LAATSTE KANS.
...

LAATSTE KANS."Safmarine en CMB waren de concurrentie twee jaar geleden te vroeg af door de containerdiensten in SCL onder te brengen," zegt Howard Boyd, de Zuid-Afrikaan die van op de Antwerpse De Gerlachekaai SCL leidt. De volledige fusie tussen de Vlaamse en de Zuid-Afrikaanse rederij werd officieel op 1 januari 1996. Ze vormden toen SCL (Safmarine and CMBT Lines), waarin CMBT een participatie heeft van 49%. CMBT zelf is sinds 1992 voor 49% in handen van Safmarine, waardoor de Zuid-Afrikanen feitelijk 75% van SCL controleren. De lijnen die SCL uitbaat, behouden wel hun Safmarine- en CMBT-etiket. "We willen de klant niet confronteren met verschuivingen in het aandeelhouderschap," verklaart Howard Boyd. De samenwerking was de laatste kans om CMBT te redden. "Eigenlijk had CMBT in 1992 een negatieve waarde," weet CMB-topman Marc Saverys. Boyd: "CMB kraakte onder de overhead. De Belgische levensstijl zoals die bestond bij de aloude Société Générale betekende ei zo na het einde. Balansen waren onbelangrijk. CMB kocht marktaandelen door overgewaardeerde schepen aan dumpingprijzen te laten varen." Nu kruipt SCL langzaam uit de rode cijfers. Volgens de meest recent gepubliceerde cijfers - over de periode van 1 januari 1996 tot 30 juni 1997 - boekte SCL nv (geconsolideerde cijfers worden niet vrijgegeven) op een omzet van 35,3 miljard frank nog 405 miljoen verlies. Tegenover het eigen vermogen van 2,7 miljard staan 7,9 miljard schulden. Ter vergelijking: in het boekjaar 1995 (12 maanden) had SCL een eigen vermogen van 200 miljoen tegenover 11 miljard schulden. Volgend jaar hoopt Boyd op een break-even. De formule om dit te bereiken, lijkt ietwat banaal: "kostenbeperking, niet meer, noch minder," zegt hij. Zo was SCL tot voor twee jaar slechts eigenaar van 60% van de 750.000 containers die werden ingezet. Door vier miljard frank te investeren in de aankoop van eigen containers (vandaag 70%, het streefdoel is 80%, van het totaal) daalde de kostprijs met 20%. SCL, eigenaar van 13 van de 40 schepen die worden ingezet, wil voor de vaartuigen een gelijkaardige politiek voeren.Door de schaalgrootte kon SCL ook een kostenbeperking van 20% realiseren. Terwijl CMBT en Safmarine vroeger afzonderlijk hun lege containers moesten herpositioneren (voor CMBT richting Europa en voor Safmarine richting Afrika), kunnen ze vandaag trafieken van elkaar overnemen. "Lucht vervoeren, is niet bepaald een winstgevende niche," schertst Boyd.HANS BROCKMANS