1. CASHFORCE is tevreden over de conversiegraad

Cashforce tekende vorige maand present op het jaarlijkse gala van de Dutch Association of Corporate Treasurers (DACT) in de omgeving van Amsterdam. "Een uitgelezen plaats om contacten te leggen met potentiële klanten in Nederland", zegt zaakvoerder Nicolas Christiaen. "We hadden een mooi ingerichte stand op de beurs en dat heeft ons enkele interessante contacten opgeleverd. We merken dat cashflow forecasting steeds meer kasbeheerders bezighoudt."
...

Cashforce tekende vorige maand present op het jaarlijkse gala van de Dutch Association of Corporate Treasurers (DACT) in de omgeving van Amsterdam. "Een uitgelezen plaats om contacten te leggen met potentiële klanten in Nederland", zegt zaakvoerder Nicolas Christiaen. "We hadden een mooi ingerichte stand op de beurs en dat heeft ons enkele interessante contacten opgeleverd. We merken dat cashflow forecasting steeds meer kasbeheerders bezighoudt." Cashforce biedt via zijn softwareplatform ondernemingen inzicht in hun werkkapitaal en in de actuele en toekomstige kasstromen. Commerciële groei staat hoog op de agenda. De opvolging van potentiële klanten is evenwel een intensief proces. "We staan op het punt een drietal klantendeals af te sluiten", zegt Christiaen. "Maar de eerste contacten dateren al van de eerste helft van dit jaar." "De klant heeft tijd nodig om een beslissing te nemen", vertelt Christiaen. "De omvang van de bedrijven waarop we focussen maakt het verkoopproces complex. Bovendien willen we zelf goed uitzoeken of we wel een oplossing kunnen bieden. Eerst moeten we er zelf van overtuigd zijn dat de klant besparingen, in tijd én cash, kan realiseren." Met elke potentiële klant voert Cashforce een zogenoemd 'kwalificatiegesprek', om zeker te zijn dat de start-up iets kan betekenen. Daarna volgt een 'dieptegesprek', waarmee de klantbehoeften nauwkeurig in beeld worden gebracht en gepeild wordt of er een businesscase in zit. "We focussen steevast op cash- en tijdsbesparingen, maar waar die te halen zijn, hangt af van de industrietak en van de situatie van elk bedrijf", aldus Christiaen. Ondanks het intensieve verkoopproces is hij tevreden over de conversiegraad: "We hebben nu een 25-tal klanten, en door de contacten die we dit najaar gegenereerd hebben, zit er flink wat in de pijplijn." Intussen blijft Cashforce ook zijn product ontwikkelen. "We hebben meer geavanceerde functionaliteiten aan het platform toegevoegd", vertelt Christiaen. "Zo kunnen bedrijven nu een beroep doen op het Cashforce-programma om hun huidige en toekomstige blootstelling aan rente- of valutarisico's te berekenen." De Amerikaanse ambities van Icometrix worden concreet. Het Leuvense bedrijfje - dat software ontwikkelt voor de analyse van MRI-hersenscans - staat dicht bij de ondertekening van vier grote contracten in de VS. "Als het lukt, dan kleurt het grootste deel van onze omzet Amerikaans", zegt medeoprichter Wim Van Hecke. De reden waarom Icometrix zich focust op het verre Amerika is simpel: er gelden geen beperkingen op de plaatsing van MRI-scanners. Het land kent zelfs ketens van centra voor medische beeldvorming, iets wat bij ons ondenkbaar is. "Twee van de vier Amerikaanse partijen waarmee we onderhandelen, zijn ketens met enkele honderden MRI-centra over de hele VS", zegt Van Hecke. "Een derde partij is goed voor de helft van de MRI-centra in de staat Massachusetts. De vierde is een groot ziekenhuis in New York." De Amerikaanse marktstructuur helpt dus aardig mee. Een handjevol contracten geeft Icometrix meteen een grote voetafdruk. De VS hebben nog een tweede voordeel voor Icometrix. "Onze analyses van de hersenscans worden terugbetaald door de Amerikaanse ziekteverzekering", zegt Van Hecke. "België staat zo ver