L uc Brewaeys (°1959) is een van de meest talentvolle componisten die Vlaanderen op dit ogenblik rijk is. In opdracht van deFilharmonie (de nieuwe naam van het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen) schreef hij al enkele zeer boeiende werken: 'Tweede Symfonie' (1987), 'Non Lasciate ogni speranza' (1990), 'Laphroaig' (1993) en 'Fasten Seat Belts' (1997).
...

L uc Brewaeys (°1959) is een van de meest talentvolle componisten die Vlaanderen op dit ogenblik rijk is. In opdracht van deFilharmonie (de nieuwe naam van het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen) schreef hij al enkele zeer boeiende werken: 'Tweede Symfonie' (1987), 'Non Lasciate ogni speranza' (1990), 'Laphroaig' (1993) en 'Fasten Seat Belts' (1997). Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe seizoen van deFilharmonie en deSingel wordt het jongste 'product' van deze vruchtbare samenwerking voor het eerst uitgevoerd, onder leiding van Arturo Tamayo. Luc Brewaeys' 'Zevende Symfonie' is opgedragen aan zijn oud-leraar André Laporte. In tegenstelling tot enkele vroegere werken is de orkestbezetting niet zo uitgebreid en is het slagwerk - naar wat we van Brewaeys gewoon zijn - uitermate sober. Er is wel een bijzondere rol weggelegd voor twee duo's (tweemaal een hoorn en een trombone), die aan beide zijden van het podium worden opgesteld. "De symfonie bestaat uit drie delen die zonder onderbreking worden uitgevoerd," verklaart Brewaeys. "In het eerste deel (Fanfares) schittert vooral het koper. In het tweede deel (Allegro con moto), een soort miniconcertino, wordt het technisch kunnen en vooral de capaciteit om samen te spelen van de blazers op de proef gesteld. Na deze twee relatief korte delen volgt een langer Adagio, opgevat als één grote geut 'strenge' muziek. De zorgvuldig opgebouwde climax wordt dan wel abrupt afgebroken, een procédé dat ik wel vaker gebruik."Als 'toemaatje' horen we ook de orkestbewerking die Luc Brewaeys maakte van vijf pianopreludes van Claude Debussy. "Daar liep ik al jaren mee in mijn hoofd. Zoals Ravel met Moessorgski deed, voeg ik niets toe aan Debussy, zelfs geen octaaf. Ik 'kleur' de oorspronkelijke pianomuziek en heb zelfs niet de pretentie het à la Debussy te doen. Deze confrontatie met de noten van een gigant was voor mij een uitdaging. Ik ben benieuwd naar het resultaat." Op het programma staan ook nog 'Pavane pour une infante défunte' van Maurice Ravel en 'Réveil des oiseaux' van Olivier Messiaen. Milo Derdeyn [{ssquf}]Za 7/9, 20.00 uur, deSingel, Desguinlei 25, Antwerpen. Di 10/9, 20.00 uur, Sint-Romboutskathedraal, Mechelen.Info: 03-248 28 28 en 0800-210 36