Human Reef splitst zijn software op

Human Reef helpt bedrijven wendbaarder te worden door technologie. Eind vorig jaar stelde het vast dat de markt en zijn product nog niet helemaal op elkaar waren afgestemd. Het werkte de afgelopen weken daarom hard aan zijn positionering en splitste zijn software op in twee producten. "We hebben nu een product voor bedrijven die al een innovatief organisatiemodel zoals holocracy of sociocracy hebben", verwijst Els De Geyter, medeoprichter en CEO van Human Reef, naar twee organisatiemodellen waarin de hiërarchie wordt teruggeschroefd en meer wordt ingezet op autonomie. "We hebben nu een specifiek product voor die heel selecte doelgroep. We gaan het online internationaal promoten. Met ons tweede aanbod richten we ons nu meer op grote organisaties. Het zijn losse apps die we kunnen inbedden in het intranet van een groot bedrijf of in Microsoft Teams (communicatie- en samenwerkingsplatform geïntegreerd in het softwarepakket Office, nvdr). We stappen daarmee naar grote bedrijven en werken op basis van een businesscase, maar dat betekent ook dat de verkoopcyclus wat langer duurt."
...

Human Reef helpt bedrijven wendbaarder te worden door technologie. Eind vorig jaar stelde het vast dat de markt en zijn product nog niet helemaal op elkaar waren afgestemd. Het werkte de afgelopen weken daarom hard aan zijn positionering en splitste zijn software op in twee producten. "We hebben nu een product voor bedrijven die al een innovatief organisatiemodel zoals holocracy of sociocracy hebben", verwijst Els De Geyter, medeoprichter en CEO van Human Reef, naar twee organisatiemodellen waarin de hiërarchie wordt teruggeschroefd en meer wordt ingezet op autonomie. "We hebben nu een specifiek product voor die heel selecte doelgroep. We gaan het online internationaal promoten. Met ons tweede aanbod richten we ons nu meer op grote organisaties. Het zijn losse apps die we kunnen inbedden in het intranet van een groot bedrijf of in Microsoft Teams (communicatie- en samenwerkingsplatform geïntegreerd in het softwarepakket Office, nvdr). We stappen daarmee naar grote bedrijven en werken op basis van een businesscase, maar dat betekent ook dat de verkoopcyclus wat langer duurt." Dat Human Reef die omslag zo snel kon maken, dankt het mede aan de investeerder die vorig jaar in Human Reef stapte. GeneHRations werd opgericht door Joris Peumans. Hij verkocht zijn aandelen in de Limburgse uitzend- en hr-groep ASAP aan zijn broer en wil met GeneHRations een netwerk van hr-technologiebedrijven uitbouwen. "We voelden dat we snel moesten reageren. De bouwstenen in ons bedrijf lagen klaar en in de GeneHRations-groep konden we snel terecht bij specialisten in businessontwikkeling of sales. Het is echt een voorbeeld van smart money, " verwijst Els De Geyter naar investeerders die naast kapitaal ook hun netwerk en kennis meebrengen. Het team van Mealhero draaide zoals het hoort aan het begin van het jaar en dat mag ook wel eens na de rollercoaster die de eerste twee jaren waren. Het Oost-Vlaamsebedrijf groeide zo snel dat het eerder dan gepland een grotere diepvries moest laten aanrukken. De klanten warmen de diepgevroren maaltijden op met een speciaal ontwikkelde stoomkoker, die met een druk op de knop te bedienen is. Nu kan het bedrijf even op adem komen, voor het zich klaarmaakt voor de volgende groeispurt. Net als heel wat andere ondernemers bereidt medeoprichter en CEO Jeroen Spitaels zich daar graag op voor door te praten met andere ondernemers die al een fase verder staan met hun bedrijf. "In opkomende markten zie je dat volledige technologieën werden overgeslagen, " zegt Jeroen