Loonadministratie als wereldbusiness

STEVEN VAN HOOREBEKE "Weinig spelers in Europa kunnen zo'n uitgebreid palet hr-diensten van hoog niveau aanbieden als wij." © Debby Termonia

Voor de hr-dienstverlener SD Worx was 2016 een mijlpaal in zijn internationale expansie. Met de overnames van een Duitse en Britse specialist in loonadministratie versterkt SD Worx zijn positie als het op een na grootste payrollbedrijf in Europa. Op de Belgische thuismarkt wint hr-consultancy aan belang.

” We bestaan 71 jaar. De eerste 70 jaar was de voertaal in het directiecomité Nederlands. Nu is dat Engels. Het toont aan dat we een internationale groep zijn geworden.” Aan het woord is Steven Van Hoorebeke, CEO van SD Worx, in België vooral bekend als het nummer één onder de sociale secretariaten. Minder bekend is dat SD Worx al jaren aan een internationalisering werkt en zich in verschillende landen als payrollspecialist nestelt. Deels door organische groei, deels door overnames. In 2016 ging het hard. Van de loonberekenaar Ceridian werden de vestigingen in Groot-Brittannië en Ierland overgenomen. Een andere acquisitie was die van de Duitse sectorgenoot Fidelis HR. Dat is met 629 medewerkers, 55 miljoen euro omzet en maandelijks 1 miljoen loonberekeningen het nummer drie in Duitsland.

SD Worx was al in Duitsland actief, net als in andere buurlanden (zie kader Chronologie van de internationale groei). Het proces van gestage internationalisering maakt dat de hr-groep nu de op een na grootste Europese specialist in loonberekening en -administratie is op de Europese markt, na het Amerikaanse ADP maar voor NGA Human Resources (het vroegere Northgate Arinso). “Het aantal medewerkers is in een aantal maanden gestegen van 2200 naar 3600. We stellen voor het eerst meer mensen internationaal te werk dan in België”, stelt Van Hoorebeke vast. “Onze ambitie is duidelijk: we zijn Europees het onbetwiste nummer twee en willen dat blijven. Ik zie nog groei in dienstverlening aan middelgrote Europese bedrijven. Dan spreek ik van ondernemingen tussen 20.000 en 40.000 medewerkers. Die zijn groter dan de grootste in België. Dat is een interessante markt. Weinig spelers kunnen zo’n uitgebreid palet hr-diensten van hoog niveau aanbieden als wij.”

België is verzadigd

Sociale secretariaten zijn een Belgisch fenomeen. De expertise die het nationaal heeft verworven in loonadministratie wou SD Worx ook internationaal gebruiken. Dat was welkom en nodig. Ten eerste is de Belgische markt verzadigd. 91 procent van de bedrijven is aangesloten bij een sociaal secretariaat voor zijn loonadministratie. “In de kmo-markt is er nog groei, maar algemeen gezien zitten we toch aan de limiet”, weet Van Hoorebeke. “Ten tweede zien we meer en meer internationale bedrijven beslissingen nemen in het hoofdkwartier. Dat wil zeggen: met welke hr-dienstverlener gaan we in zee? Met welk sociaal secretariaat? Dat wordt niet langer beslist door de Belgische filialen, en dat is een bedreiging voor ons. Vandaar dat wij internationale aanwezigheid cruciaal vonden.”

SD Worx heeft kantoren in Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland en is ook actief in Oostenrijk, Zwitserland en Groot-Brittannië. Van Hoorebeke: “In landen waar wij een filiaal hebben, zorgen wij zelf voor de hr-diensten of de software die wij ter beschikking stellen.” In andere gevallen krijgt SD Worx toegang tot markten zoals de VS en Canada via de Payroll Services Alliance (PSA), een netwerk van hr-dienstbedrijven dat SD Worx in 2010 opgericht heeft. Via PSA kan SD Worx klanten in buitenlandse markten bedienen zonder op zoek te moeten gaan naar een lokale specialist in loonberekening.

