Mealhero werkt samen met Beyond Meat en Balls & Glory

De Oost-Vlaamse start-up Mealhero blies vorige maand zijn eerste kaarsje uit. Het bedrijf kwam op de markt met een speciaal ontwikkelde stoomkoker die klanten kunnen huren, maar de eigenlijke inkomsten komen van de diepgevroren maaltijden die ze met de koker opwarmen door één druk op de knop. "Volgens ons businessplan moeten we nu met drie of vier mensen zijn, maar we zijn met vijftien", zegt medeoprichter en CEO Jeroen Spitaels, die vorig maand 29 werd. "Terwijl we uitgingen van zeshonderd klanten, hebben we er al meer dan duizend."
...

De Oost-Vlaamse start-up Mealhero blies vorige maand zijn eerste kaarsje uit. Het bedrijf kwam op de markt met een speciaal ontwikkelde stoomkoker die klanten kunnen huren, maar de eigenlijke inkomsten komen van de diepgevroren maaltijden die ze met de koker opwarmen door één druk op de knop. "Volgens ons businessplan moeten we nu met drie of vier mensen zijn, maar we zijn met vijftien", zegt medeoprichter en CEO Jeroen Spitaels, die vorig maand 29 werd. "Terwijl we uitgingen van zeshonderd klanten, hebben we er al meer dan duizend." Aangezien Mealhero een ingewikkeld logistiek proces ontwikkelde om zijn klanten snel te kunnen bedienen, leverde de groei de drie oprichters al menige hoofdbrekens op. De eerste diepvries werd algauw vervangen door een groter exemplaar, en nu staat er ook buiten een tweede diepvries. "De diepvries buiten is niet voor verse voeding, maar voor boxen die klaar zijn voor verzending. We zijn ook overgeschakeld van één naar drie leverdagen per week. We zoeken nu naar goede partners voor onze groei, zodat we ook ergens anders dan hier voorraad kunnen opslaan." De verkoop blijft stijgen en Mealhero heeft zijn platform nu ook opengesteld voor externe bedrijven. Dat betekent dat het niet enkel maaltijden aanbiedt die Mealhero zelf heeft ontwikkeld, maar ook van het vleesballenrestaurant Balls & Glory of van het Amerikaanse Beyond Meat, gespecialiseerd in plantaardige burgers. "Om de twee maanden lijkt Mealhero wel een ander bedrijf, waar de mensen andere taken doen", verwijst Jeroen Spitaels naar de groeipijnen. "Op een bepaald moment kwam er zoveel volume bij dat we het als oprichters niet meer zelf konden oplossen door twee uur per dag langer te werken. Je kunt perfect honderd uur per week bezig zijn met dagelijkse dingen, maar in het weekend trekken de drie oprichters ook geregeld drie uur uit om te praten over waar we ons zien staan binnen drie, zes, negen of twaalf maanden." Qover verhuisde naar een gebouw van WeWork, een specialist in flexibele werkplekken, in de Europese wijk in Brussel. "Ons vorige kantoor was oud en donker. In de zomer was het er te warm en in de winter te koud. We konden een mooie overeenkomst met WeWork sluiten waardoor we nu in een luchtig gebouw in een gezellige buurt zitten. Voor de medewerkers is dat een extra motivering", vertelt medeoprichter Quentin Colmant. "Doordat vooral start-ups voor WeWork kiezen, kom je talentvolle mensen tegen op de gang. Die kruisbestuiving is interessant." Het aantal medewerkers van de Brusselse verzekeringsstart-up is gestegen tot 38. Colmant: "We moeten ook steeds meer naar het buitenland reizen. Via de app van WeWork kunnen we om het even waar in de wereld in één van hun kantoren een meeting organiseren." Al moet de boog niet altijd gespannen zijn. Enkele weken geleden trok het bedrijf met zijn medewerkers naar Portugal. Door mee te groeien met zijn klanten gaat het Qover commercieel voor de wind. In de zomer ontwikkelde de start-up een