WeGroup staat voor het jaar van de waarheid

"2021 wordt een cruciaal jaar voor WeGroup", zegt CEO Arvid De Coster. De Gentse verzekeringsstart-up haalde vorig jaar 3 miljoen euro op en plant een nieuwe kapitaalronde in het eerste kwartaal van 2022. "Dit jaar moeten we ons bewijzen en de doelstellingen waarmaken. Onze investeerders rekenen op minstens een verdubbeling van de omzet."
...

"2021 wordt een cruciaal jaar voor WeGroup", zegt CEO Arvid De Coster. De Gentse verzekeringsstart-up haalde vorig jaar 3 miljoen euro op en plant een nieuwe kapitaalronde in het eerste kwartaal van 2022. "Dit jaar moeten we ons bewijzen en de doelstellingen waarmaken. Onze investeerders rekenen op minstens een verdubbeling van de omzet." Dat is behoorlijk ambitieus, omdat WeGroup er vorig jaar al in slaagde het aantal klanten te verachtvoudigen. Ga er maar aan staan om na zo'n succesjaar nog eens twee tot drie keer beter te doen. "Het is een grote uitdaging", beseft De Coster. "We zullen de verkoop van onze software strategischer en gedisciplineerder organiseren. Zo zullen we regelmatig onlinevideo's posten waarin we verzekeringsmakelaars informatie, kennis en tips over allerlei onderwerpen geven. Op die manier willen we WeGroup als een partner met expertise in de markt te zetten." WeGroup vond de voorbije twee jaar een afzetmarkt bij de onafhankelijke makelaars die willen inspelen op de digitale communicatie met hun klanten. "Maar ook steeds meer verzekeringsmaatschappijen zijn geïnteresseerd in ons product", vertelt De Coster. "En we zien ook potentieel bij banken en bankagenten, die actiever verzekeringsproducten willen verkopen. Onze virtuele assistente Louise, die aangestuurd wordt met artificiële intelligentie en data, kan hen daarbij helpen." De groei moet ook van een geografische expansie komen. In Frankrijk is de prospectie van klanten gestart. Dat gebeurt met de hulp van de sectorkenner Aymeric Oudin, die als onafhankelijk bestuurder tot de raad van bestuur van WeGroup toetrad. Op dezelfde manier wil WeGroup de Nederlandse markt aanpakken. "We hebben deze maand een eerste substantiële Nederlandse klant binnengehaald", aldus De Coster. "Het gaat om een speler met een netwerk van ongeveer honderd tussenpersonen. Dat is maar een eerste stap. Een jaar geleden hadden we Nederland als markt afgeschreven, maar nu blijken er veel kansen te liggen voor WeGroup." Pridiktiv werd stevig geraakt door de corona-uitbraak. Het Gentse techbedrijf verkoopt into.care, een mobiel softwarepakket voor ouderenzorg om woon-zorgcentra te helpen. Met de software kunnen de woon-zorgcentra hun administratie vergemakkelijken en de kwaliteitsindictoren voor de zorg beter monitoren. De paradox was dat hoewel woon-zorgcentra meer nood hadden aan een product als into.care, ze door de pandemie vaak gewoon geen tijd hadden om naar het product te kijken. Bovendien zorgde de eerste lockdown ervoor dat de werknemers van Pridiktiv niet meer konden langsgaan, maar moesten videobellen. Gesprekken over een nieuwe kapitaalronde mondden eind oktober uit in een overname door Corilus. Als aparte businesseenheid binnen Corilus, een medische softwareprovider met 385 werknemers, krijgt Pridiktiv nu extra ondersteuning voor de software-ontwikkeling en de marktexpertise om van into.care een onderdeel van efficiënt gedigitaliseerde woon-zorgcentra te maken. Deze maand beslisten CEO Els De Geyter en haar enige overgebleven collega in het team van Human Reef om de start-up stop te zetten. Ze is ondertussen aan de slag als managing director bij iLean en ook haar partner bij Human Reef is elders aan de slag. ILean is een bedrijf uit de stal van het IT-bedrijf Cronos Groep. Het helpt ondernemingen zich te transformeren tot wendbare, zelfsturende organisaties. ILean laat zich leiden door sociocracy 3.0. Die term verwijst naar transparante en op autonomie gerichte organisatiemodellen, het tegendeel van klassieke, hiërarchische organisaties. Human Reef ontwikkelde softwareproducten om bedrijven te helpen die bedrijfscultuur op basis van autonomie en zelfsturing in hun processen en hun bedrijfscultuur vorm te geven. De coronapandemie gooide roet in het eten. Hoeveel proefprojecten er ook waren en hoezeer Human Reef bijstuurde en nieuwe software ontwikkelde om beter op de behoeften van klanten in te spelen, de verkoop kwam niet op gang. "De pandemie begon net op het moment dat de verkoop moest beginnen te draaien. We waren te vroeg op de markt met ons pakket en konden niet meer op tijd rendabel worden. We zoeken nu een koper voor onze software. Er lopen gesprekken." Human Reef had met het hr-netwerk GeneHRations een investeerder, waardoor het bedrijf financieel nog niet naar adem hapte, maar de software gebruiksvriendelijker maken en voort aanpassen zou extra middelen hebben gekost. Els De Geyter is blij dat ze in dezelfde branche kon blijven en beseft dat ze zonder haar ervaring bij Human Reef misschien nooit de baan bij iLean had gekregen. "Ik heb superveel geleerd over ondernemen. Ik kan iemand die een goed idee heeft alleen maar aanraden om te durven. Zelfs al lukt het uiteindelijk niet, dan zul je nog altijd veel leren." Hans Danneels van Byteflies kan stilaan ook eens aan iets anders dan covid-19 denken. Bij de uitbraak van de pandemie gooide Danneels de strategie overhoop. Voordien zag hij zijn sensoren en software om medische data te delen vooral een belangrijke rol spelen in medische proeven. Maar door de overbelaste ziekenhuizen zag Byteflies de nood aan het op afstand monitoren van patiënten, zodat de ziekenhuizen sneller bedden konden vrijmaken. "In de tweede golf hebben we onze testkit ingevoerd waarmee patiënten nog manueel hun temperatuur en andere data moesten doorgeven, en tegelijk onze slimme pleister getest. Met de pleister verloopt alles automatisch en kan er voortdurend gemeten worden. Zowel de tekstkit als de pleister wordt positief geëvalueerd door de Vlaamse ziekenhuizen waarmee we samenwerken. Met de pleister zitten we nu in een nieuwe fase. We werken niet alleen aan de opvolging van covid-patiënten, maar gaan ook grotere testen doen, onder meer met long- en hartpatiënten.