Spitaels. "Afrika hoefde geen landlijnen voor telefoon meer te bouwen, het ging direct naar draadloos. En China sloeg eigenlijk internet op de pc over om direct naar mobiel internet te gaan. Aan andere ondernemers vraag ik daarom wat wij kunnen overslaan om sneller vooruit te gaan. Andere vragen die ik vaak stel: wat is er misgelopen en heb je dat opgelost? Hoe ga je om met de druk op het team?" Een verschil met heel wat andere Belgische founders is dat Mealhero een van de zeldzame techbedrijven is die zich tot particulieren richt. De meeste start-ups mikken op de bedrijvenmarkt. Mealhero moest van meet af aan een sterk merk beginnen uit te bouwen op sociale media en zijn klanten goed leren kennen. "We hebben onszelf aangeleerd hoe we actief moesten zijn op de sociale media. In het begin deed dat soms pijn, maar nu kent niemand zijn klant zo goed als wij." Sommige klanten maken zelfs spontaan een filmpje en plaatsen het op sociale media. Hoe bereik je een goed evenwicht tussen aanwezig genoeg zijn op Facebook, Instagram en co, maar aan de andere kant zeker niet als spammer overkomen? "Twee jaar geleden plaatsten we elke dag drie posts en stuurden we elke dag twee mails. Mensen zeiden 'laat ons alsjeblieft met rust'. Vervolgens waren we te weinig actief: een bericht per week en een mail per maand. Je klanten weten zo totaal niet meer wat er gebeurt. We communiceren daarom weer wat meer." Commercieel blijft het bewegen bij Qover. "We steven af op een potentieel heel goed jaar", zegt co-oprichter Jean-Charles Velge. De Brusselse verzekeringsstart-up tekende zopas een deal met de Q8-tankstations. Met het getrouwheidsprogramma Q8 Smiles biedt Qover een reisverzekering aan, die zowel bijstand, annulatie, een ongeval of bagageverlies dekt. Het gaat om hetzelfde product dat makelaar Vanbreda Risk & Benefits digitaal verkoopt. Door de samenwerking met Qover kan Q8 zijn klantenbestand valoriseren, en zijn klanten alternatieve diensten aanbieden, zoals verzekeringsproducten. "De verkoop gebeurt via de website en de app van Q8 Smiles, maar in de shops verbonden aan de tankstations zal ook reclame voor het product worden gevoerd", vertelt Velge. "De reisverzekering draait nu al een mooi volume. Door de samenwerking met Q8 halen wij een nieuwe distributiepartner binnen." Een recent rapport van Assuralia wijst uit dat e-commerce en de directe verkoop van verzekeringen in België maar heel langzaam van de grond komt. Het marktaandeel stabiliseert op amper 0,2 procent. "De Belgische markt loopt achter op andere landen in Europa", bevestigt Velge. "Daarom is Qover pan-Europees actief. Wij verzekeren al meer dan 60.000 personen in acht landen. We zijn niet afhankelijk van de Belgische markt." "Onze roots liggen in België. Hier worden onze producten en ons platform ontwikkeld, maar de distributie gebeurt pan-Europees. Als start-up is het cruciaal dat je zo snel mogelijk internationaliseert. Zowat alles wat wij doen aan businessdevelopment situeert zich buiten België", aldus Velge. Hij wijt de achterstand van ons land in directe digitale verkoop aan de verzekeringsmaatschappijen die hun belangrijkste distributiekanaal, de makelaars, niet voor het hoofd willen stoten. Alexandre Wayenberg van Shape is met zijn team druk bezig met het afwerken van de intelligente bodyscanner en weegschaal. Dit kwartaal wil het bedrijf nog een testversie hebben waarvan het ontwerp zo goed als klaar is om dan later tot massaproductie over te gaan. De focus van de naar San Francisco uitgeweken Belg zal daardoor verschuiven naar de software en de algoritmes die nodig zijn om het lichaam van klanten in detail te kunnen simuleren.