1. GUARDSQUARE sluit twee grote contracten af in Azië

Het Leuvense Guardsquare, dat software verkoopt om mobiele apps te beveiligen, opende vorige maand een kantoor in San Francisco en heeft daar nu vier mensen in dienst. "Een klein vierde van onze omzet kwam uit de VS", zegt CEO Heidi Rakels. "Veel van de Amerikaanse klanten zitten in San Francisco. Het is veel beter dat we mensen ter plaatse hebben om hen technische en commerciële ondersteuning te bieden."
...

Het Leuvense Guardsquare, dat software verkoopt om mobiele apps te beveiligen, opende vorige maand een kantoor in San Francisco en heeft daar nu vier mensen in dienst. "Een klein vierde van onze omzet kwam uit de VS", zegt CEO Heidi Rakels. "Veel van de Amerikaanse klanten zitten in San Francisco. Het is veel beter dat we mensen ter plaatse hebben om hen technische en commerciële ondersteuning te bieden." Ook in Leuven kwamen twee nieuwe mensen in dienst. Dat wil zeggen dat het in 2014 opgerichte bedrijf zijn aantal openstaande vacatures terugbracht tot 12 en zijn personeelsaantal optrok tot 26. Het hoofdkantoor in het Innovatie- en Incubatiecentrum KU Leuven was al langer te klein geworden. "We hebben tijdens het Allerheiligenweekend hard gewerkt aan de verhuis", zegt Rakels. "We zitten nu in een modern gebouw van het architectenbureau Jaspers-Eyers aan de Tervuursepoort. Met 650 vierkante meter is het op de groei gekocht. We zitten hier voor een tijdje goed." Plaats is er genoeg, nu nog meer personeel zoeken. "Ons grootste probleem is eigenlijk dat we te weinig mensen vinden. Je kunt wel plannen maken, maar je moet ook de mensen hebben om ze uit te voeren." De verkoop blijft vlot lopen. "We hebben net twee grote contracten afgesloten in Azië: een in Japan en een in China. Het gaat om heel grote bedrijven en contracten van meer dan 200.000 euro per jaar. Azië is wellicht nog een grotere markt voor ons dan de VS." Guardsquare ligt zo mooi op schema om zijn omzetdoel voor dit jaar van 2 miljoen euro te halen. Het voert ook zijn marketinginspanningen op. Guardsquare lanceert deze week zijn nieuwe website, organiseert meer gratis onlineseminars en wil de voet tussen de deur bij veel softwareontwikkelaars beter verzilveren. "Iedereen die een app van Android downloadt, heeft gratis software van ons ter beschikking dankzij een opensourceproject. Meer dan een miljoen ontwikkelaars maken er gebruik van." Guardsquare kreeg ook een opsteker van Deloitte. De consultant bekroonde het bedrijf tot 'Rising Star 2016'. Een mentor van Deloitte staat Guardsquare nu bij in zijn groei. De voorbije maanden stonden bij Cashforce vooral in het teken van de commerciële uitbouw van de activiteiten. Het bedrijf dat via zijn softwareplatform ondernemingen inzicht biedt in hun werkkapitaal, cashmanagement en cashflowforecasting, spant zich in om zijn naambekendheid te vergroten en contacten te leggen met potentiële klanten. De strategie is contentmanagement. Cashforce-vennoot Kathleen Granjé, zelf een oud-financieel directeur, sprak als gastdocent aan de Vlerick Business School over de modaliteiten van cashflowforecasting op de European Treasury Summit in Londen. Sinds kort schrijft ze maandelijks een artikel voor het onlinekennisplatform CTM File. Dat wordt geconsulteerd door enkele duizenden CFO's en treasurers. "Zo zetten wij onze kennis in de verf", zegt zaakvoerder Nicolas Christiaen. Christiaen trok naar de beurs EuroFinance in Wenen. Daar verzamelen jaarlijks zo'n 2000 bankiers en treasurers van over de hele wereld. "Een eigen stand was onbetaalbaar voor een start-up als Cashforce", vertelt Christiaen. "Bovendien moet je proberen je te onderscheiden. We hebben ons goed voorbereid en een heleboel bezoekers op voorhand gecontacteerd. Daardoor had ik plots ontmoetingen met potentiële klanten van het begin tot het einde van de beurs. Daarnaast hielp onze