziekte veroorzaakt.”

United Airlines is nu de eerste maatschappij die het probleem erkent. Tegen eind deze zomer moeten alle vliegtuigen van het bedrijf uitgerust zijn met zogenaamde HEPA-filters. Bij regulier onderhoud en goede plaatsing leveren deze lucht af met een zuiverheidsgraad van 99,7%. Bovendien besliste United ook om weer méér buitenlucht aan te trekken. De lucht die door de passagierscabines zal stromen, bestaat voortaan uit 50% gerecycleerde lucht (uit de cabine, dus) en 50% lucht die van buitenaf wordt aangezogen.

Er is overigens nog luchtig nieuws. In-flight-spraying is volgens het Duitse ministerie van Milieu en het Bundesinstitut für Gesundheitlichen Verbraucherschutz und Veterinärmedizin ( BGVV) gewoon overbodig en ongezond. In-flight-spraying is het verstuiven van insecticide (ook in de passagierscabine). Bepaalde maatschappijen doen dat steevast vooral bij “risicobestemmingen” en bepaalde landen leggen deze maatregel zelfs bij wet op. Het beeld van de stewardessen die met een sissende verstuiver door de passagierscabine stappen, is u misschien wel bekend.

Volgens beide Duitse instellingen is het spuiten inefficiënt en bovendien hoogst ongezond. Wel benadrukken ze dat het veel meer omslachtige desinfecteren van complete vliegtuigen die uit risicobestemmingen komen, meestal wel nuttig én efficiënt is.

MARLEEN FYNHOUDT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content