Van Australië naar Groot-Brittannië

Een reiziger kan met de gidsen van Lonely Planet de hele aardbol verkennen. Maar Lonely Planet zelf maakte onlangs een enkele reis van Australië naar Groot-Brittannië. BBC Worldwide, dat al 75 procent van de aandelen in de uitgeverij bezat, verwerft nu de volledige eigendom over de bijbel voor rugzaktoeristen. BBC Worldwide wil met deze acquisitie een leidende contentbusiness opstarten en fors groeien in Amerika en Australië. De digitale tak met de populaire applicaties biedt de grootste mogelijkheden met een inkomstengroei van 37,2 procent tussen 2009 en 2010. De totale omzet steeg van 50 n...

Een reiziger kan met de gidsen van Lonely Planet de hele aardbol verkennen. Maar Lonely Planet zelf maakte onlangs een enkele reis van Australië naar Groot-Brittannië. BBC Worldwide, dat al 75 procent van de aandelen in de uitgeverij bezat, verwerft nu de volledige eigendom over de bijbel voor rugzaktoeristen. BBC Worldwide wil met deze acquisitie een leidende contentbusiness opstarten en fors groeien in Amerika en Australië. De digitale tak met de populaire applicaties biedt de grootste mogelijkheden met een inkomstengroei van 37,2 procent tussen 2009 en 2010. De totale omzet steeg van 50 naar 60 miljoen euro, volgens Paidcontent.co.uk. In de kantoren in Melbourne, Londen en Oakland (VS) werken 500 werknemers, en ruim 300 onafhankelijke auteurs reizen de wereld rond. Tony en Maureen Wheeler hadden in 1973 niet de bedoeling om een succesvolle business in reisgidsen te beginnen. Maar het koppel (hij is Brits, zij Iers) moest tijdens een wilde trektocht door Azië steeds dezelfde vragen beantwoorden: "Zijn jullie niet ziek geworden?", "Hoe hebben jullie gereisd?", "Hoeveel kostte het?"... Bovendien waren ze zo goed als blut in Sydney aangekomen. Daarom besloten ze de gids Across Asia on the Cheap te schrijven. Na het tweede boek, Southeast Asia on a Shoestring, waren ze definitief gelanceerd. Hun Lonely Planet-uitgeverij verkocht miljoenen boeken in 120 landen. Geen enkele concurrerende gids deed het ooit beter. Met de eerste stappen op het internet in 1994 werd Lonely Planet meer dan een reisboek. Opvallend aanwezig op hun website, die maandelijks meer dan vijf miljoen unieke bezoekers telt, is de praktische reisinformatie, het forum, en de tools om reizen te plannen en te kopen, de juiste gsm's en kaarten te vinden, hotels te vergelijken en te boeken enzovoort. Verwante websites zijn de beeldbank Lonelyplanetimages.com en Lonelyplanet.tv, een soort YouTube voor reizigers. De nieuwste opmerkelijke producten zijn de iPhone-stadswandelingen en de stripwandelgidsen (in samenwerking met uitgeverij Casterman) voor onder meer Brussel. Tien plekken om te bungeejumpen, de tien mooiste boekhandels, de tien boeiendste steden (wereldwijd of per land), het lekkerste straateten, de tien beste kunststeden wereldwijd, veertig gratis attracties in New York, of twintig in Londen... Het aantal lijstjes dat Lonely Planet heeft uitgebracht, is niet te tellen. Ook speciale gidsen als 1000 Ultimate Experiences en Best in Travel 2011 maken de wereld overzichtelijk. België is te klein om er een volledige landengids aan te wijden. We moeten ons boekje delen met Luxemburg, al is elk hoofdstuk apart te koop via de website. Vier steden staan wel samen in de Brussels, Bruges, Antwerp & Ghent Encounter Guide. "Het imago van grijze muis heeft het kleine landje de afgelopen jaren van zich afgeschud", schrijft een van de auteurs over ons land. " Belgen zijn meer dan tevreden met hun plekje in de wereld. Op het vlak van morele vrijheden (homoseksualiteit, euthanasie) zijn ze voorlopers." De 450 bieren, het middeleeuwse Brugge, carnaval in Binche en Gent worden aangeraden aan de rugzaktoerist. HANS HERMANS