De Limburger Luc Thijs heeft er zijn eerste jaar opzitten als baas van Agfa HealthCare, pijler van het Mortselse Agfa-Gevaert. Een jaar waarin de hele beeldvorminggroep vooral gebukt ging onder de scherpe stijging van de prijs van de cruciale grondstof zilver. Maar Thijs, baas van 4500 werknemers van wie 600 in België, zette een scheve situatie recht.
...

De Limburger Luc Thijs heeft er zijn eerste jaar opzitten als baas van Agfa HealthCare, pijler van het Mortselse Agfa-Gevaert. Een jaar waarin de hele beeldvorminggroep vooral gebukt ging onder de scherpe stijging van de prijs van de cruciale grondstof zilver. Maar Thijs, baas van 4500 werknemers van wie 600 in België, zette een scheve situatie recht. "Het jaar was heel intens. Maar we hebben het niet slecht gedaan, ondanks die zilvercrisis. Als je bedenkt dat de prijs van 18 dollar per ounce steeg tot bijna 50 dollar... De meest voor de hand liggende reactie was de prijzen te verhogen. We hebben dat gedaan, maar veel fundamenteler is dat we de digitalisering hebben versneld. We vonden dit het ideale moment om klanten te overtuigen om die stap te doen." LUC THIJS. "Absoluut. We hadden doelstellingen in het overbrengen van film naar digitaal, en we hebben die overschreden. We hebben de zilvercrisis dus omgetoverd tot een opportuniteit. We verkopen nu beduidend minder van die zilverhoudende film en beduidend meer digitale apparaten, die nog wel printen maar met veel lagere zilvervolumes." THIJS. "We hebben vrij snel ondervonden dat het daar moeilijk ging in de publieke gezondheidszorg. We merkten heel duidelijk dat er beperkingen kwamen voor het investeringsbudget van ziekenhuizen, waardoor aanbestedingen en opportuniteiten wegvielen. Ook hun werkingsbudgetten daalden, wat woog op de recurrente aankopen bij bedrijven als het onze. En dat zal spijtig genoeg nog een tijdje duren. Ik schat nog minstens achttien maanden. Daarom hebben we daar onze organisatie aangepast." THIJS. "We wilden groeien buiten de comfortzone. Ik heb ook gekeken naar overnames in China, maar Brazilië is een goede stap. Ik heb daar jaren gewoond en het helpt dat ik de taal spreek, maar ik geloof heel erg in dat land. Er zijn 6900 ziekenhuizen. Maar wat de doorslag gaf, is dat in Brazilië als enige BRIC-land de toegevoegde waarde van software en diensten wordt onderkend en daarvoor betaald wordt. Brazilië staat veel korter bij Europa dan de andere BRIC-landen. We zijn daar echt op het juiste moment binnengestapt met die acquisitie van onze sectorgenoot WPD. Er beweegt veel in Brazilië." THIJS. "HealthCare is in 2011 met 0,9 procent gegroeid. Dat was een wending van de trend, want sinds 2006 kenden we geen groei meer. We waren een krimpende firma. Maar laat ons eerlijk zijn, het is niet onmiddellijk van die aard om echt prat op te gaan, want het percentage is nog pover. Dat moet veel meer kunnen zijn." THIJS. "Tijd is natuurlijk de commodity waar je het meeste gebrek aan hebt. Maar ik blijf sporten en heb ook vorig jaar twee triatlons gedaan. Ook dit jaar zal dat zo zijn. Ik heb niet de ambitie om me te meten met de jonge goden, maar in mijn leeftijdsgroep probeer ik een goede middenmoter te zijn." BE.L."We verkopen nu beduidend minder zilverhoudende film"