1. Fibricheck op Mhealth Belgium

Het jaar is amper enkele weken begonnen en er is al meteen goed nieuws bij Fibricheck. Sinds deze maand is de app voor het meten van hartritmestoornissen een van de vier medisch gevalideerde apps die beschikbaar zijn op het Mhealth Belgium. Dat platform is een initiatief van Maggie De Block (Open Vld) om de gezondheidszorg te digitaliseren. Voorlopig betekent die erkenning nog niet dat de app ook zou worden terugbetaald door de ziekteverzekering. "Daarvoor moeten eerst de gezondheidseconomische voordelen van onze app worden aangetoond", zegt Fibricheck-CEO Lars Van Grieten. "We wachten nu de richtlijnen af om daarvoor het nodige te doen."

Veel tijd gaat dezer dagen ook naar het interpreteren van de data die de start-up voor Kerstmis verzamelde. Gedurende twee weken kregen de lezers van twee kranten de kans de Fibricheck-toepassing gratis uit te testen. Niet minder dan 70.000 mensen deden dat ook. De app stelde bij 1,4 procent van de gebruikers een afwijking vast, waarvoor een doorverwijzing naar een arts wenselijk was. Net als de campagne in Het Belang van Limburg van een jaar eerder, was dat opnieuw een succes. "Voor ons was het meer dan een campagne om mensen te laten kennismaken met onze app", vertelt Lieten. "Wij hebben onze capaciteit getest om een grootschalige collectie van data logistiek te kunnen opvangen. Als een multinational zoals Apple hoopt 400.000 mensen te screenen in één jaar, dan is 70.000 diagnoses in twee weken voor een kleine kmo geen slecht resultaat."

Het grote verschil met kant-en-klaarmaaltijden is dat je echt een maaltijd bereidt" Jeroen Spitaels, Mealhero

Medeoprichtster Bieke Van Gorp is deze maand aanwezig op Arab Health in Dubai. "We krijgen daar een prijs, maar de bedoeling is onze internationale actieradius uit te breiden", stelt Van Grieten. "Daarbij zien we dat ook onze externe certificatie in Groot-Brittannië, de erkenning in België en uiteraard onze FDA-goedkeuring bijdragen aan onze geloofwaardigheid."

2. Shape boven 4 miljoen dollar

Alexandre Wayenberg van Shapescale heeft tot zijn grote opluchting eindelijk zijn eerste grote kapitaalronde afgewerkt. "Ze is pas vorige week officieel afgerond", zegt de naar San Fransisco uitgeweken Belgische ondernemer, die er aan een intelligente weegschaal en een bodyscanner werkt. "De juridische afhandeling was ongelofelijk complex, omdat wij eerder al crowdfunding hadden gedaan en daardoor een speciale aandeelhoudersstructuur hadden. Door die vertraging hebben we een kleine investeerder verloren, maar we zitten nu al boven 4 miljoen dollar en er kunnen nog businessangels bij komen. Dat moet ons voldoende budget geven om de verdere productontwikkeling en de uitbreiding van het team te financieren. Op zeer korte termijn moeten er al zeker tien ontwikkelaars en ingenieurs bij komen. Daarom we hebben geïnvesteerd in een goede interne headhunter. Ze heeft al onder meer teams helpen uit te bouwen bij groeibedrijven zoals Github en het gaat nu merkbaar sneller om mensen te screenen en goede kandidaten te vinden. In 2019 willen we een eerste productie doen van 10.000 exemplaren. We hebben stilaan een prototype dat volledig klaar is voor massaproductie."

3. Qover wil vestiging in Parijs

Het telefoontje van Jean-Charles Velge, de medeoprichter van Qover, komt uit Parijs. Velge brengt het gros van zijn tijd in de Franse hoofdstad door. Op zoek naar een locatie en naar mensen, want Qover gaat een vestiging in Parijs openen. "We hebben vorig jaar gezegd dat we de internationalisering wilden versnellen, et voilà, daar zijn we nu mee bezig", vertelt hij.

