Financiële instellingen willen hun klanten op zo veel mogelijk manieren bereiken, maar botsen vaak op technische beperkingen, door de verouderde IT-infrastructuur en de verdeling van data over afdelingen. The Glue heeft een applicatie ontwikkeld die de lijm vormt tussen de backofficesystemen en de klantenkanalen. De nv werd opgericht in 2015 en heeft vestigingen in Diegem en Londen. "Met The Glue kunnen banken en verzekeraars hun digitale diensten en producten uitbreiden en aanbieden via zowel hun website als een app", zegt Stefan Dierckx, een van de vijf oprichters. Hij verdiende zijn sporen bij bedrijven in de financiële technologie - de zogenoemde fintech - als Projective, SmartFin Capital, Minos Capital en Capco. "Dankzij onze tussenlaag zijn geen drastische aanpassingen aan de IT-infrastructuur nodig." De applicatie wordt al gebruikt door twee van de vier grootbanken in ons land.

Een team van een 35-tal mensen heeft er twee jaar aan gewerkt. "Op piekmomenten waren er vijftig bij betrokken", zegt medeoprichter Jurgen Ingels, die destijds Clear2Pay opstartte en verkocht aan het Amerikaanse FIS. "We geloven in een stapsgewijze manier van werken. In tweewekelijkse sprints werden de stukjes van de puzzel stap voor stap opgeleverd door verschillende groepjes - zogenoemde scrum teams."

The Glue is opgericht met eigen middelen. 2 miljoen euro investeerden de twee vennoten samen. In het voorjaar werd 5 miljoen euro opgehaald bij Polytech Ecosystem Ventures, een investeringsbedrijf dat gevestigd is in Lausanne en het Californische Silicon Valley. Een tweede investeringsronde is gepland voor de eerste helft van 2018. De start-up kon ook rekenen op een O&O-ssubsidie van 850.000 euro via het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio).

Roel Van Espen