‘LOKALE HANDELSPLAATSEN HEBBEN VEEL VOORDELEN’

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Daniel Ropers, de CEO en de medeoprichter van de internetwinkel bol.com, schreef mee aan het boek ‘E-commerce. En wat nu?’ van de retailanalist Pierre-Alexandre Billiet. Webshops moeten samenwerken, vindt hij.

U ziet grote uitdagingen voor klassieke retailers.

DANIEL ROPERS. “E-commerce is een volledig andere business. Er zijn investeringen nodig in onlinemarketing en in een webshop. De bestellingen moeten de volgende dag worden geleverd, liefst gratis. De klantendienst moet 24 uur per dag beschikbaar zijn. De consumenten verwachten ook een goede prijs. Speciaalzaken zijn sterk in service en expertise, maar het is moeilijk goede prijzen en een groot assortiment te hebben. De bekende ketens kunnen hun fysieke bereikbaarheid moeilijker online vertalen.”

Grote traditionele ketens kunnen toch die investeringen dragen?

ROPERS. “Ik zie nog altijd grote traditionele ketens vanwege die kosten wegblijven uit e-commerce. Het gaat over andere processen en een andere infrastructuur. Daarvoor komt nu een oplossing door het opzetten van e-cosystemen, de boodschap van het boek.”

Het gaat over netwerken waar derden verkopen aan de consument via onlinehandelsplaatsen. Die bestaan toch al lang?

ROPERS. “De handelsplaatsen zoals we die nu kennen, zijn een goede stap in de richting van volwaardige e-cosystemen. Bol.com stelt sinds 2007 zijn winkel open voor derden. Eerst gebeurde dat met boeken. Zo konden we het assortiment uitbreiden van honderdduizend titels naar meer dan een miljoen. Op de website aanbieden is gratis, enkel bij een verkoop wordt een vast bemiddelingspercentage gevraagd. Vanaf 2012 heeft bol.com zich ook opengesteld voor artikelen in andere categorieën. Een kwart van het totaalbedrag aan aankopen zit nu bij partners die via ons verkopen. Elke schakel levert en behoudt zijn toegevoegde waarde. Bovendien geeft het de mogelijkheid aan klassieke retailers om tegen lage kosten online actief te zijn.”

Je verkoopt op andermans platform. De webshop ziet welke producten goed verkopen en kan beslissen ze zelf aan te bieden.

ROPERS. “Bij sommige dominante internationale spelers kun je soms spreken van een doelbewuste strategie om eerst een partner te laten uittesten wat goed verkoopt. Bij bol.com ken ik geen enkele case. Dat zou niet in ons belang zijn, want we willen een zo sterk mogelijk netwerk uitbouwen.”

ROPERS. “Vooral Amazon en Alibaba kunnen veel kapotmaken als ze het internationale netwerk van leveranciers dat elkaar op die platformen beconcurreert in één keer naar België brengen. Maar dat verwacht ik niet. Lokale handelsplaatsen hebben voordelen: een lokaal relevant aanbod, korte leverlijnen en een lokale service. Ook de taal is belangrijk. Klanten lezen graag de reviews van lokale klanten.”

In Tweespraak laten we iemand aan het woord die in de actualiteit staat.

STIJN FOCKEDEY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content