Qover wil een aantal kantoren in Europa openen, die fungeren als kleine verkooporganisaties voor de verzekeringsstart-up. Dat Parijs als eerste aan de beurt komt, is een bewuste keuze, zegt Velge: "We hebben er al behoorlijk wat klanten en er zijn in Frankrijk heel wat digitale platformen en communities actief."

Velge beklemtoont dat Qover met een duidelijke focus naar de Franse markt trekt: "We focussen op een aantal producten en op potentiële klanten die geloven in de digitale economie. We denken dat we sneller tot nieuwe contracten komen omdat die mensen onze taal spreken en de toegevoegde waarde van technologie inzien."

Velge wijst erop dat de Fransen bovengemiddeld gebruikmaken van diensten uit de deeleconomie, waardoor heel wat freelancers in die sector actief zijn. En dat houdt mogelijkheden in voor Qover: "Ons contract met Deliveroo heeft ons geleerd dat bedrijven uit de nieuwe economie onze verzekeringsproducten als een middel zien om hun medewerkers of gebruikers aan hen te binden, en daarom vragende partij zijn."

Er waren de voorbije maanden ook gesprekken met klassieke spelers uit de verzekeringsbranche, maar het duurt heel lang voor zij een beslissing nemen, zegt Velge: "Die cyclus willen we verkorten door meer te focussen op nieuwe spelers met een digitale strategie." In Spanje wist Qover zo'n klant binnen te halen. IPF Creditea, een onlineverkoper van consumentenkrediet, zal een ongevallenverzekering van Qover aanbieden.

4. Slimme stoomkokers van Mealhero

Wat in 2017 begon met een crowdfundingactie om te testen of het idee levensvatbaar was, is uitgegroeid tot een start-up in de voedingssector die onderdak vond bij de prestigieuze accelerator imec.istart. Het product van Mealhero bestaat uit drie delen. Een met het internet verbonden slimme stoomkoker, zodat koken makkelijk wordt. De diepgevroren verse ingrediënten krijg je via een pakjesleverancier thuis geleverd, zodat je niet naar de winkel hoeft. En er hoort ook een app bij, zodat je niet meer naar recepten hoeft te zoeken.

Mealhero begeeft zich met zijn product op een drukbezette markt waar ook de leveranciers van maaltijdboxen en kant-en-klaarmaaltijden actief zijn, maar zegt nog een stap verder te gaan in gebruiksgemak. "We doen alles behalve het koken", zegt medeoprichter Jeroen Spitaels. "De groenten, pasta of rijst worden in porties voorgesneden en verpakt per persoon, zodat de klant er geen werk mee heeft. Het grote verschil met kant-en-klaarmaaltijden is dat je echt een maaltijd bereidt."

Net als het product is ook het team drieledig. Mealhero, voor het eerst te gast in dit dagboek, werd twee jaar geleden opgericht door Steven Debaere (software), Anton Claeys (hardware) en Jeroen Spitaels (voeding en businessontwikkeling). "Vanaf oktober begonnen we de vierhonderd slimme stomers te leveren, die via de crowdfundingactie werden besteld", zegt Jeroen Spitaels. "Die crowdfunding leverde 80.000 euro op. Ondertussen haalden we nog 900.000 euro op, waarvan een derde via een lening, een derde via subsidies en een derde via een businessangel (Jean-Marie Vliegen, nvdr) van BAN Vlaanderen. Ondertussen zijn er 500 tot 600 stoomkokers geleverd."

Nadat de start-up eerst onderdak had gevonden bij de accelerator Start it@KBC, verhuisde hij naar zijn eigen stek in Erpe-Mere. Daar worden de stoomkokers geproduceerd. Het is voor Mealhero nu vooral een kwestie van de toename van de vraag af te stemmen op de productiecapaciteit.