verzekeringspakket voor de Brusselse e-fietsontwerper Cowboy. De verzekeringen werden aanvankelijk in België en Nederland gelanceerd met NN Insurance als risicodrager. "De voorbije weken is de deal uitgebreid naar Frankrijk en Duitsland", zegt Colmant. "Wij hebben voor Cowboy de beste lokale verzekeringspartners gezocht." Colmant wijst op de botsende realiteit tussen de pan-Europese aanpak van een bedrijf als Cowboy en een nationaal gereguleerde sector als die van de verzekeringen. Net die complexiteit managen is wat Qover voor zijn klanten doet, en dat biedt groeiperspectieven. "Op die manier hebben we ook onze samenwerking met de maaltijdleverancier Deliveroo in Frankrijk uitgediept", aldus Colmant. "Dat willen zijn freelancers nog beter beschermen door hun een ziekteverzekering aan te bieden. Omdat klassieke verzekeraars daar weigerachtig tegenover staan, klopte het bij Qover aan. Het product zal vanaf 11 november beschikbaar zijn." Het grootste obstakel voor Alexandre Wayenberg blijft de extreem krappe arbeidsmarkt in San Francisco. Bij Shape, zijn bedrijf dat een intelligente bodyscanner en weegschaal ontwikkelt, staat nog altijd een tiental posities open. "Alle programmeurs en goede commerciële mensen zijn al aan het werk. Het blijft een extreem moeizaam en vaak frustrerend proces. We hebben onlangs een zeer ervaren hardwarespecialist kunnen losweken. Je moet hier zeer snel onderhandelen en voor geen enkele vertraging of onduidelijkheid zorgen. Dat is extreem tijdrovend. Voor een positie zijn we 200 uur bezig geweest. Gelukkig hebben we nu ook een goede interne rekruteerder aangenomen. We proberen ons op onze eigen manier te onderscheiden, want puur alleen met het loon is het moeilijk te concurreren met de grote techbedrijven. Een van onze extralegale voordelen is dat medewerkers maandelijks een vast bedrag krijgen voor een fitness- of een ander sportabonnement. We konden ook niet anders, gezien ons product ( lacht). Onze nieuwe rekruteerder heeft ook de start van nieuwe medewerkers onder handen genomen. We gebruiken nu een softwarepakket waardoor startende medewerkers op één scherm al hun logins kunnen aanvragen en een overzicht krijgen van hun extralegale voordelen." Het Gentse hr-softwarebedrijf Human Reef ontwikkelde een internetplatform waarmee het bedrijven helpt hun strategische beslissingen te vertalen naar de medewerkers. Het bedrijf lijkt zijn product helemaal afgestemd te hebben op de markt, want het nog kleine team begint zijn verkoopteam uit te breiden. Cruciaal was het inzicht dat hoewel klanten geïnteresseerd zijn in het volledige platform, ze niet noodzakelijk alles tegelijk willen aankopen. "We hebben het platform modulair gemaakt door onze applicatie in hapklare brokken op te delen", zegt Els De Geyter, medeoprichter en CEO van Human Reef. "We merken dat de helft van onze klanten vooral geïnteresseerd is in het vergemakkelijken van persoonlijke gesprekken met hun mensen, terwijl de andere helft vertrekt vanuit zijn doelstellingen en zijn mensen mee wil krijgen." De meeste klanten zijn kmo's met meer dan vijftig medewerkers, maar ook heel grote bedrijven tonen interesse, bijvoorbeeld om virtuele teams makkelijker te laten samenwerken." Human Reef heeft de eerste vier klanten binnen en hoopt eind dit jaar op tien bedrijven af te klokken. Nu er een verkoper bij is gekomen, krijgt CEO De Geyter weer meer tijd om klanten te helpen met specifieke expertise en om workshops en presentaties te geven op evenementen. Dat is goed om het bedrijf bekender te maken en zijn expertise in de verf te zetten.