Sinds Jaap Rosen Jacobson in 1996 VLM Airlines overnam van de oorspronkelijke aandeelhouders Lambrecht, Deprez en Van Gaever, is het de maatschappij niet bepaald slecht vergaan. Sinds 1998 boekt de maatschappij zowaar winst, en dat in tijden dat de sector wereldwijd zware klappen incasseert.
...

Sinds Jaap Rosen Jacobson in 1996 VLM Airlines overnam van de oorspronkelijke aandeelhouders Lambrecht, Deprez en Van Gaever, is het de maatschappij niet bepaald slecht vergaan. Sinds 1998 boekt de maatschappij zowaar winst, en dat in tijden dat de sector wereldwijd zware klappen incasseert. De groei van VLM gaat in tegen de jongste tijdingen binnen de luchtvaart. "Ik ben blij verrast met de erkenning, maar groeien is voor ons geen doel op zich," zegt Jacobson. "Wij trachten er in de eerste plaats voor te zorgen dat onze organisatie en onze financiële structuur zich op een gezonde manier ontwikkelen. En we doen dat door onze klant een goede service te bieden met frequente en stipte vluchten, door onze kosten onder controle te houden en door ons aanbod verder uit te bouwen waar dat kan."VLM Airlines, dat zich vooral toelegt op zakenverkeer, moet het hebben van een beheerste groei. "Wij bieden frequentie aan als service. Vanuit Antwerpen vliegen we vijfmaal daags naar Londen City, vanuit Rotterdam zeven keer. Belangrijker dan een vol vliegtuig is dat onze klanten drie keer de kans krijgen om met ons terug te vliegen. En dan nog schommelt de bezettingsgraad rond de 60%. Voor ons is 40% de onderste grens van de rentabiliteit, terwijl voor grote maatschappijen de pijngrens rond 70% ligt."Zoals eind februari werd aangekondigd, is de kans reëel dat VLM de lijn Antwerpen-Amsterdam overneemt van KLM. Daarnaast zouden nog vijf andere bestemmingen aan het Antwerpse VLM-aanbod worden toegevoegd: Zürich, Isle-of-Man, Jersey, Belfast en Edinburgh. Die laatste vier moeten er komen dankzij de samenwerking met British European. Intussen denkt VLM verder aan uitbreiding. "Dit jaar komt er nog zeker één nieuwe route bij. En we bekijken nog vier andere alternatieven. Daarvan zouden er twee op Zaventem vertrekken." Jacobson ziet de toekomst van VLM met vertrouwen tegemoet. Voor 2002 verwacht hij een stijging van de omzet met 15%, wat zou betekenen dat VLM de kaap van de 60 miljoen euro rondt. De winst moet tot 2 miljoen euro klimmen. 15% van de omzet komt nog altijd voor rekening van de lijn Antwerpen-Londen City. Het belang van Antwerpen voor VLM is dus niet te onderschatten. De verlenging van de startbaan komt er niet. Geen ramp, vindt Jacobson. "Maar om technische redenen en omwille van de veiligheid moet er wel dringend een tunnel onder de Krijgsbaan komen. Als die uitblijft, zit de luchthaven wel degelijk met een probleem."W.D.B. [{ssquf}]