Leverancier van experts

Marnix Janssens, CEO van HR-dienstverlener Expectra Group, stak vorig jaar het gros van zijn tijd in het samenbrengen van de diverse onderdelen van zijn bedrijf. Er moest ook een einde komen aan de interne concurrentie van de afdelingen.

Wellicht doet de naam Expectra alleen bij kenners van de uitzendmarkt en het personeelsmanagement een belletje rinkelen. Het vijf jaar oude Expectra (omzet: 35 miljoen euro) is een dochter van uitzendgroep Vedior en specialiseert zich in het detacheren en rekruteren van experts in engineering, informatica, verkoop en administratie. Eigenlijk verzamelt Expectra verschillende nichespelers die Vedior op het einde van de jaren negentig overnam. In 2001 werden ook de Vedior Jobcenters, gespecialiseerd in werving en selectie, overgeheveld naar Expectra. Zij zetten hun activiteiten voort onder de merknaam Expectra Recruitment.

“Daar zat een duidelijke strategie achter,” zegt CEO Marnix Janssens. “Zo kwam een duidelijk onderscheid tot stand: de Belgische Vedior-kantoren concentreren zich op het uitzendwerk, Expectra specialiseert zich in het detacheren en rekruteren van experts.” Toen Janssens twaalf maanden geleden aantrad als gedelegeerd bestuurder van de groep, was Expectra een kluwen van business units, die allemaal een eigen merknaam hadden. Momenteel werkt Expectra nog met zes merken, gaande van Expectra zelf, via Insel voor ingenieursprofielen tot Exselsia, waar onder meer telefonisten en receptionisten onder vallen. Janssens: “Het ging hier steevast over sterke merknamen binnen één vakgebied, die we niet zomaar konden laten vallen. Ik kreeg de opdracht om de verschillende business units te herschikken en ze te bevolken met bekwame managers. Tegelijk mocht ik niet raken aan de multibrandstrategie. Ik heb meteen duidelijk gemaakt dat de afdelingen elkaar niet voor de voeten mochten lopen. Interne concurrentie is uitgesloten. De boodschap is duidelijk overgekomen. De afdelingen hebben overigens hun marktpositie weten te bewaren, ook al werd er een stroomlijning doorgevoerd van hun activiteiten.” Het sterkste punt van de groep blijft de detachering van ingenieursprofielen. In dat segment haalt de groep een marktaandeel van 30 %, goed voor het leiderschap.

Ook de aanpak bleef overeind. Janssens: “Bedrijven krijgen bij ons de keuze tussen een tijdelijke en vaste expert. Ze kunnen de expert in eigen loondienst nemen of op de loonlijst van Expectra laten staan. Die laatste aanpak, wat neerkomt op detachering of contracting, heeft het voordeel niet echt gevoelig te zijn voor conjuncturele schokken.”

Anders is het gesteld met de algemene wervings- en selectiemarkt. Daar hebben de verschillende spelers de voorbije jaren harde noten moeten kraken. Janssens gaat er echter vanuit dat de verzwakking van de markt tot het verleden behoort. “Onze sector loopt vooruit op de conjunctuur. Wel, ik stel nu toch een blijvende verbetering vast. Die komt op tijd, want we plannen voor 2005 de lancering van een nieuwe communicatiestrategie.”

A.M.

“Onze sector loopt vooruit op de conjunctuur. Wel, ik stel nu een blijvende verbetering vast.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content