Mealhero pikt de Nederlandse markt weer op

Vanwege het coronavirus temporiseert Mealhero even met reclamecampagnes via sociale media in Nederland. Sinds de gezondheidscrisis draait de verkoop van diepgevroren maaltijden, die mensen online bestellen en thuis bereiden in een stoomkoker van Mealhero, als een tierelier. Behalve in Vlaanderen en Brussel had Mealhero vanaf zijn opstart ook wat klanten in Nederland, zonder dat het daar moeite voor hoefde te doen. In januari begon het groeibedrijf actief in te zetten op de verkoop en de marketing in Nederland, waar Mealhero nu 10 à 15 procent van zijn verkoop vandaan haalt. "Toen corona uitbrak, was het niet het moment om gek te gaan doen op een markt die we nog niet goed kennen", zegt medeoprichter en CEO Jeroen Spitaels. "We gingen niet op de rem staan, maar gaven ook geen gas. Na de zomer willen we dit weer oppikken. De bedoeling is het aandeel van de klanten in Nederland tegen eind dit jaar op te trekken tot 25 à 30 procent, om dan richting de helft te gaan."
...

Vanwege het coronavirus temporiseert Mealhero even met reclamecampagnes via sociale media in Nederland. Sinds de gezondheidscrisis draait de verkoop van diepgevroren maaltijden, die mensen online bestellen en thuis bereiden in een stoomkoker van Mealhero, als een tierelier. Behalve in Vlaanderen en Brussel had Mealhero vanaf zijn opstart ook wat klanten in Nederland, zonder dat het daar moeite voor hoefde te doen. In januari begon het groeibedrijf actief in te zetten op de verkoop en de marketing in Nederland, waar Mealhero nu 10 à 15 procent van zijn verkoop vandaan haalt. "Toen corona uitbrak, was het niet het moment om gek te gaan doen op een markt die we nog niet goed kennen", zegt medeoprichter en CEO Jeroen Spitaels. "We gingen niet op de rem staan, maar gaven ook geen gas. Na de zomer willen we dit weer oppikken. De bedoeling is het aandeel van de klanten in Nederland tegen eind dit jaar op te trekken tot 25 à 30 procent, om dan richting de helft te gaan." "Nederlanders zijn begripvoller als een bestelling eens een uurtje later komt", heeft Spitaels vastgesteld. "Ik denk dat dat komt doordat de markt voor e-commerce er al rijper is en Nederlanders er meer ervaring mee hebben. Ze weten dat er eens iets kan mislopen. Bij de klantenservice verwacht een Nederlander wel dat je hem sneller helpt dan een Belg. Een Belg wil zo snel mogelijk het juiste antwoord, een Nederlander meteen." De heropening van de restaurants begin juni had geen impact op de verkoop van Mealhero. "De verkoop bleef stabiel", zegt Spitaels. "De zomermaanden zijn voor ons geen topmaanden, omdat heel wat mensen met vakantie zijn. Wij gebruiken die periode om ons te bezinnen over ons product en onze processen, zodat we klaar zijn voor de volgende groeispurt vanaf september. Klanten moeten onze app nog sneller en vlotter kunnen gebruiken." Zoals het een start-up betaamt, is Pridiktiv niet echt in vakantiemodus. Deze maand ging het aantal registraties van de software voor woon-zorgcentra voorbij de grens van 17 miljoen. "Veel van onze mensen hebben nog geen kinderen en plannen hun vakantie buiten het seizoen", vertelt gedelegeerd bestuurder Jeroen De Backer. "Zelf heb ik vakantie gepland vanaf de tweede week van augustus. Het waren intense maanden. Ik ben blij dat de vakantie nadert." De zomerluwte is normaal een ideale periode om zaken die bleven liggen aan te pakken. Maar tegelijk kondigt zich een tweede coronagolf aan en dreigen de woon-zorgcentra, waarvoor Pridiktiv zijn software ontwikkelt, opnieuw midscheeps te worden getroffen. De strengere bezoekersregels raken ook de werking van de Gentse start-up. "Nieuwe klanten moeten wat geduld hebben", zegt De Backer. "Opleidingen ter plaatse kunnen pas vanaf september. We zijn daarom blij dat we de afgelopen weken onze helpdesk met YouTube-filmpjes hebben verrijkt. We merken dat we daarmee veel mensen bereiken. Ze hebben toegang tot informatie wanneer zij willen. Op die manier raken ze erg ver, maar voor de laatste validatie zullen we toch ter plaatse moeten gaan, omdat een video nooit helemaal kan inspelen op de lichaamstaal van de cursisten. Het is nog te vroeg om de balans op te maken of die uitbouw van digitale opleidingen meer of minder tijd kost dan zich ter plaatse te begeven, maar voor de schaalbaarheid is het een winst. Momenteel hebben we al een Franse en een Nederlandse versie." Ook de software krijgt een zomerse update. "We hebben een medicatiemodule 2.0 gereleased", zegt De Backer. "Die automatiseert het stockbeheer van de medicatie in woon-zorgcentra met behulp van artificiële intelligentie." Pridiktiv houdt rekening met de impact van een tweede coronagolf. "Er is een plan-B. De weerslag op onze klantenwerving is reëel, maar ons traject voor development blijft ongewijzigd. Het break-evenpoint is opgeschoven naar midden volgend jaar. Die vertraging was onvermijdelijk." Hans Danneels, de medeoprichter en CEO van Byteflies, moet een extra versnelling plaatsen, nu de tweede golf van het coronavirus sneller dan verwacht de kop opsteekt. Byteflies heeft een slimme pleister ontwikkeld om vitale signalen zoals de hartslag en de ademhaling van covid-19-patiënten op afstand te volgen. "We zijn sneller dan verwacht overgeschakeld van het testen naar een ruimere implementatie. Deze week zijn we begonnen met de opstart van het project in nieuwe ziekenhuizen. Dat maakt het nog hectischer, maar dat is dan maar zo. Ondertussen hebben we heel goed nieuws uit de Verenigde Staten gekregen. Onze hardware die metingen uitvoert, is erkend door de geneesmiddelenwaakhond FDA. Het toestel kan dus ook in de Verenigde Staten worden gebruikt." Na twee weken vakantie is Els De Geyter, de CEO van Human Reef, weer helemaal klaar voor de pilootprojecten die het opzet met enkele bedrijven. Human Reef is gespecialiseerd in technologie waarmee bedrijven hun organisatie kunnen verbeteren. "Het gaat vooral om strategische workflowplanning", zegt Els De Geyter. "Neem een bank die aan het digitaliseren is. Met ons systeem kan ze een simulatie maken van de impact daarvan en nagaan welke mensen ze in welke rol kan inzetten." Voor De Geyter is het nog afwachten hoe hoog bedrijven het omturnen van hun organisatie op de agenda zetten. Wordt het een prioriteit? Of krijgen andere zaken voorrang, met alle gevolgen van dien voor de beschikbare budgetten? "Voor mijn vakantie hoorde ik van klanten dat heel wat budgetten bevroren zijn tot het einde van het jaar", zegt De Geyter. Human Reef schakelde snel na de uitbraak van de coronacrisis. Het verkleinde zijn team en had al een investeerder aan boord gehaald met GeneHRations. "Het is moeilijk de verkoop gaande te houden."