De autosalons volgen elkaar behoorlijk snel op. Frankfurt, Parijs, Detroit en het tussendoortje in Brussel (voor bedrijfswagens in de brede zin) liggen nog vers in het geheugen en Genève is er al. Tot en met 13 maart krijgen de constructeurs er nog maar eens een uitstalraam voor hun nieuwe en toekomstige modellen. Zoals opgetekend bij een eerste impressie: Ford dat een vierdeursversie drievolumer (een gewone berline, zeg maar) lanceert van zijn Focus. Alfa Romeo dat de 159 laat zien, de opvolger van de heel populaire Alfa 156. Ook in h...

De autosalons volgen elkaar behoorlijk snel op. Frankfurt, Parijs, Detroit en het tussendoortje in Brussel (voor bedrijfswagens in de brede zin) liggen nog vers in het geheugen en Genève is er al. Tot en met 13 maart krijgen de constructeurs er nog maar eens een uitstalraam voor hun nieuwe en toekomstige modellen. Zoals opgetekend bij een eerste impressie: Ford dat een vierdeursversie drievolumer (een gewone berline, zeg maar) lanceert van zijn Focus. Alfa Romeo dat de 159 laat zien, de opvolger van de heel populaire Alfa 156. Ook in het oog gesprongen: Citroën dat zich na de XM, een generatie geleden, opnieuw in het topsegment waagt met de C6. Een grote, ruime luxeberline (4,91 meter lang) die ergens het midden houdt tussen berline en coupé, althans qua vormgeving. Om het vlaggenschip van het merk het nodige rijcomfort mee te geven, werd gekozen voor een verbeterde ophanging van het Hydractive 3-type, zoals de C5 er al eentje heeft. In het vooronder zal het kiezen worden tussen een drieliter V6 benzinemotor van 215 pk of een diesel van 208 pk. Hoewel, kiezen? In onze contreien is zo'n knoop inderdaad snel doorgehakt. België is een dieselland bij uitstek. Vandaar dat het (Belgische) oog van Trends in Genève op de nieuwe Lexus IS200 viel: een nieuwe generatie van het instapmodel dat eind dit jaar in de showroom verschijnt, als alles volgens plan verloopt. Voor het eerst in de geschiedenis van het merk nu ook met een dieselmotor, jawel. En dat is muziek in de oren van Lexus Belgium. Niet het minst omdat de verantwoordelijken van het merk op ieder Belgisch autosalon, en ook vaak in de showroom, telkens opnieuw moeten antwoorden: "Neen meneer, sorry, maar we hebben geen diesel in ons gamma. .." De komst van een diesel kan de verkoop van de Lexus IS in dit land (85 procent diesels op onze wegen) dan ook vermenigvuldigen met een factor twee, misschien zelfs drie. En opent deuren voor de fleetsector. De Japanners laten in ieder geval niets aan het toeval over: ze hadden bij zustermerk Toyota makkelijk een dieselmotor kunnen gaan lenen, maar de viercilinder met een inhoud van 2,2 liter is volledig nieuw ontwikkeld en helemaal van aluminium. Goed voor een vermogen van 177 pk en een koppel van 400 (!) Nm. Waarmee hij zich terecht een van de koplopers in zijn marktsegment zal kunnen noemen. Voorts stopt Lexus ook behoorlijk wat technologie in de nieuwe IS. Zoals een hifi met dertien luidsprekers die klaar zal zijn voor MP3 of WMA, dé muziekformaten van deze tijd. Maar ook tien airbags, bijvoorbeeld, Pre-Crash-Safety System, intelligente bochtenverlichting en een knop om te starten in plaats van de klassieke sleutel. Hoeft ook niet, die sleutel: de IS200 is op zich al een... sleutel. Die naar de definitieve Europese doorbraak van Lexus kan leiden. Jo Bossuyt