Human Reef staat voor belangrijke vergadering

Els De Geyter, de CEO en oprichter van het hr-techbedrijf Human Reef, bereidt zich voor op een belangrijke vergadering met James Priest en Lili David, twee van de drie bedenkers van Sociocracy 3.0. De term 'sociocratie' verwijst naar een transparant, duurzaam op autonomie gericht organisatiemodel dat van bedrijven wendbare organisaties maakt. In veel bedrijven is de klassieke, hiërarchische en op controle gerichte piramidestructuur nog dominant. "Sociocracy 3.0 is daar een alternatief voor", zegt Els De Geyter. "Het ziet de organisatie als een continu leerproces, waar iedereen betrokken is bij beslissingen. Het geeft de organisatie meer veerkracht. Ze zijn niet als enigen met dat onderwerp bezig, maar vaak blijven anderen steken in een te algemene benadering. Sociocracy 3.0 heeft een iets vastere structuur ontwikkeld."
...

Els De Geyter, de CEO en oprichter van het hr-techbedrijf Human Reef, bereidt zich voor op een belangrijke vergadering met James Priest en Lili David, twee van de drie bedenkers van Sociocracy 3.0. De term 'sociocratie' verwijst naar een transparant, duurzaam op autonomie gericht organisatiemodel dat van bedrijven wendbare organisaties maakt. In veel bedrijven is de klassieke, hiërarchische en op controle gerichte piramidestructuur nog dominant. "Sociocracy 3.0 is daar een alternatief voor", zegt Els De Geyter. "Het ziet de organisatie als een continu leerproces, waar iedereen betrokken is bij beslissingen. Het geeft de organisatie meer veerkracht. Ze zijn niet als enigen met dat onderwerp bezig, maar vaak blijven anderen steken in een te algemene benadering. Sociocracy 3.0 heeft een iets vastere structuur ontwikkeld." Een samenwerking met de mensen achter Sociocracy 3.0 zou een stevige duw in de rug betekenen voor Orgwise, de software die Human Reef na de zomer lanceerde voor bedrijven die al ervaring hebben met sociocratie. De start-up verhoogde zijn marketinginspanningen, omdat het bedrijf voelt dat de interesse toeneemt. Dat komt deels door de coronacrisis, die bedrijven ertoe aanzet na te denken over hoe ze zich na de pandemie organiseren. "We spreken nu ook met Belgische consultants, die bedrijven digitaler helpen te werken", zegt De Geyter. Tot nu kwam de interesse voor het product, waarmee enkele proefprojecten lopen in bedrijven, vooral uit het buitenland. Enkele weken geleden nam Corilus de Gentse start-up Pridiktiv over. Wat verandert er voor de ploeg rond Jeroen De Backer? "Veel en weinig", zegt hij. "We blijven bouwen aan ons product. We krijgen van Corilus versterking in het developmentteam. Ook in andere functies krijgen we meer mankracht. Onze capaciteit verdrievoudigt." De Backer blijft aan boord. Dat hij de eindbeslissing niet meer in handen heeft, deert hem niet. "Je kunt je afvragen wat het beste smaakt: een druif of een stuk van een watermeloen. Een deel van een groter geheel zijn, is soms gewoon beter. Voor ons product is Corilus een ge droomde partner. Dat we nu een onderdeel van een gevestigde waarde zijn, geeft de klanten vertrouwen. Het garandeert continuïteit, iets waar je als start-up minder makkelijk aanspraak op kunt maken." Dat Corilus ook procedures overneemt van Pridiktiv, bevestigt volgens De Backer dat zijn start-up op het juiste spoor zat.Zal hij het ondernemen missen? "Het is moeilijk ondernemer te worden. Dat zit in je. Niet iedereen heeft dezelfde uitdagingen nodig. Ik zou dit zeker opnieuw doen, en wellicht met dezelfde partners. Maar ik heb niet de ambitie morgen een nieuwe start-up op te richten. Ik ben blij dat ik kan focussen op het overzetten van onze start-upcultuur naar Corilus. Ik word even een intrapreneur in plaats van een entrepreneur." De Fransman Aymeric Oudin trad als onafhankelijke bestuurder toe tot de raad van bestuur van WeGroup. Oudin doet dat op verzoek van het investeringsfonds Truffle Capital, dat enkele maanden geleden deelnam aan de kapitaalverhoging die WeGroup 3 miljoen euro opleverde. Oudin moet de Gentse verzekeringsstart-up voet aan de grond helpen te krijgen op de Franse markt. "Uit een grondig marktonderzoek bleek dat Frankrijk voor ons de interessantste expansiemogelijkheden bood", vertelt CEO Arvid De Coster. "Het is een omvangrijke markt met veel verzekeraars. Onze software spreekt de taal en we hebben in België al partnerschappen met grote spelers in Frankrijk, zoals AXA en Allianz. Daarom hebben we een Franse investeerder aangetrokken." De Parijse durfkapitalist Truffle Capital kon zich vinden in de strategie van WeGroup en contacteerde Aymeric Oudin. Hij effent nu de weg voor WeGroup in Frankrijk, zegt De Coster: "Aymeric kent veel mensen in de verzekeringsbranche en dat opent deuren voor ons. Dankzij zijn netwerk kunnen we meteen op een hoog niveau ons product voorstellen." WeGroup hoopt tegen midden volgend jaar de eerste contracten binnen te halen. Dan moet een Frans team worden gevormd, dat vanuit Parijs opereert. Tot dan trekt De Coster vaak samen met Oudin op pad. "De Franse markt is niet digitaler dan de Belgische", vertelt hij. "Onze software maakt salesprocessen efficiënter op basis van data, en dat is ook in Frankrijk innovatief. Weinig andere fintechbedrijven trekken die kaart. Het nadeel is dat we potentiële klanten niet enkel moeten overtuigen van de kwaliteit van ons product, maar eerst en vooral duidelijk moeten maken dat ze het product nodig hebben." Veel Franse verzekeraars werken met eigen agenten. Daardoor kan WeGroup zich niet, zoals in België, tot individuele makelaars richten en snel contracten binnenhalen. "We moeten verzekeringsmaatschappijen zien te overtuigen", verklaart De Coster. "Het duurt langer voor er een beslissing genomen wordt. Maar als we een contract kunnen afsluiten, halen we een heel netwerk van agenten binnen. We mikken in eerste instantie op kleine, lokale verzekeraars met enkele tientallen of honderden agenten." Byteflies begon vorige maand zijn testkits te verdelen aan ziekenhuizen. Daarmee kunnen covidpatiënten onder meer metingen van hun lichaamstemperatuur of hun ademhaling doorgeven. Ze hoeven daardoor minder lang in het ziekenhuis te blijven en kunnen thuis herstellen onder begeleiding van zorgpersoneel op afstand. "We hadden een pilotproject opgestart met tien ziekenhuizen, die elk minstens twintig testkits van Covidcare@home kregen. Nu zitten we al aan 22 ziekenhuizen", zegt CEO Hans Danneels."De opvolging is wel een operationele uitdaging. Net zoals voor alle bedrijven is het voor ons ook een zoektocht in deze semi-lockdown. Ik ben opgelucht dat onze bedrijfscultuur en onze teamspirit heel sterk blijven, ondanks het thuiswerk. De meeste van onze mensen werken thuis, maar een beperkt deel van onze ploeg is ook aanwezig op kantoor voor het essentiële werk. Behalve onze hardwareontwikkeling gebeurt ook de productie deels op kantoor."