Shape nadert een nieuwe mijlpaal

Alexandre Wayenberg van Shape heeft bijna een nieuwe mijlpaal beet. De ontwikkeling van zijn intelligente bodyscanner en weegschaal ligt op schema om in het tweede kwartaal te worden getest door een groepje klanten en partners. "Met die public beta kunnen we de laatste schoonheidsfoutjes er uithalen", zegt de naar San Francisco uitgeweken Belg. "Die toestellen zullen min of meer hetzelfde ontwerp hebben als onze definitieve toestellen. We waren al een tijdje intensief aan het testen, vooral om onze software te trainen met extra data. Dat was nog met relatief onafgewerkte prototypes. Onze focus ligt nu volledig op de afwerking. We stonden dit jaar daarom niet op de gadgetbeurs CES. Ons team is nog altijd beperkt en het zou te veel mankracht hebben gevergd om onze stand te bemannen. We waren deze keer ook niet zeker van een goede plaats. Vorig jaar hebben we een stand op een goede locatie gedeeld met een andere start-up. Bovendien willen we pas de verkoop opstarten als we effectief kunnen uitpakken met het definitieve toestel. Het had dus niet veel zin."
...

Alexandre Wayenberg van Shape heeft bijna een nieuwe mijlpaal beet. De ontwikkeling van zijn intelligente bodyscanner en weegschaal ligt op schema om in het tweede kwartaal te worden getest door een groepje klanten en partners. "Met die public beta kunnen we de laatste schoonheidsfoutjes er uithalen", zegt de naar San Francisco uitgeweken Belg. "Die toestellen zullen min of meer hetzelfde ontwerp hebben als onze definitieve toestellen. We waren al een tijdje intensief aan het testen, vooral om onze software te trainen met extra data. Dat was nog met relatief onafgewerkte prototypes. Onze focus ligt nu volledig op de afwerking. We stonden dit jaar daarom niet op de gadgetbeurs CES. Ons team is nog altijd beperkt en het zou te veel mankracht hebben gevergd om onze stand te bemannen. We waren deze keer ook niet zeker van een goede plaats. Vorig jaar hebben we een stand op een goede locatie gedeeld met een andere start-up. Bovendien willen we pas de verkoop opstarten als we effectief kunnen uitpakken met het definitieve toestel. Het had dus niet veel zin." Een succesvol evenement over nieuwe werkvormen, dat Human Reef organiseerde met de steun van de innovatieadviseur nexxworks en de consultant Deloitte, zette Els De Geyter, de CEO en medeoprichter van Human Reef, aan het denken over de match tussen het product van Human Reef en de markt. Organisaties kunnen met het softwareplatform van Human Reef wendbaarder worden door hun medewerkers te enthousiasmeren voor de bedrijfsstrategie. "In de kmo-sector, waar we zijn begonnen, gaat hr nog sterk over loonadministratie. De ondernemers zijn nog niet toe aan vooruitgang op dat gebied", zegt Els De Geyter. "Daarom zijn iets grotere organisaties een betere doelgroep voor ons. Zij zijn bezig met innovatie en consulting en kijken sterk naar collaboratiehulpmiddelen als Slack." De kloof tussen loonadministratie en de behoefte om meer samen te werken via nieuwe technologie, zet organisaties onder spanning. "In bedrijven met een klassieke hr-administratie is hiërarchie belangrijk. Collaboratietools zetten bedrijven ertoe aan een meer vlakke structuur op te zetten. Wij helpen bedrijven over te stappen van werken op basis van functies naar werken op basis van de rollen die medewerkers vervullen." Om die kloof te verkleinen breidt Human Reef zijn aanbod uit met trainingen, workshops en inspiratiesessies. CEO Els De Geyter heeft zich de afgelopen jaren ontpopt tot een evangelist die de voordelen van het nieuwe werken bij een breder publiek brengt. Op termijn moeten al die inspanningen leiden tot kortere verkoopcycli. Het jonge Oost-Vlaamse groeibedrijf was in januari creatief op sociale media met een actie om zijn klanten te helpen met hun goede voornemens om gezonder te eten. Mealhero verkoopt gezonde diepvriesmaaltijden online, die klanten met één druk op de knop kunnen bereiden in een speciaal ontwikkelde stoomkoker. Jeroen Spitaels, de medeoprichter en CEO van Mealhero, ziet twee grote uitdagingen nu de voedingssector digitaliseert: "Aan de ene kant is er innovatie om eten meer plantaardig te maken. Aan de andere kant innovatie in de voedingsketen. Daarin zijn wij actief. 