Op 4 maart, tijdens het Autosalon van Genève, zal Lexus zijn nieuwe RX 300 voorstellen. Het gaat om een exclusieve vrijetijdsauto met een sportief en dynamisch imago.
...

Op 4 maart, tijdens het Autosalon van Genève, zal Lexus zijn nieuwe RX 300 voorstellen. Het gaat om een exclusieve vrijetijdsauto met een sportief en dynamisch imago. Wie de RX 300 voor het eerst ziet, zal meteen enkele typische Lexus-designelementen herkennen: achterlichten met heldere lenzen, geprononceerde wielkasten, moderne koplampen en - natuurlijk - het typische Lexus-radiatorrooster. Wat de moderne vormgeving niét laat vermoeden, is dat deze Lexus groter is en meer ruimte biedt dan de meeste rivalen uit zijn segment. Met een buitenlengte van 4,74 meter is het model ook iets langer en breder dan zijn voorganger. Ook de wielbasis is groter geworden, en dat komt vooral het rijgedrag en het zitcomfort achterin ten goede. Grote aluminium velgen met vijf spaken en de bolle, wigvormige motorkaplijn beklemtonen dan weer het imposante en dynamische karakter van de wagen. De nieuwe RX 300 combineert in alle omstandigheden opwindende rijeigenschappen met de verfijning die je van een Lexus verwacht. Daarvoor zorgen onder meer de uitzonderlijke constructiestijfheid van de auto en de nieuwe voor- en achterophanging. Wie daaraan nog niet voldoende heeft, kan ook altijd opteren voor een luchtvering. Onder de kap van de RX 300 zit een krachtige, dwars geplaatste 3-liter V6, een motor die ook al werd gebruikt bij de voorganger maar wel werd verfijnd. Zo werd het vermogen met 3 pk opgevoerd, tot 204 pk. De nieuwkomer haalt daardoor probleemloos een topsnelheid van 200 km/u (voorheen 180 km/u), terwijl hij tegelijk zuiniger is geworden. Voor het eerst ook is een vijftrapsautomaat beschikbaar. Dat snufje maakt het rijden zonder meer aangenamer en dynamischer, vooral omdat de automaat ook sequentieel met de hand kan worden bediend. De Lexus RX 300 probeert modern design met kwaliteitsmaterialen te combineren, en slaagt daar wonderwel in. Het interieur is sportief maar ruim, robuust maar luxueus. En in de wagen steekt een uitstekend audiosysteem. Kortom: een heldere, ruime en aangename reisomgeving. Het dashboard heeft een standingvolle cool metal-omlijsting. Wie aan het scherm voor de satellietnavigatie niet voldoende heeft, kan nog altijd een parkeerhulpdisplay (optie) bestellen. Achter in de wagen is dan een televisiecamera gemonteerd, die de bestuurder bijstaat zodra die de achteruitversnelling inschakelt. In het onderste gedeelte van de middenconsole bevindt zich de schakelpook van de automaat. Dit gedeelte is bekleed met lichtgekleurde houten inlegpanelen. Het instrumentenpaneel en het dashboard ogen exclusief en zijn ergonomisch uitgewerkt zodat alle bedieningselementen makkelijk bereikbaar zijn. U had het al begrepen: op het gebied van rijcomfort, interieurruimte, actieve en passieve veiligheid is er op deze nieuwkomer werkelijk niets aan te merken.Patrick op de Beeck [{ssquf}]