Human Reef maakt bedrijven wendbaarder

Anders dan vroeger hebben bedrijven geen tijd meer voor ellenlange ontwikkeltrajecten van nieuwe producten en diensten, waarbij een idee van de top van het bedrijf naar beneden gaat, wordt uitgewerkt en dan weer naar boven reist om uitgevoerd te worden. De lijn met de klant is veel korter. Strategische beslissingen worden steeds lager in het bedrijf genomen of moeten sneller worden uitgevoerd. Dat vraagt om transparantie en betrokkenheid van alle medewerkers. Zowel kleine groeibedrijven als middelgrote en grote bedrijven moeten daarom wendbaarder worden. Teams die autonoom werken, helpen daarbij. Het Gentse hr-softwarebedrijf Human Reef speelt in op die trend. De nv ontstond in 2018 uit het adviesbedrijf dat CEO Els De Geyter in 2015 had opgericht om consultancy en trainingen aan te bieden.

Met zijn softwareplatform helpt Human Reef klanten zoals Mediagenix, Absolem en Winwinner om hun strategie te vertalen naar hun medewerkers. Het bedrijf, dat werd begeleid door de accelerator The Birdhouse, brengt teams en teamleden op dezelfde lijn met de strategische beslissingen van de organisatie. Human Reef betekent 'menselijk rif' en verwijst naar hoe in de natuur alles met elkaar samenhangt in een ecosysteem. Dat is ook in een bedrijf het geval, meent Human Reef.

Het verbaast niet dat Human Reef net voor de zomer zelf een onderdeel van een groter netwerk werd. Het investeringsfonds GeneHRations nam een participatie in Human Reef. Het fonds werd opgericht door Joris Peumans. Hij verkocht zijn aandelen in de Limburgse uitzend- en hr-groep ASAP aan zijn broer en wil met GeneHRations een netwerk van hr-technologiebedrijven uitbouwen.

Mealhero ziet verkoop aantrekken

Mealhero, dat eind vorig jaar werd opgericht, heeft zijn eerste zomer achter de rug. Klanten kunnen bij de Oost-Vlaamse start-up een speciaal ontwikkelde stoomkoker huren. Online kopen ze diepgevroren maaltijden, die ze met één druk op de knop kunnen bereiden. "De verkoop viel wat terug tijdens de zomer, maar het viel best wel mee", zegt medeoprichter Jeroen Spitaels. "Voor ons was de zomer een goede periode om de puntjes op de i te zetten en een aantal projecten af te werken. We hadden een systeem waarmee we tot 200 bestellingen per uur konden afhandelen, maar al snel groeiden we naar 300 bestellingen. We probeerden dat systeem aan te passen om tot 300 te raken, maar het was weinig stabiel. Tijdens de zomer hebben we dat systeem vervangen, zodat we 600 bestellingen per uur aankunnen."

Mealhero heeft de afgelopen maanden zijn zakenmodel geruisloos aangepast. Aanvankelijk kochten de klanten een stomer, nu huren ze die. "Onze software was daar niet aan aangepast", vertelt Jeroen Spitaels. "Die software veranderen is een ingewikkeld proces, omdat alles met elkaar samenhangt. Tijdens de zomer is dat wel gelukt."

Waarom is Mealhero overgeschakeld naar een abonnementsformule? "Een stomer kopen was voor veel mensen een hoge instapdrempel", zegt Jeroen Spitaels. "We merkten ook dat veel mensen de stomer kochten voor de technologie en dat ze niet zoveel maaltijden kochten, terwijl wij maaltijden willen verkopen." In september trok de verkoop weer aan, zodat Mealhero bijna door zijn voorraad stoomkokers zat.

De start-up, die zijn personeelsbestand met de helft zag stijgen, tot vijftien mensen, ziet zijn klanten geleidelijk uitbreiden. "We begrijpen beter wie onze klant is: jonge gezinnen, geen studenten of senioren. We begrijpen ook beter waarom ze ons product gebruiken. De klanten willen op elk moment zelf hun maaltijd kunnen samenstellen en ze willen de maaltijden ook lang kunnen bewaren."

Qover vindt beter aansluiting bij digitale bedrijven

Juli en augustus zijn vakantiemaanden, maar voor de verzekeringsstart-up Qover was het geen periode van nietsdoen. "We hebben hard gewerkt aan enkele belangrijke contracten. Door de vakantie heeft het iets langer geduurd om die af te ronden, maar het resultaat mag worden gezien", vertelt medeoprichter Jean-Charles Velge.

Zo ontwierp Qover een verzekeringspakket voor Cowboy. De innovatieve elektrische fietsen van dat Brusselse bedrijf gooien internationaal hoge ogen. "Cowboy wil zijn klanten op de best mogelijke manier beschermen tegen diefstal en schade", zegt Velge. "Onze verzekeringsspecialisten werkten nauw samen met het bedrijf en creëerden twee producten. Door enkele opties aan te vinken kan de klant heel eenvoudig een diefstalverzekering of ook een aanvullende schadeverzekering afsluiten."

Achter dat product zit een titanenwerk, zegt Velge: "De verzekering is complex. De fietsen van Cowboy zijn uitgerust met sensoren, die de gebruikers waarschuwen als de fiets beweegt wanneer dat niet zou mogen, zoals bij een diefstal. Daardoor konden we betere premies aanbieden. Na een uitgebreid marktonderzoek kwam NN Insurance als de beste verzekeringspartner uit de bus. Wij hebben veel werk geleverd als tussenpersoon tussen Cowboy en de verzekeraar. De nieuwe verzekeringsproducten worden al aangeboden in België en Nederland."

De deal met Cowboy toont volgens Velge dat Qover steeds beter aansluiting vindt bij digitale bedrijven uit de nieuwe economie. Ook met Poppy, waarmee Qover al samenwerkte, heeft het een contract afgesloten. Poppy is een specialist in het delen van vervoersmiddelen. Qover zorgde ervoor dat klanten van Poppy - of ze een auto, een fiets, een step of een scooter delen - in alle omstandigheden goed verzekerd zijn. "Dat is verzekeringstechnisch een huzarenstukje, met verschillende dekkingen en prijzenschalen, maar wij slagen erin dat tegen aanvaardbare kosten voor een digitale start-up in orde te brengen."

Shape zoekt aannemer en personeel

Alexandre Wayenberg werkt met Shape aan een intelligente weegschaal en bodyscanner. Zijn kantoor in San Francisco is nog altijd half afgewerkt. "Net voor de zomer zijn we verhuisd naar een groter kantoor", zegt hij. "Maar de aannemer die de opfriswerken uitvoerde, lijkt van de aardbol verdwenen. Dat komt wel meer voor in San Francisco. We hebben nog altijd geen goede aannemer gevonden die het werk kan afmaken. Maar ook onafgewerkt is het nieuwe kantoor een serieuze verbetering. We hebben nu voldoende plaats om onze hardware te testen en onze prototypes te assembleren."

"Ondanks het personeelsgebrek - verscheidene cruciale posities staan nog altijd open - hebben we de voorbije maanden veel vooruitgang geboekt", vertelt Wayenberg. "Sommige componenten zijn al volledig klaar voor het alfaprototype. Dat is het allerlaatste prototype, dat zo goed als definitief is, en klaar voor de massaproductie. We zijn ook al vergevorderd met het opzetten van onze productieketen. Samen met de onderaannemer die het toestel zal assembleren, heeft een medewerker in China een netwerk van leveranciers opgezet. We kunnen het toestel in januari op de vooraanstaande elektronicabeurs CES voorstellen, met alle functionaliteiten die we bij de commerciële lancering aanbieden."