nog niet. Hier neemt het ziekenhuis de kosten van de analyse op zich." Om de Amerikaanse groei in goede banen te leiden, heeft Icometrix een vestiging in Boston, met drie medewerkers. "Daar komen volgend jaar nog enkele mensen bij", zegt Van Hecke. "Uiteraard hou ik voortdurend contact met hen, en reis ik vaak naar de VS. Maar we geven hen veel autonomie. Ze bepalen grotendeels zelf de omzetdoelstellingen voor de Amerikaanse markt. Want zij zitten er het dichtste op. Maar dat er stevige groeicijfers op tafel moeten komen, is vanzelfsprekend. Ik hou de pijplijn goed in de gaten." Het jonge Antwerpse bedrijf Taglayer, dat software maakt waarmee bedrijven hun websites kunnen aanpassen aan de interesses van klanten, doet een nieuwe stap op weg naar zijn eerste klant. Vanaf 20 december test een crowdfundplatform twee à drie maanden de software van Taglayer. "Sinds deze week proberen ook zo'n 25 start-ups ons systeem", zegt medeoprichter Willem Drijver. Die bedrijfjes vond Taglayer vooral in het netwerk van de incubator Start it @kbc, waar de ICT-starter ook deel van uitmaakt. Naast het personaliseren van websites, kunnen bedrijven de software van Taglayer gebruiken voor gegevensanalyse. Omdat Taglayer hiervoor belangstelling zag in de bedrijvenmarkt, voegde het nieuwe software toe aan zijn product. Bedrijven kunnen nu ook zien welke bedrijven hun website vaak hebben bezocht en dus interesse hebben in het product. Taglayer zet zich in de markt als een bedrijf dat personalisering en gegevensanalyse koppelt aan privacy, maar brengt die nieuwe software de anonimiteit niet in het gedrang? "Neen", zegt Willem Drijver. "We geven enkel de naam van het bedrijf door, maar je kunt nooit terugverwijzen naar de persoon van dat bedrijf die de site bezocht." Tijdens de kerstperiode wil Taglayer zijn team van acht mensen uitbreiden met nieuwe softwareontwikkelaars en nieuwe afspraken maken op zoek naar potentiële klanten. De Leuvense appbeveiliger GuardSquare had zich begin dit jaar een ambitieus doel gesteld. Het wilde voor 3,2 miljoen euro contracten binnenhalen in 2016. "In het begin dacht ik nooit dat we dat zouden halen, maar ondertussen zijn we aan het aftellen. Het kan elk moment gebeuren", zegt CEO Heidi Rakels. Wanneer u dit leest, heeft GuardSquare zijn doelstelling voor het jaar wellicht al bereikt. "Als we ons doel 's ochtends halen, dan hebben we afgesproken dat we vanaf twee uur feesten met het bedrijf." Om de snelle groei aan te kunnen, nam GuardSquare de afgelopen weken enkele nieuwe krachten in dienst. "We zullen vanaf januari met 27 mensen zijn. Er staan nog vacatures open, maar de grootste nood is gelenigd", zegt Heidi Rakels. "We kunnen ons nu concentreren op de opleiding van de nieuwe mensen." Goed personeel vinden was een rem op het snelgroeiende bedrijf, maar ook de bekendheid van zijn product opvijzelen is een hefboom om snel vooruit te gaan. Daaraan heeft GuardSquare de afgelopen weken hard gewerkt. Toen medeoprichter en CTO Eric Lafortune ging spreken op een buitenlandse conferentie, merkte hij nog maar eens hoe bekend ProGuard is. Uit dat gratis softwareproduct groeide het hele bedrijf, maar de vele softwareontwikkelaars die ProGuard gebruiken vonden niet vlot genoeg de weg naar de twee betalende producten die GuardSquare ontwierp om mobiele applicicaties voor Android- en iOS-toestellen te beveiligen tegen virussen. De nieuwe website moet ervoor zorgen dat ProGuard-gebruikers sneller de weg vinden naar de andere software. Ook de inspanningen van verkoopdirecteur Roel Caers in digitale marketing moeten daartoe bijdragen. Patrick Claerhout, Benny Debruyne & Jozef Vangelder"We tellen af naar ons doel van 3,2 miljoen euro aan contracten in 2016. Het kan elk moment gebeuren" Heidi Rakels, GuardSquare