Kyoto kwam de voorbije weken weer goed in het nieuws: de regering zal milieuvriendelijke auto's dus fiscaal stimuleren. Het klinkt als muziek in de oren, daar ergens in Eigenbrakel, in de Belgische zetel van Toyota. Die constructeur heeft zich immers met de Prius - een hybride auto, een combinatie van een klassieke benzinemotor en een elektrische krachtbron - al enige tijd op het milieuvriendelijke pad begeven.
...

Kyoto kwam de voorbije weken weer goed in het nieuws: de regering zal milieuvriendelijke auto's dus fiscaal stimuleren. Het klinkt als muziek in de oren, daar ergens in Eigenbrakel, in de Belgische zetel van Toyota. Die constructeur heeft zich immers met de Prius - een hybride auto, een combinatie van een klassieke benzinemotor en een elektrische krachtbron - al enige tijd op het milieuvriendelijke pad begeven. Er zijn natuurlijk nog wel meer constructeurs die hun vorsers op dit terrein hebben losgelaten, maar nu bijt Toyota een serieuze spits af: het waagt zich met een hybride auto in het hogere segment van de prestigieuze auto's. Een missie die het toevertrouwt aan Lexus, het hoogwaardige embleem van dezelfde familie. De Lexus RX400 h was een van de interessantere verschijningen op het recente Autosalon van Genève. De 'h' staat voor Hybrid Synergy Drive: de auto laat zich aandrijven door een van zijn twee motoren, de klassieke of de elektrische, of door een combinatie van beide. Resultaat zijn een verbruik dat vergelijkbaar is met dat van een modale gezinswagen met viercilinder en een veel geringere CO2-uitstoot. Met deze RX400 h, die mikt op de meer bemiddelde klant, stuurt Lexus een duidelijke boodschap doorheen het autolandschap. Milieuvriendelijke auto's, en zeer zeker alles wat te maken heeft met elektrische motoren, wordt door het grote publiek nog altijd beschouwd als een tuig met veel geringere prestaties dan klassieke auto's. Een slak die aamborstig achter het andere verkeer schuifelt. Dat fabeltje moet de wereld nu helemaal uit, want de 3,3l V6-benzinemotor schuift samen met zijn elektrische broer niet minder dan 270 pk onder het gaspedaal. En voldoende koppel om deze terreinwagen in amper acht seconden naar honderd per uur te sturen. Milieuvriendelijkheid hoeft dus geen rem meer te zetten op rijplezier. Eigenlijk bewees de Prius dat al, maar bij Toyota en Lexus snapten ze dat een sneller tuig nodig was om die waarheid ook over een breder publieksveld te verspreiden. Dat Lexus de RX300 als basis koos voor het allereerste hybride model van het merk, is ook al geen toeval. Deze terreinwagen is de krachtige os die de verkoopwagen van het merk trekt. Vooral in de Verenigde Staten, de key market voor Lexus, maar toevallig ook in onze contreien. Meegenomen voor Lexus België. Of hoe een auto uit het hogere marktsegment een technologie moet helpen populariseren. De Lexus RX400 h beleefde in Genève zijn Europese première, maar de tocht naar de Belgische toonzalen is nog lang. Pas begin 2005 mogen we deze milieuvriendelijke versie van de terreinwagen in ons land verwachten. En dan wordt het boeiend, want krijgen twee prangende vragen een antwoord: hoezeer is de meer bemiddelde Belg begaan met milieuvriendelijk verkeer, en ook, hoe fiscaal voordelig zal het dan zijn om voor deze technologie te gaan? Jo Bossuyt