Hoge Raad voor Diamant (1)

De Belgische Vereniging van Handelaars in Geslepen Diamant (BVGD) trok in Trends de rol van het certificatenlaboratorium en het nut van de Diamond Office in twijfel (Trends, 1 december 2005, blz. 18).
...

De Belgische Vereniging van Handelaars in Geslepen Diamant (BVGD) trok in Trends de rol van het certificatenlaboratorium en het nut van de Diamond Office in twijfel (Trends, 1 december 2005, blz. 18). Dat uitgerekend deze dienstverleningen aan de sector in vraag gesteld worden, getuigt van weinig verantwoordelijkheidszin en is tekenend voor de guerrillaoorlog waarmee sommigen de diamantsector nu al maanden in een wurggreep houden. De productie van het HRD-lab, waar kwaliteitsrapporten voor geslepen diamant worden afgeleverd, steeg met 400 % sinds 1998, terwijl de omzet ervan ging van 3 miljoen naar 12 miljoen euro. Deze certificaten ondersteunen het consumentenvertrouwen in diamant en zijn een uniek instrument om het Antwerpse vakmanschap uit te dragen in de wereld. Diamond Office is het douanekantoor waar elke zending diamanten wordt gecontroleerd. Het vormt een complex evenwicht tussen de vereisten van controle door de overheid en de snelheid van het handelsverkeer. Deze unieke structuur waarborgt fiscale stabiliteit in de sector, de belangrijkste troef die Antwerpen tegen zijn concurrenten uitspeelt. Graag wil ik reageren op het artikel 'Waarom Kinsbergen wordt gehuldigd door Indiase diamantairs'. Ere-gouverneur Kinsbergen wordt gehuldigd uit dankbaarheid voor wat hij heeft betekend voor de Indiase gemeenschap. Als Indiaas diamantair met de Belgische nationaliteit, wil ik mijn respect betonen voor deze bijzondere man. Het artikel maakt ook de vergelijking met "staalproducenten die gevraagd worden auto's te bouwen", als kritische noot over de verticale integratie tussen de diamant- en de juwelensector, en de rol de De Beers daarin speelt. De opmerking is terecht. Maar we moeten ons wel afvragen of Antwerpen wel de plaats is om staal te fabriceren. Als het antwoord daarop neen is, blijven we dan tegen alle trends gewoon verder doen of proberen we te zoeken naar nieuwe opportuniteiten? Het is uitzonderlijk pijnlijk dat de Hoge Raad voor Diamant (HRD) niet performanter voor de dag kan komen. Al geruime tijd hangt er een negatieve sfeer, die zeker geen goed uitgangspunt is om de communicatie te voeren rond een voor België zo belangrijk exportproduct als diamant. Een wereldwijde diamantsector die vandaag door tal van ingrijpende veranderingen in zijn distributie een ware revolutie doormaakt die niemand onbewogen kan laten. Allen rekenen we op een actievere ondersteuning van onze HRD. Scarlet. Scarlet koopt zijn mobilofoonminuten in Nederland bij Orange en niet bij het KPN-filiaal Telfort, zoals we schreven in Trends (8 december 2005, blz. 46). De terminatietarieven in de tabel 'Goedkope landen bellen meer' van hetzelfde artikel, zijn de meest recente tarieven van 1 juli 2005, in plaats van zoals aangegeven 1 januari 2005. Wilt u reageren op artikelen in Trends ? Mail dan uw reactie naar trends@trends.be, fax ons op het nummer 02 702 48 02 of stuur uw commentaar naar Trends Lezersbrieven, Raketstraat 50 bus 4, 1130 Brussel. Peter Meeus, Dilip Metha, Paul C.A. De Maere