Een nieuw model op de markt brengen: ooit was dat een hele investering. Omdat alles telkens weer vanuit het niets moest worden ontworpen, ontwikkeld en vervaardigd. Vandaag werken autoconstructeurs zoals een kind met Lego: met dezelfde blokjes kan je verschillende dingen maken. Zodra je een platform hebt en een paar motoren, kan je daar telkens een andere carrosserie op zetten en heb je een nieuw model. Volkswagen was een van de eerste autogroepen die op grote schaal zo ging werken: niet alleen voor het merk Volkswa...

Een nieuw model op de markt brengen: ooit was dat een hele investering. Omdat alles telkens weer vanuit het niets moest worden ontworpen, ontwikkeld en vervaardigd. Vandaag werken autoconstructeurs zoals een kind met Lego: met dezelfde blokjes kan je verschillende dingen maken. Zodra je een platform hebt en een paar motoren, kan je daar telkens een andere carrosserie op zetten en heb je een nieuw model. Volkswagen was een van de eerste autogroepen die op grote schaal zo ging werken: niet alleen voor het merk Volkswagen, maar ook voor Seat, Skoda, Audi en Cupra. De Taigo is daar het zoveelste voorbeeld van. Deze nieuwkomer staat op hetzelfde platform als de Polo en T-Cross. Onder de motorkap vinden we het bekende aanbod voor de kleinste modellen van de groep. Met een zeer beperkte investering verruimt Volkswagen zijn aanbod in het segment van de kleinere auto. De Polo is een klassiek model, de T-Cross is een SUV en de Taigo is veeleer een zogenoemde SUV-coupé: hoogbouw, maar met een meer glooiende achterpartij. Dat concept wordt almaar populairder en lijkt door te sijpelen naar de onderkant van het gamma. De SUV-coupé werd geïntroduceerd door de premiummerken, met peperdure modellen als de Porsche Cayenne Coupé of de BMW X4 en X6. Doorgaans zijn die minder praktisch (minder hoofd- en kofferruimte) dan de SUV waarvan ze afgeleid zijn, maar dat deert de Europese consument niet. In onze contreien zijn de stijl en de vormgeving naast het budget en de sociale status nog altijd het belangrijkste criterium bij de aankoop van nieuwe wielen. Ondertussen volgen ook de massaconstructeurs, zoals Renault met de Arkana: veel hipper en sportiever dan de hoekige SUV Kadjar van het Franse merk. De marketeers van Volkswagen lanceren de Taigo niet voor niets als een 'emotioneel lifestylemodel'. De Taigo ziet er zeer goed uit. De proporties zijn bijzonder geslaagd. En zelfs met de aflopende daklijn slaagt VW erin een koffer van een degelijke 440 liter over te houden. Het rijgedrag is minder sportief dan de lijn laat vermoeden, maar zeer neutraal, voorspelbaar en dus veilig. Het comfortgevoel is prima, dankzij uitstekende stoelen en een goed afgestelde vering. Alleen de geluiddemping kon iets beter. Rekening houdend met de scherpe instapprijs is de Taigo een interessant model. z Joost Bolle