Als familiale onderneming houdt MDR het hele confectiegebeuren voor jongeren van nul tot achttien jaar strak in de hand.
...

Als familiale onderneming houdt MDR het hele confectiegebeuren voor jongeren van nul tot achttien jaar strak in de hand.Commerciële kindermode is voor de Kortrijkse bvba MDR al lang geen vies woord meer. Integendeel : het commerciële wordt ingebouwd in een langetermijnstrategie. Het beste bewijs is de nieuwe lijn KP Collection, op maat gesneden voor jongeren van tien tot achttien. "Daarmee zijn de collecties aanvullend, van nul tot achttien jaar. We hebben al klanten die de hele cyclus kopen," zegt zaakvoerder Rudi Maes. In 1989 startte hij samen met zijn broer Dirk, die commercieel verantwoordelijke is bij MDR ( Maes Dirk en Rudi). Eerst kwam de meisjescollectie Pupilla op de markt, later de tegenhanger Kamiel voor jongens en de babyversie Filou. Beide heren hadden hun sporen verdiend als vertegenwoordigers van kledij. Sophie Decubber, de vrouw van Rudi, werd aangetrokken als ontwerpster. Het toespitsen op kindermode was een doelbewuste keuze. En met succes : de omzet klom van 8 miljoen in 1989 naar meer dan 150 miljoen dit jaar. Daarmee nestelt MDR zich in de top van de Belgische kinderconfectiebedrijven. "Wij leveren uitsluitend aan de detailhandel," zegt Rudi Maes. "We stappen niet naar de grootdistributie. Voor ons is de kwaliteit, en niet de prijs doorslaggevend. Bovendien hebben we modebewuste klanten. Onze clientèle koopt niet omdat het de producten nodig heeft, maar omdat ze die graag zien. 85 % van de productie is al voor de koopjesperiode verkocht." En kinderkleding mag geld kosten : als boreling, bij communiefeesten en in het begin van het schooljaar. "Maar de tijd van de extravagante communiekledij is voorbij. De klant wordt prijsbewuster en efficiënter. De aankoop wordt afgestemd op een volgende generatie," stelt Sophie Decubber.MDR levert aan 290 kinderspeciaalzaken in heel België. Per seizoen worden 200.000 stuks kleding gemaakt. De zeven werknemers van MDR zorgen voor het ontwerp, de voorbereiding, de cad/cam-tekeningen, het stikken van het model en het uittekenen van de maten. Het stikken van de kledij wordt uitbesteed. Vier vijfden daarvan gebeurt in lagelonenlanden, zoals Marokko en Tunesië.MDR zet volgend jaar zijn eerste stappen in het buitenland. Nederland, Oostenrijk en Zwitserland komen als eerste exportlanden aan de beurt. Kleine, vergelijkbare markten met België. Want MDR wil niet te groot worden. Flexibiliteit en dienstverlening zijn voor het familiebedrijf, dat dicht bij de klanten staat, heel belangrijk. Daarom wordt in het buitenland niet met tussenpersonen gewerkt.DIRK EN RUDI MAES, SOPHIE DECUBBER (MDR) Kinderkleding mag geld kosten.