Het zou een statement kunnen zijn, voor de bedrijfsleider. Een getuige van milieubewustzijn. De Lexus LS600 h is immers de eerste hybride auto in het topsegment.
...

Het zou een statement kunnen zijn, voor de bedrijfsleider. Een getuige van milieubewustzijn. De Lexus LS600 h is immers de eerste hybride auto in het topsegment. Ja, BMW rolde eerder al de 7 Hydrogen uit zijn fabriek, met een motor die drinkbare waterdamp als enige afvalstof produceert, maar die auto is nog (lang) niet te koop. Wegens geen infrastructuur klaar om te tanken. Voor de hybride oplossing van Lexus is de infrastructuur al eeuwen klaar: de auto combineert een klassieke benzinemotor met een elektrische versie. In een notendop: tijdens remmen of vertragen wordt een batterij opgeladen. Die kan dan kracht leveren aan de elektromotor. Op zijn beurt stuwt die elektromotor de auto helemaal alleen voort bij geringe snelheden. Dan valt de benzinemotor helemaal uit en hoor je niets meer, even wennen is dat. Bij gewone snelheden springt de elektromotor de benzinemotor bij. En ja, als je achter het stuur kruipt van een auto die (deels) op elektriciteit rijdt, dan wil je natuurlijk uitzoeken hoe lang hij het alleen maar op elektriciteit uitzingt. Wel, met een machine die toch in de buurt van 2300 kilo komt, kan dat wel even tegenvallen. Vooral omdat je de lat der verwachtingen te hoog legt, als je voor het eerst met zo'n hybride auto gaat rijden. Op de autoweg, met snelheden om en bij de 120, lukt dat natuurlijk niet. Maar in stadsverkeer kon de LS600 h ons toch wel verrassen. Zoals toen we de kinderen aan de school ophaalden: natuurlijk zone dertig, en daar voorbij maximaal vijftig per uur. Lukte perfect alleen maar op elektriciteit. Zelfs voorbij het marktpleintje verderop, en dan lichtjes bergaf naar huis toe, konden we dik anderhalve kilometer rijden zonder dat de benzinemotor ook maar één keer aansloeg. Laten we wel wezen: voor zo'n luxueuze machine (massagestoel als optie, audio-installatie met negentien luidsprekers Mark Levinson ...) is dat knap. Net zoals het gemiddelde verbruik: we bleven onder tien liter voor honderd kilometer zonder ons daar echt voor in te spannen, want we deden gewoon ons ding. En bezondigden ons zelfs af en toe aan een ongebreideld genieten van de tomeloze acceleratiekracht die schuilgaat in deze auto voor de topmanager, diplomaat of koning. En minder dan tien liter voor een mastodont die 455 pk sterk is, ja: dat is knap. Temeer omdat de uitstoot beperkt blijft tot 219 gram CO2 per kilometer. Daar kunnen ze bij de concurrenten in dit segment (Mercedes, Audi of BMW) vooralsnog niet aan tippen. Of hoe de milieubewuste topmanager nu ook kan bewijzen dat hij het meent? Jo Bossuyt