Limburg is een niche

De Limburgse hr-dienstverlener Sofim Dienstengroep investeert volop om de concurrentie aan te gaan met grote spelers als SD Worx en Securex. Met dank aan het stijgende aantal Limburgse familiebedrijfjes.

De tijd dat de sociale secretariaten de noodzakelijke aanhangsels waren van werkgeversorganisaties is definitief voorbij. De meeste onder hen hebben hun imago opgepoetst en zijn volwaardige hr-dienstverleners geworden met naast een sociaal secretariaat of ondernemingsloket ook een poot voor personeelsadvies en voor rekrutering en selectie. Zo ook bij het Hasseltse Sofim Dienstengroep, dat vorig jaar een geconsolideerde omzet van 8,4 miljoen euro haalde, 6000 bedrijven als klant telt en goed is voor 42.000 loonverwerkingen.

Dankzij het uitgebreide dienstenpakket steeg de omzet van het bedrijf sinds 2005 met bijna 2 miljoen euro. De jongste drie jaar zijn er 300 bedrijven-klanten bijgekomen. “Eigenlijk zijn we zonder vooropgezet plan uitgegroeid tot een algemene hr-dienstverlener”, legt algemeen directeur Frank Vols uit. “We waren een sociaal secretariaat en na een tijd vroegen onze klanten ons of we ook niet aan rekrutering en selectie wilden doen. Of we kregen de vraag een functieclassificatie op te stellen. Je biedt die diensten eigenlijk eerst vrij ongeorganiseerd aan en voor je het weet, ben je een multidisciplinaire speler.”

Sofim ontstond zoals zoveel spelers in de sector in 1946. Op het ogenblik dat de sociale zekerheid vorm kreeg en ondernemers en zelfstandigen een reeks administratieve verplichtingen dienden te vervullen. Vols: “Het bestuur van de toenmalige Limburgse middenstandsvereniging, later Unizo, nam het heft in handen en startte vanuit de schoot van de vereniging een sociaal secretariaat op. Het productaanbod in het verlengde van het so-ciaal secretariaat is in de loop der jaren sterk uitgebreid.”

Het sociaal secretariaat blijft de kern van de dienstverlening van de groep, want het is goed voor 75 procent van de omzet. Daarnaast staan personeelsselectie en personeelsadvies in voor een belangrijk deel van de omzet. Het personeelsadvies gaat van een eenmalige doorlichting van een kmo tot het uitsturen van een personeelsdeskundige die bijvoorbeeld op vaste tijdstippen aanwezig is in het bedrijf. Door de vele contacten met bedrijfsleiders en zelfstandige ondernemers biedt Sofim ook sociale verzekeringen aan via het sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen SVMB. Als een logisch verlengstuk vervolledigt het verzekeringskantoor VAK het aanbod met een sterke specialisatie in groepsverzekeringen.

Hr-vertrouwenspersoon

Of het nu over het sociaal secretariaat of andere hr-diensten gaat, Sofim blijft zich focussen op een nichemarkt. Met iets meer dan 42.000 loonberekeningen speelt Sofim in een andere divisie dan bijvoorbeeld SD Worx (1 miljoen loonberekeningen). “Wij zijn de dienstverlener voor de Limburgse kmo en vooral van de familiale kmo”, aldus Vols. “Onze klanten zijn vooral familiale bedrijven met minder dan 50 werknemers. Na de mijnsluiting in deze provincie is er een nieuwe economische dynamiek ontstaan. Tal van kmo’s werden opgericht en dat zijn nu moderne bedrijven geworden. Zodra ze meer dan vijf werknemers tellen, smeken ze om begeleiding. Sofim Dienstengroep biedt die aan. Wij proberen dankzij onze lokale verankering een vertrouwensrelatie op te bouwen met onze klant. Wij zijn geen volumespeler.”

