We weten niet zo goed wat het is. Rijdt uw dienaar liever met een berline dan met zo'n razend populaire SUV? Misschien wel, we zullen het maar toegeven. Niettemin, tijdens de hele rit, vier uren die we doorbrachten in het gezelschap van de Lexus GS 450H, bleef het idee ons bekruipen: de hybride auto is met deze versie tot wasdom gekomen. Anders verwoord: in de RX400 h, de SUV die Lexus uitkoos om eerder al zijn eerste hybride te lanceren, voelden we tijdens het rijden constant dat we met een andere auto op pad waren. Hier dus niet. Hoewel hij in het vooronder bestiale krac...

We weten niet zo goed wat het is. Rijdt uw dienaar liever met een berline dan met zo'n razend populaire SUV? Misschien wel, we zullen het maar toegeven. Niettemin, tijdens de hele rit, vier uren die we doorbrachten in het gezelschap van de Lexus GS 450H, bleef het idee ons bekruipen: de hybride auto is met deze versie tot wasdom gekomen. Anders verwoord: in de RX400 h, de SUV die Lexus uitkoos om eerder al zijn eerste hybride te lanceren, voelden we tijdens het rijden constant dat we met een andere auto op pad waren. Hier dus niet. Hoewel hij in het vooronder bestiale kracht verborgen houdt, geeft deze berline een nieuwe dimensie aan het begrip soepel en zijdezacht rijden. Heel homogeen gevoel, krijg je. Misschien is het wel de perfecte geluiddemping, die ervoor zorgt dat je de benzinemotor ook al nauwelijks hoort. Ja, dat zal het zijn: de switch van elektromotor naar V6 en omgekeerd verloopt harmonieuzer dan ooit. Niet alleen op akoestisch gebied (autorijden is ook een mentale ervaring, een goed of minder goed gevoel ...), maar ook mechanisch. Je voelt er geen snip van. Ter herhaling: een hybride auto heeft een elektrische motor die de klassieke benzinemotor bijspringt wanneer dat kan en nodig is. En neen, je hoeft de vierwieler thuis niet aan het stopcontact te hangen. De elektromotor zuigt zijn energie uit een knoest van een batterij die wordt opgeladen tijdens het remmen. En als er genoeg energie in de batterij zit, dan kan de elektromotor het heel even alleen rooien in traag stadsverkeer. Of tijdens parkeren. En verbruik je dus geen drup. In het andere uiterste, als je vol op het gas gaat staan, springt hij de benzinemotor bij. En dat zorgt voor behoorlijk wat vermogen: de V6 alleen is goed voor 296 pk, maar met de steun van de elektromotor worden dat 350 paardjes. Het bezorgt deze berline adembenemende prestaties. Zoals amper 5,9 seconden om honderd per uur te halen. Is natuurlijk ook niet nodig, maar de letterlijk stille kracht is een zegen bij voorbijsteken of situaties waarin de veiligheid vergt dat je wat gas bij zet. Alweer anders verwoord: de hybride opbouw zorgt ervoor dat je hier met een V6 van 3,5 liter de prestaties hebt van een dikke V8-benzinemotor, die een homp meer verbruikt en fiscaal ongunstiger is. Daar zit de grote meerwaarde van deze hybride berline. En is deze GS 450H dan een zuinige auto? In principe wel. Waarmee we bedoelen: als je er gedisciplineerd mee rijdt, zoals in onze hedendaagse verkeerscontext hoort. Dan kan je in de buurt van acht à negen liter blijven, wat scherp is voor een zeer luxueuze topberline met benzinemotor. Maar als je gaat pezen, dan dikt het ook snel aan: we slaagden erin om 12,7 liter te verbruiken. Tegelijk, met het rijgedrag dat we daarvoor nodig hadden, zouden we met een grotere V8 zonder twijfel veel baldadiger cijfers gehaald hebben. Andere bedenking: op autowegen grijpt de elektromotor nauwelijks in en blijven diesels uit hetzelfde segment dus voordeliger. Jo BossuytJo Bossuyt