Live commerce neemt een hoge vlucht in China, blijkt uit het net verschenen rapport A New Report on China's 2020 Live Commerce Industry van het onderzoeksbureau iResearch uit Sjanghai. Live commerce is de onlineversie van de vroegere televisieverkopers: bekende influencers prijzen via livestreaming producten en diensten aan. Door de cha...

Live commerce neemt een hoge vlucht in China, blijkt uit het net verschenen rapport A New Report on China's 2020 Live Commerce Industry van het onderzoeksbureau iResearch uit Sjanghai. Live commerce is de onlineversie van de vroegere televisieverkopers: bekende influencers prijzen via livestreaming producten en diensten aan. Door de chat en allerlei knoppen is interactie mogelijk tussen de digitale verkopers en de geïnteresseerde kopers. Volgens iResearch bekijkt liefst 40 procent van de Chinese internetgebruikers die livestreams. Van hen koopt 66,2 procent ook producten terwijl ze live aan het kijken zijn. Live commerce werd pas in 2016 in China gelanceerd, maar was volgens het onderzoeksbureau uit Sjanghai in 2020 al goed voor een markt van 256 miljoen Chinezen of 160 miljard euro. Zhao Kun, directeur e-commerceresearch bij het IResearch Institute in het persbericht over de studie: "De verwachting is dat live commerce tegen 2023 goed is voor ongeveer 24,3 procent van de onlineverkoop in China, tegenover 10,6 procent vorig jaar." Bekende Europese luxemerken als Gucci, Armani en Burberry pionierden met live commerce in China. Marketeers moesten live commerce snel onder de knie krijgen, om met hun merk mee op de kar te springen. Nogal wat Europese merken hebben in China bijna dagelijks urenlange livestreams lopen, waar niet alleen externe influencers, maar ook invloedrijke werknemers hun zeg doen. De vraag is nu of live commerce in Europa evenzeer zal boomen als in China. Europese luxemerken hebben in China in elk geval ervaring opgedaan over hoe ze dat moeten aanpakken en ze zijn, onder meer door de coronacrisis, al begonnen met live commerce in hun thuismarkten.