50 procent van de mensen in Europa heeft overgewicht, in de Verenigde Staten zelfs 65 procent. Tegelijk spenderen mensen minder tijd in de keuken dan vroeger. Hoe minder tijd mensen in de keuken doorbrengen, hoe meer overgewicht." De snelle hap is al te vaak een ongezonde hap. Net daar wil Mealhero het verschil maken, door gezonde maaltijden te bieden die toch in een paar minuten te bereiden zijn. Mealhero heeft ook een goed voornemen. Al die bestellingen moeten worden verpakt en opgestuurd. "Onze boxen zijn 100 procent gerecycleerd. Het plastic dat we gebruiken, bestaat voor 50 procent uit gerecycleerd materiaal en kan volledig worden gerecycleerd. Maar plastic gebruiken is zeker niet goed. We bekijken hoe we dat naar beneden kunnen krijgen." Met zulke en andere vragen kan Jeroen Spitaels terecht bij een van zijn klankborden. In de start-upwereld is er een ongeschreven wet die zegt dat ondernemers de tijd en de moeite nemen om hun kennis door te geven aan andere ondernemers. "Mijn goede voornemen is meer met meer andere oprichters af te spreken. Wat iemand als Felix Van de Maele (CEO Collibra, dat al meer dan een miljard dollar waard is, nvdr) mij kan vertellen is voor mij niet interessant omdat zijn bedrijf al veel verder staat. Ideaal is afspreken met ondernemers die zes à twaalf maand verder staan dan jijzelf." Ook Spitaels geeft zijn kennis door. Hij is sinds kort mentor geworden van ondernemers bij imec.istart, de accelerator waar Mealhero in de zomer van 2017 door werd begeleid. De Brusselse verzekeringsstart-up Qover maakte de balans op van het voorbije succesvolle jaar. Daarin werden belangrijke commerciële deals gesloten en nieuwe investeerders aangetrokken. "We zijn op zoek gegaan naar de sleutelfactoren voor ons succes, en we hebben er vier gedefinieerd", vertelt co-oprichter Jean-Charles Velge. "In de eerste plaats is er onze pan-Europese propositie", zegt Velge. "Met klanten als Deliveroo en Cowboy, die snel willen groeien in verschillende landen, moet Qover zijn producten en diensten snel op een Europees niveau kunnen invoeren. Dat biedt een voordeel tegenover klassieke verzekeraars die werken met nationale organisaties. Een Belgische start-up of scale-up die het wil maken, moet de ambitie hebben iets te betekenen op Europese schaal." De tweede succesfactor is de datagedrevenheid. Velge: "Je moet e-commercetechnieken gebruiken om klantenprofielen op te stellen en verzekeringsproducten te verkopen. Klanten uit de digitale economie verwachten dat van hun verzekeringspartner. Het is voor beide partijen een manier om de groei te bestendigen." Ten slotte focust Qover op de klantentevredenheid en de digitale kanalen beheersen. "Wij halen een klantentevredenheid van 90 procent na de afwerking van een schadeclaim, dat is uitzonderlijk hoog", zegt Velge. "Qover creëert één aanspreekpunt voor de klant en de mogelijkheid van een digitale claimafhandeling. We maken dat proces zo klantvriendelijk mogelijk." Qover wil de komende maanden zijn succesfactoren nog meer in de verf zetten, zegt Velge: "We gaan verder op de ingeslagen weg, we zullen onze dienstverlening verder uitdiepen. Dat moet in de loop van 2020 mooie nieuwe contracten opleveren. We onderhandelen met enkele Europese spelers, en ik hoop binnenkort nieuws daarover te hebben."