marketingmedewerker Jonas me vanop het thuisfront: de beurs had een 'event'-berichtenapp, en die hebben we intensief gebruikt om extra afspraken te maken. Ook zonder stand op de beurs zijn we erin geslaagd tien tot vijftien goede potentiële klanten te genereren. Dat is vrij veel, maar volgend jaar gaan we toch voor een eigen stand op EuroFinance." Intussen merkt Cashforce dat de naambekendheid toeneemt: "We zijn tijdens EuroFinance uitgenodigd op de stand van KBC om kennis te maken." Ook de aandacht voor cashmanagement en werkkapitaaloplossingen zit in de lift, stelt Christiaen vast: "Het thema leeft. Er is nogal wat onzekerheid over de rente-evolutie, terwijl sommige bedrijven een echte groeispurt maken. Zij vinden steeds meer de weg naar ons." Stel, je bent de financieel directeur van een jong bedrijf, en je wil de plannen voor volgend jaar in de verf zetten. Hoe doe je dat? Michiel Roels, CFO van het Leuvense Icometrix, verkleedde zich. "Ik liet mij inspireren door de Chinese kalender", lacht Roels. "2017 wordt het jaar van de haan. Het beeld van een trotse haan zal beter bijblijven dan droge cijfers." Icometrix, dat software maakt om hersenscans te analyseren, heeft zijn doelstellingen van dit jaar nog niet helemaal binnen. Dat komt niet door gebrek aan ambitie. Het bedrijf staat te trappelen om de VS te veroveren met zijn software, maar daarvoor had het de erkenning nodig van de Amerikaanse gezondheidsautoriteit FDA. "We hadden gehoopt op een erkenning begin dit jaar", zegt Roels. "Uiteindelijk is de brief pas na de zomer in de bus gevallen, zodat we vertraging opgelopen hebben. Geen nood, het plan blijft. 2017 wordt het jaar van de doorbraak in de VS." De Amerikaanse doorbraak moet Icometrix toelaten tegen eind 2017 break-even te draaien. Zoals veel starters heeft Icometrix veel cash gestoken in de ontwikkeling van zijn product en het bewerken van de markt. In 2015 ging de operationele cashflow 400.000 euro in het rood. Maar ook dankzij de 2 miljoen euro verse middelen van eind 2015 hoeft Icometrix niet op de rempedaal te duwen. Dat zou ook erg ongelegen komen. "Alles staat klaar", zegt Roels. "We hebben een uitstekend product, een sterk team en aandeelhouders die in ons geloven. We investeren in de toekomst. We willen niet dat kosten ons nu belemmeren." Het Antwerpse Taglayer is nog maar een jaar oud, maar heeft zijn product al klaar. Het maakt software waarmee bedrijven hun websites kunnen aanpassen aan de interesses van hun klanten, terwijl die toch anoniem blijven. Het is nu volop op zoek naar afnemers. Oprichters Willem Drijver en Timothy Verhaeghe trokken daarom enkele weken geleden naar de World Publishing Expo in Wenen. Op die sectorbijeenkomst voor mediabedrijven ging Taglayer op zoek naar potentiële klanten. "We zijn geschrokken, want met de mediasector gaat het niet goed door de digitalisering en de concurrentie van Facebook en Google", zegt Willem Drijver. "Wij kunnen de media helpen door relevante informatie aan hun bezoekers te tonen, net zoals Facebook en Google dat doen." Door de lange verkoopcyclus bij grote bedrijven is de zoektocht naar het eerste contract vrij lastig, weet Willem Drijver. "Dat is niet op een maand geregeld. We richten ons nu naast de grote bedrijven op de kmo's in de e-commerce,omdat ze een kortere verkoopcyclus hebben. Wij zijn ook nog vrij diep in gesprek met een mediabedrijf in het Verenigd Koninkrijk." Het hoogtepunt van de afgelopen maand was dat Taglayer zijn personeelsaantal uitbreidde tot acht en daarom verhuisde naar een grotere stek in de Antwerpse Boerentoren, waar het bedrijf onderdeel is van de start-upgemeenschap Start it @kbc. "De teamuitbreiding is soepel verlopen. Iedereen heeft zich mooi in het team geklikt." Patrick Claerhout, Benny Debruyne & Jozef Vangelder"2017 wordt het jaar van de doorbraak in de Verenigde Staten" Michiel Roels, CFO Icometrix