Interbrew
...

InterbrewLuc Guens (38), marketingdirecteur voor België bij Interbrew, vindt zijn nominatie een bewijs dat de activiteiten van Interbrew naar de markt geapprecieerd worden. "Dat doet deugd, niet alleen voor mezelf, maar voor de mensen van het team." Van opleiding is Guens econoom (Universiteit Gent) ; na zijn licentiaatsstudie volgde hij nog de Speciale Licentie Marketing (SLM) aan de Vlerick School voor Management. Hij bleef er nog twee jaar als assistent, maar door het praktijkgerichte karakter van de SLM kreeg hij zin om zelf marketing te gaan toepassen in de bedrijfswereld.Hij trad in dienst bij het Unilever-onderdeel Elida Gibbs (nu Elida Fabergé) en hield zich als product manager twee jaar bezig met shampoos en vooral deodorants. Daarna ging hij via een SLM-relatie naar Master Foods, waar hij werkte als brand manager op chocoladeproducten. Drie en een half jaar later (hij was inmiddels marketing manager voor de chocolade) stapte hij over naar de sales van Master Foods en werd actief op het niveau van trade marketing. "Dat gaf mij een breed en complementair beeld," zegt hij. In totaal was Guens vijf jaar bij Master Foods. Toen kwam hij in contact met Interbrew, dat een Europese organisatie uitbouwde. Hij werd Europees brand manager voor de zogenaamde domestic lagers (onder meer Jupiler in ons land en Dommelsch in Nederland). Na een jaar ging Interbrew weer terug naar een landenstructuur. "De biermarkt is er één van lokale merken," aldus Guens. "Het was ook nodig dat er meer contact kwam tussen sales en marketing. Ik kreeg de verantwoordelijkheid voor alle pilsen in België en de speciale bieren." Het is Interbrew niet slecht gegaan : Jupiler is veruit marktleider in ons land, Leffe en Hoegaarden zijn succesconcepten. "Het is vooral een professionalisering van alle disciplines binnen Interbrew, niet alleen van marketing," zegt Luc Guens daarover. "We luisteren veel meer naar de markt en doen de goede dingen goed." Buiten zijn professionele bezigheden bij Interbrew is hij naar eigen zeggen niet zo intens bezig met marketingzaken. In het verleden was hij wel één van de drijvende krachten achter de Alumni Speciale Licentie Marketing, die onder meer een eigen congres en maandelijkse bijeenkomsten organiseren.AD VAN POPPEL LUC GUENS Een professionalisering van alle disciplines binnen Interbrew, niet alleen van marketing.