Het vertrekpunt van SD Worx blijft de payroll – maandelijks zijn er internationaal zo’n 4.150.000 loonberekeningen -, maar dat is uitgebreid tot de volledige business process outsourcing (BPO). Naast loonadministratie biedt SD Worx ook andere diensten aan, zoals opleiding, research, sociaal-juridisch en fiscaal advies, en consultancy. Al botst SD Worx in het buitenland al snel op de grenzen van wat toegelaten is. Van Hoorebeke: “In België hebben wij een sterke tax & legal-afdeling, maar in Frankrijk en Duitsland mogen wij die expertise niet aanbieden. Dat is daar voorbehouden voor gespecialiseerde bedrijven en advocaten.”

Cash genoeg

De meest recente stappen in de internationalisering liepen parallel met een schok op de thuismarkt België. Onder druk van het lagerentebeleid van de centrale banken moesten de sociale secretariaten hun businessmodel aanpassen. Sociale secretariaten fungeren ook als een soort van incassobureau van de overheid. Ze betalen lonen uit, maar storten ook sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing door naar de staatskas. Die sommen konden de sociale secretariaten aanhouden en dat bracht hen heel wat rente-inkomsten op. Maar door de lage rente zijn die de voorbije jaren sterk gedaald. Bovendien besliste de regering-Di Rupo dat de sociale bijdragen sneller moesten worden doorgestort. De rekeningen van de sociale secretariaten gingen dan ook diep in het rood.

“Toen ik vijf jaar geleden begon bij SD Worx, zag ik dat als een bijzonder maar ook een risicovol businessmodel. Je bent afhankelijk van externe factoren”, herinnert Van Hoorebeke zich. “Aanvankelijk maakten de sociale secretariaten zich daar weinig zorgen over. Wie had in 2011-2012 gedacht dat we negatieve intresten zouden hebben? Maar dat is een groot probleem geworden. Begin 2013 is SD Worx een transformatieproject begonnen om zo snel mogelijk operationeel winstgevend te worden en dus los te komen van die intresten.” In 2014 werkte SD Worx al operationeel break-even. Dat gebeurde zonder herstructurering maar door efficiëntieverbeteringen. SD Worx had ook marge om te investeren. Met de vele rente-inkomsten had het een aardige buffer opgebouwd. Het eigen vermogen steeg vorig jaar tot 357,566 miljoen euro. Die buffers waren ook handig bij het overnamebeleid. “Onze cashpositie is niet slecht”, geeft de CEO van SD Worx toe. “Het gros van de overnames gebeurde dan ook cash, al werd ook een deel geleend.”

Consultancy wint aan belang

Een andere verandering is dat SD Worx meer inzet op hr-dienstverlening. Vooral in de kmo-markt zijn nog heel wat groeimogelijkheden, zegt Van Hoorebeke. Die poot is ondertussen goed voor 25 procent van de omzet, tegen zo’n 18 procent vier jaar geleden.

Van Hoorebeke ziet verschillende trends. “Een kmo komt in zijn groei heel wat momenten tegen waarop hij een beroep op ons kan doen om te professionaliseren. Een werkgever wil een firmawagen geven en hij moet een arbeidsreglement opstellen. Wij geven daar advies over. De klant wordt ook mondiger en veeleisender. De digitalisering zal nog voortgaan. Bankverrichtingen gebeuren met een smartphone. Wel, medewerkers kunnen vandaag al een aantal hr-zaken regelen via de smartphone, zoals vakantie aanvragen of hun loonbrief consulteren.”

Een andere is de individualisering. Dat is merkbaar in de samenstelling van de salarispakketten die steeds meer op maat worden gemaakt. “Flexibel belonen maakt opgang in het hr-beleid”, zegt Van Hoorebeke. “Een van die tools is het Flex Income Plan waarmee werknemers hun looncomponenten zelf kunnen samenstellen. Mensen kiezen bijvoorbeeld voor een kleinere firmawagen, wat budget creëert om met het openbaar vervoer te komen.”

Sommige vormen van hr-advies verwacht je niet direct van een bedrijf met wortels in de nationale loonberekening. Zo houdt een van de diensten bij de belastingafdeling zich bezig met expatdossiers. Van Hoorebeke: “Een bedrijf wil iemand twee jaar naar Zuid-Korea sturen? Begin daar maar in je eentje aan. SD Worx kan zo’n bedrijf begeleiden, en kan perfect aangeven wat de kostprijs is en wat in die landen de belastingregels zijn. Dat is perfect legaal.”

Alain Mouton, fotografie Debby Termonia

“Flexibel belonen maakt opgang in het hr-beleid”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content