De SportCross kreeg een krachtige motor mee, gekoppeld aan een vijftrapsautomaat. Een combinatie waardoor de kwaliteiten van het uitstekende sportchassis optimaal tot hun recht komen. Schakelfanaten (een manuele versnellingsbak is immers niet beschikbaar) kunnen nog altijd vanop het stuur de automaat manueel bedienen.
...

De SportCross kreeg een krachtige motor mee, gekoppeld aan een vijftrapsautomaat. Een combinatie waardoor de kwaliteiten van het uitstekende sportchassis optimaal tot hun recht komen. Schakelfanaten (een manuele versnellingsbak is immers niet beschikbaar) kunnen nog altijd vanop het stuur de automaat manueel bedienen. Hoewel de Lexus SportCross qua laadcompartiment en look geen loepzuivere break is, heeft hij toch veel gemeen met sommige Europese luxebreaks. Er kunnen lange voorwerpen in worden vervoerd, aangezien de rugleuning van de voorste passagierszetel en de achterbank neerklapbaar (60/40) zijn en de laadruimte modulair aanpasbaar is. Inzake koetswerkdesign kan de SportCross nog het best worden vergeleken met de Alfa 156 Sportwagon. De SportCross rijdt echter sportiever dan de Sportwagon. Dit komt vooral door de achterwielaandrijving en de krachtiger motor in de nieuwe Lexus. Qua rijgedrag scoort de SportCross uitstekend. De moderne elektronische co-piloten (ABS op vier schijfremmen, remassistentie, ESP, tractiecontrole enzovoort) behoren tot de standaarduitrusting. Door de sportophanging, de torsiestijfheid van het voertuig en het knappe acceleratievermogen rijdt de SportCross als een hogesnelheidstrein. Opvallend daarbij is dat er binnenin geen motorgebrom of parasietgeluiden te horen zijn. De standaarduitrusting van de SportCross kan zonder meer royaal worden genoemd: acht airbags, automatische airco, centrale armsteunen voor- en achteraan, aërodynamische afdichting van de wagenbodem (wat bij hoge snelheden zorgt voor een betere luchtcirculatie onderaan de auto), automatisch in- en uitschakelende xenonkoplampen, automatische ruitenwissers (regensensor), elektrisch regelbare en inklapbare verwarmde buitenspiegels, elektrische voor- en achterruitontdooiing met automatische uitschakeling, cruise control, dubbele centrale vergrendeling met afstandsbediening voor de vijf deuren, premium audio-installatie met negen luidsprekers, bagageafdekking en verborgen laadcompartiment onder de vlakke laadvloer. Wie hieraan nog niet genoeg heeft, kan altijd opteren voor lederen binnenbekleding (113.000 frank/2801 euro), een uitstekend GPS DVD-navigatiesysteem (131.710 frank/3265 euro) of een elektrisch kantelschuifdak (42.558 frank/1054 euro).Patrick op de BeeckVolgende week: de BMW R1150GS en BMW R1150RT.