Lexus RX400h

In het segment van de duurdere, hybride terreinwagens is de Lexus RX400 h een ware openbaring.

Onlangs woonden we een debat bij over de auto van de toekomst. Toen de technologie van hybride auto’s ter sprake kwam, deed minister van Leefmilieu Bruno Tobback (SP.A) heel even smalend over de Lexus RX400 h. Zo van: “Ja, dan maken ze eens een hybride auto, maar wel een zescilinder van 3,3 liter…” Fout, dus. In de lange weg die ons nog scheidt van perfect milieuschone auto’s, die zich door waterstof zullen laten aandrijven, zou de hybride technologie zwaar moeten worden gestimuleerd. Want ook voor dikke auto’s, een segment dat nu eenmaal bestaat, is dit een uitstekende overgangstechnologie. Die nog jaren soelaas kan brengen, in afwachting van waterstof, zeer zeker als er straks nog eens iemand op het idee komt om elektriciteit en diesel te combineren.

Een hybride zoals de Toyota Prius en de Lexus RX400 h combineert een klassieke verbrandingsmotor met een of meer elektrische motoren. Alleen: vraag tien mensen wat dat inhoudt, en minstens zeven denken dat je de auto ‘s avonds aan een stopcontact moet leggen. Ten onrechte. De batterij laat zich tijdens het rijden door de draaiende wielen opladen. Tijdens de deceleratie, bijvoorbeeld. En ja, je moet eerst eens met een hybride rijden om je te laten overtuigen. De angst voor het onbekende overwinnen. Dat deden we, een week lang, en we zijn overtuigd: in het segment van de duurdere terreinwagens is de Lexus RX400 h een ware openbaring. Stelt u zich voor: een op en top luxueuze terreinwagen met 272 pk die gemiddeld 8,1 liter verbruikt (wij kwamen zelf aan 9,5 liter, maar we stoeiden bijwijlen zeer wild met het gaspedaal en toerden heel weinig autoweg). Zelfs topdiesels kunnen dat niet. Lexus krijgt het voor mekaar door de V6 te laten samenwerken met twee elektrische motoren, waarvan de tweede zich heel alleen over de achterwielen ontfermt.

En moet je het ding nu echt niet aan het stopcontact leggen? Welnee. Eigenlijk merk je maar aan drie dingen dat je met een hybride rijdt. Eén: als je de auto start, dan zet je alleen de elektrische motor aan. En die hoor je niet, het blijft muisstil. Wel even wennen bij het wegrijden en parkeren, want pas als je volgas gaat, schiet de benzinemotor in gang. Twee: er is geen versnellingsbak, want de elektrische motoren zorgen voor de verhoudingen die je anders hebt door te schakelen. Gas geven is rijden, punt uit. En drie: op een kleurenscherm zie je live welke motor precies vermogen levert, en in welke mate de batterij opgeladen is.

Maar voor de rest is het gewoon rijden. Met evenveel vermogen en acceleratiekracht als andere topwagens met een V6 van 3,3 liter. O ja, je merkt het nog aan een vierde ding: aan je benzinerekening. Slotsom? Zelden zo enthousiast geweest over iets nieuws. Doen, dus.

En we zijn niet de enige die er zo over denkt: in zeven maanden tijd verkocht Lexus er al 255 in België. En dat is een pak meer dan de conventionele RX300, die het uitsluitend met benzine doet.

DASHBOARD

MOTOREN: V6 benzine, 4 kleppen per cilinder, 2 elektrische motoren.

CILINDERINHOUD EN VERMOGEN: – benzinemotor: 3311cc, 155 kW of 272 pk, max. koppel 288 Nm.

– elektrische motoren: 123 kW of 215 pk en 50 kW of 88 pk, max. koppel 333 Nm en 130 Nm.

ACCU: 288 V, nickel metaalhydrure.

TRANSMISSIE: continu.

PRESTATIES: 0 naar 100 km/u in 7,6 s – topsnelheid 200 km/u.

VERBRUIK: 8,1 l (cijfer constructeur), 9,5l testgemiddelde (met heel weinig autoweg).

MILIEU: 192 g/km CO2-uitstoot.

RICHTPRIJS: 58.130 euro.

Nieuwe technologie die meteen af is.

***

Soepel rijden, scherpe acceleraties.

***

Verbruik.

***

‘Niet echt een terreinwagen’.

_

Jo Bossuyt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content