Meer business bij bestaande klanten voor Qover

"Als je binnen bent bij een klant en goed werk levert, kan je als start-up meer business binnenhalen", zegt Jean-Charles Velge, medeoprichter van Qover. Hij verwijst naar de ziekteverzekering die Qover voor Deliveroo in Frankrijk lanceerde, en de uitbreiding van de deal met het e-bikebedrijf Cowboy tot Frankrijk en Duitsland.

Het kan een les zijn voor andere start-ups en scale-ups. Velge: "Wij zijn met Deliveroo begonnen in België. Later werd die samenwerking uitgebreid tot een aantal andere Europese landen. Nu komt Deliveroo naar ons zodra het met een vraag zit over verzekeringen. Op die manier kan een jong bedrijf zijn pijplijn van projecten uitbreiden en meegroeien met zijn klanten."

Dat kan natuurlijk alleen als je goed werk levert, beseft Velge: "We merken dat onze klanten heel tevreden zijn over onze service. Je moet heel dicht bij je klant staan, zijn noden kennen en de dossiers goed opvolgen. We halen een klantentevredenheid van 90 procent, dat is ongezien in de verzekeringsbranche. Daarnaast spelen de snelheid waarmee we een product in de markt kunnen zetten en de technologische oplossingen die we bieden, in ons voordeel."

Van één project bij een klant uitgroeien tot de referentiepartner van die klant in verzekeringen, dat leidt tot flink wat groei bij Qover. De voorbije maanden heeft het een tiental mensen aangeworven, zowel technische medewerkers als productmanagers. "We hebben met de Vlaming Nico François ook een chief technology officer aangeworven", vertelt Velge. "Hij was gedurende tien jaar de lead software architect bij het e-commerceplatform Vente-Exclusive (Veepee sinds begin dit jaar, nvdr)."

Shape vond eindelijk nieuw personeel

Alexandre Wayenberg van Shape heeft eindelijk de broodnodige versterking waarmee hij zijn intelligente bodyscanner en weegscanner kan afwerken. "We hebben de voorbije maand vijf mensen aangeworven", zegt de naar San Francisco uitgeweken Belg. "Het heeft extreem veel moeite gekost, naar sommige medewerkers hebben we meer dan een jaar gezocht. Maar nu hebben we echt wel toppers aangetrokken. Onze nieuwe specialist in mobiele apps voor Apple-toestellen heeft meer dan twintig jaar ervaring als ontwikkelaar en komt van de retailer GAP. We hebben ook een ingenieur van Apple aangetrokken die enorm veel ervaring heeft in hardware en met Chinese leveranciers. Hij versterkt de relaties met onze partners in China voor de massaproductie."

"Mijn taken zijn veranderd", zegt Wayenberg. "Ik ben nu twee dagen in de week bezig met het aansturen en praten met medewerkers, in plaats van ze te zoeken. We komen steeds dichter bij een toestel dat klaar is voor de consument. In januari maken we onze eerste toestellen voor de eerste tests met klanten. Het ontwerp van steeds meer componenten kunnen we bevriezen. We kunnen ons toeleggen op het grondig testen en de afwerking, de kleur en het materiaal van het omhulsel, van het toestel."

Human Reef deed inspiratie op in Silicon Valley

Els De Geyter, medeoprichter en CEO van het hr-softwarebedrijf, kwam begin deze week terug van de Amerikaanse techvallei Silicon Valley. Ze kreeg er de bevestiging dat wat haar bedrijf aanbiedt, inspeelt op hoe organisaties in de toekomst zullen werken. "Het ging onder meer over het belang van leiderschap bij flexibel werken", zegt Els De Geyter. "Bij Microsoft had een spreker het bijvoorbeeld over hoe je verandering in je organisatie toepast. Hij vergeleek het met acupunctuur en legde uit waarom dat model beter is dan de klassieke grote verandertrajecten. Als je een verandering goed wil doen, moet je net als bij acupunctuur de knooppunten in je organisatie vinden. Wanneer je de naald op die punten zet, heeft dat invloed op de hele organisatie. We moeten continu veranderen als organisatie in plaats van grote veranderprojecten in gang te zetten. De spreker zag een organisatie als een levend organisme. Dat zeggen wij ook al lang, we verwijzen ernaar met onze naam."

Els De Geyter besefte evenwel dat ze de naam van de Gentse start-up, Human Reef, beter in de markt moet zetten in plaats van eerst te focussen op de software. "Onze naam zou moeten blijven hangen bij organisaties die zoeken naar alternatieve organisatievormen die niet werken met functies, maar met rollen", zegt Els De Geyter. De start-up deelt interessante artikels en inzichten over dat onderwerp via de sociale media om zich als expert te profileren. Die strategie lijkt te werken, want één van de stukjes zal tot de organisatie van een debat leiden.

Mealhero stoomt zich klaar voor Nederland

"De afgelopen maand was het business as usual", zegt Jeroen Spitaels, medeoprichter en CEO van Mealhero. Al betekent dat voor de maaltijdleverancier - de klant bereidt de porties in een speciaal ontwikkelde stoomkoker - wel nog altijd stevige groei. "Wat vandaag onhaalbaar is voor ons, moet over twee maanden de norm zijn en over vier maanden rustig lijken."

De start-up telt meer dan duizend klanten en sloot samenwerkingsverbanden af met het Belgische Balls & Glory, maar evengoed met het Amerikaanse Beyond Meat. Sinds een paar maanden kunnen externe partijen hun maaltijden ook aanbieden via het platform van Mealhero.

De business as usual en de groei van het team tot vijftien mensen zorgen ervoor dat er voor Jeroen Spitaels tijd vrijkomt om vaker naar Nederland te trekken vanuit het hoofdkwartier in Erpe-Mere. Nederland is voor Mealhero een logische stap als eerste buitenlandse markt omdat er geen taalprobleem is. "Ik zit de helft van de tijd in Nederland", zegt Jeroen Spitaels. "We hebben al klanten in Nederland en hebben er al onze teen in het water gestoken met campagnes, maar we zoeken nu uit wat onze Nederlandse klanten precies willen. Het is niet omdat de taal dezelfde is dat de voedingsgewoonten dat ook zijn. Wanneer we beter weten wat de Nederlander wil, kunnen we het aantal campagnes in Nederland opvoeren. Logistiek is geen probleem, onze stomer en ons eten geraken daar zonder problemen." Doorbreken in Nederland staat met stip op het lijstje goede voornemens voor 2020 bij Mealhero. "Eind volgend jaar zou de helft van onze omzet uit Nederland moeten komen", besluit Jeroen Spitaels.