LEVEN VAN PAPIER

“Zet het op papier.” De slogan van de Izegemse drukkerij Strobbe spreekt voor zich. Strobbe, vorig jaar goed voor een omzet van 486 miljoen, is vooral bekend vanwege zijn uithangbord: De Druivelaar- scheurkalender.

Januari: de maand van de kalenders. De zogenaamde Druivelaar van drukkerij Strobbe is zowat een Vlaamse klassieker. “We kochten het concept in 1942 van een plaatselijke drukker. Het product bepaalt ons imago,” zegt vennoot Luc Strobbe. “Technologisch wordt het bedrijf evenwel door onze andere activiteiten gedomineerd.”

Strobbe steunt op drie pijlers: de sectie kalenders – met naast De Druivelaar ook bedrijfskalenders; bioscoop- en evenemententickets en kantoorpapier en kantoorbenodigdheden. Bij de bvba werken 80 technische medewerkers en 25 verkopers. Er zijn vier werkende vennoten.

Strobbe, vandaag 108 jaar oud, had initieel het kantoorpapier als core business. Het familiebedrijf – inmiddels geleid door de derde generatie – drukte voor de textiel-, de schoenen- en de borstelindustrie die toen bloeide in het Izegemse. Later breidden de activiteiten uit naar boekhouding- en kettingformulieren en naar kantoorboeken voor belastingen en BTW. Ze worden alle op de meerkleurenpersen van Strobbe gedrukt. Maar het bedrijf bereidt zich voor op de paperless society.

Luc Strobbe: “Elektronische communicatie zal papier bannen in de bedrijven, maar in home computing kan de omzet groeien. Papier blijft, maar de markt verschuift. Twintig jaar geleden waren Ford en General Motors belangrijke afnemers van voorgedrukte voorraadkaarten. Die toepassing is intussen weggevallen. Anderzijds zijn de orders voor commerciële documenten aanzienlijk vergroot en beginnen bedrijven ook de besparingswaarde van kettingformulieren te herontdekken. Factureren op lichter kettingpapier, bijvoorbeeld, kan de kosten verminderen.”

Papier is niet dood, maar lijkt wel bedreigd. “De prijzenslag is enorm,” weet Strobbe. “De sector denkt alleen in volume, ten koste van de creativiteit.”

De markt is beperkt. Kleine drukkerijen leveren in een straal van hooguit 400 kilometer. Export is verwaarloosbaar. Eén uitzondering: de markt van de tickets. “Een hoogwaardig product,” aldus Strobbe. “Klein en makkelijk te transporteren.” Strobbe heeft zich voluit op die markt gestort en levert in heel Europa, zelfs in Canada. Kinepolis Group was vijftien jaar geleden de eerste klant. Vandaag werkt Strobbe voor Gaumont, verschillende pretparken en drukte het tickets voor de tentoonstelling Parijs-Brussel. In 1998 voert het de orders voor de Memling-tentoonstelling uit. Strobbe: “Tickets zijn producten met een verregaande dienstverlening. Niet alleen de kleurendruk en de beveiliging via watermerken is belangrijk, maar ook de stand-by-formule: als er ‘s nachts tickets worden gestolen, moet de drukker onmiddellijk paraat staan om nieuwe te drukken, voorzien van speciale codes.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content