De 308 is een mijlpaal in de geschiedenis van Peugeot. Begin vorig decennium ging het niet goed met de constructeur. De tweede generatie van de 308 zat in de pijplijn. Bepaalde krachten in het bedrijf wilden het over een andere boeg gooien en - in mensentaal uitgedrukt en ietwat neerbuigend tegenover het verleden van het merk - eens een écht goede auto bouwen. Het recept: de succesformule kopiëren van de wagen die al jaren de norm was in het C-segment: de Golf van Volkswagen. Kwaliteit promoveren tot de belangrijkste prioriteit, en op geen euro kijken. Peugeot zette een heerlijke auto neer in de compacte middenklasse. Het paste die nieuwe filosofie en dezelfde hang naar meer kwaliteit en rijplezier ook toe op de populaire SUV's, zoals de 3008 en de 5008. De gr...

De 308 is een mijlpaal in de geschiedenis van Peugeot. Begin vorig decennium ging het niet goed met de constructeur. De tweede generatie van de 308 zat in de pijplijn. Bepaalde krachten in het bedrijf wilden het over een andere boeg gooien en - in mensentaal uitgedrukt en ietwat neerbuigend tegenover het verleden van het merk - eens een écht goede auto bouwen. Het recept: de succesformule kopiëren van de wagen die al jaren de norm was in het C-segment: de Golf van Volkswagen. Kwaliteit promoveren tot de belangrijkste prioriteit, en op geen euro kijken. Peugeot zette een heerlijke auto neer in de compacte middenklasse. Het paste die nieuwe filosofie en dezelfde hang naar meer kwaliteit en rijplezier ook toe op de populaire SUV's, zoals de 3008 en de 5008. De grote wederopstanding van het Franse merk was een feit. Eind dit jaar komt de derde generatie van de 308 op de markt, en dus ook de breakversie, de SW, die in ons land goed is voor minstens de helft van de verkoop van het model. We konden er nu al mee rijden en kozen voor de plug-in hybride, die een elektrische autonomie van iets meer dan 55 kilometer heeft. De ingenieurs leverden puik werk af, want deze break laat zijn toch wel behoorlijke gewicht op geen enkel moment voelen: de voortrein stuurt lichtvoetig, communiceert toch voldoende met de handen en is bijtvast als de auto een strakke bocht neemt. De wisselwerking tussen de benzine- en de elektromotor is naadloos. Alleen de remmen missen enige progressiviteit: de overgang van heel even licht remmen tot ietsje harder komt te fors op je af, maar de verantwoordelijken beloofden ons dat de productieversies daar geen last meer van zullen hebben. Deze vroege test gebeurde nog niet met de definitieve versie, maar met een prototype. De ondertussen bekende i-cockpit, met het kleine stuur en de digitale tellerpartij, is grondig herwerkt. Er is niet alleen gesleuteld aan de kwaliteit van het scherm en de reactiviteit, ook de interface is aangepakt om intuïtiever aan te voelen. De ontwerpers hanteerden daarbij de stelregel dat het gebruik zo veel mogelijk moest lijken op dat van een smartphone, om de bestuurder niet te laten verdwalen in allerlei menu's - vandaag een bekend euvel in het digitale systeem van heel wat auto's.