Vols wil niet dat Sofim Sociaal Secretariaat voor elke dienst apart factureert: “Wij zijn in de aanzet wat duurder dan grote spelers en wie naast de loonberekening bijvoorbeeld advies wil over personeelsbeleid krijgt wel een aparte factuur. Maar voor de normale service van het sociaal secretariaat, die in ons geval zeer volledig is, wordt geen extra fee aangerekend. Wij zijn een vertrouwenspersoon op het vlak van human resources zoals de boekhouder dat is op financieel vlak.”

Om die reden opteert Sofim voor decentralisatie. Naast het hoofdkantoor in Hasselt zijn er nog bijkantoren in Genk, Neerpelt en Turnhout. Vols: “Op termijn willen we dit netwerk nog verdichten. Maar we blijven een autonome Limburgse dienstengroep.”

Dienstenchequebedrijven als nieuwe klanten

Het aantal werkgevers dat Sofim tot zijn klanten kan tellen, is de voorbije jaren gestaag toegenomen. In 2005 waren er dat 5600, een jaar later 5700 en 6000 in 2008. “Daarmee zijn we in Limburg marktleider op de kmo-markt”, benadrukt Vols. “En wij voeren nochtans geen agressieve commerciële politiek. Ik zie onze omzet in het segment van het sociaal secretariaat nog groeien. Ook in het personeelsadvies is er nog marge, al zal deze markt nu een wat moeilijker periode doormaken.” Naast de privésector heeft Sofim ook de non-profitsector aangesproken. Nu telt het onder meer scholengroepen en vzw’s uit de sociale sector in de klantenportefeuille. Recentere klanten zijn de dienstenchequebedrijven.

Van een hr-bedrijf voor kmo’s zou je verwachten dat het een volger is wanneer het op hr-toepassingen aankomt. Volgens Vols geldt dat niet voor Sofim. “De toepassing van ASR of aangifte sociale risico’s is één voorbeeld van de innovaties die we hebben toegepast”, zegt hij. “Waar vroeger een massa documenten met de hand moesten worden geschreven en verwerkt, gebeurt dit nu bij Sofim op geautomatiseerde wijze. Dat verhoogt de snelheid van afhandeling en verlaagt de kans op fouten. Sofim is met de automatisering van ASR een pionier in België.”

In de periode 2008-2010 wordt bovendien 1,4 miljoen euro geïnvesteerd om de dienstverlening te verfijnen en te verdiepen. Dat past in de nieuwe positionering van Sofim als hr-dienstverlener die dezelfde diensten wil aanbieden als de grote spelers. Concreet is het de bedoeling om de IT-ruggengraat van de groep te versterken. Vols: “Wij moeten moderne IT-diensten kunnen verstrekken. Zo moet een horecazaak bijvoorbeeld om drie uur ‘s nachts probleemloos kunnen aanloggen om een ober in te schrijven. Sofim lanceert trouwens ook het nieuwe onlineloonverwerkingspakket Sofinet. De loonverwerking moet voor de werkgever constant toegankelijk zijn. Onze systemen moeten dag en nacht betrouwbaar blijven.”

Gevolg: de operationele cashflow daalde van 776.349 euro in 2006 naar een negatieve 323.021 euro in 2007. Die evolutie is een gevolg van de investeringen en de voorbereiding van het nieuwe loonpakket Sofinet. De uitgaven hiervoor werden onmiddellijk opgenomen in de kosten en worden niet afgeschreven.

Vols: ” Om het uitgetekende groeipad ook te visualiseren heeft de Sofim-groep recentelijk een volledige rebranding doorgevoerd.” Dat betekent ook een toenemend personeelsbestand. Het aantal voltijdse medewerkers is gestegen van 88 in 2005 tot 112 dit jaar. Voor een aantal profielen verloopt de zoektocht niet altijd eenvoudig. Vols: “De uitdaging bestaat erin om goede dossierbeheerders te vinden. Veel hr-bedrijven klagen steen en been over de krapte op die markt. Al zal de zoektocht naar die medewerkers nu iets gemakkelijker verlopen.” (T)

Door Alain Mouton/Foto Michel Wiegandt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content