Kleine breaks zijn op de vingers van een hand te tellen. Er is de Peugeot 207 SW, speels en typisch Frans. Er is de Skoda Fabia Combi, verreweg de goedkoopste en ook nog eens met de grootste bergruimte in dit segment, maar wat hoekig en stuurs van uiterlijk. Of de Renault Clio Grandtour, die met de uitstekende 1.5 dCi turbodiesel komt. Maar daar bleef het dan ook zo een beetje bij, tot voor kort.
...

Kleine breaks zijn op de vingers van een hand te tellen. Er is de Peugeot 207 SW, speels en typisch Frans. Er is de Skoda Fabia Combi, verreweg de goedkoopste en ook nog eens met de grootste bergruimte in dit segment, maar wat hoekig en stuurs van uiterlijk. Of de Renault Clio Grandtour, die met de uitstekende 1.5 dCi turbodiesel komt. Maar daar bleef het dan ook zo een beetje bij, tot voor kort. Seat breidt de keuze nu uit met de Ibiza ST, en dat is goed getimed. Kleine breaks worden immers populairder. Omdat de crisis gemaakt heeft dat gezinnen en vooral bedrijven iets kleiner en dus goedkoper kopen. Maar ook omdat kleine breaks goedkoper en meestal ook zuiniger zijn dan kleine monovolumes. En hoewel ze tot het segment van de kleinere auto's worden gerekend, bieden ze dankzij die breakuitvoering behoorlijk wat binnenruimte. Hoewel hij niet de goedkoopste (Skoda doet beter met de Fabia Combi) en ook niet de ruimste is, blijkt het met deze ST-versie van de Seat (het Spaanse merk noemt zijn breaks 'ST') niet anders. Een nieuwkomer die wellicht een jong publiek zal weten te verleiden met zijn vloeiende lijn. Immers: breaks, dat waren vroeger auto's voor loodgieters of bakkers. Een soort bedrijfswagens dus. Maar vandaag scoren ze esthetisch, zoals de sportieve Ibiza ST bevestigt. Net zoals hij ook heel dynamisch ('sportief' rijden is politiek niet langer correct...) laat rijden, vooral dan met de 1.6 TDi van 90 of 105 pk die we testten. In rijgedrag merk je trouwens heel weinig of helemaal geen verschil met de berlineversie, wat knap is. Voor wie minder vaak lange afstanden maakt of autowegen bereidt, komt er in de loop van de herfst een nog zuinigere 1.2 TDi, die nog altijd in aanmerking komt voor een overheidspremie van 15 procent omdat hij maar 3,1 liter diesel verbruikt, goed voor 89 gram C02. Voorts noteren we dat EPS, het elektronische systeem dat bijspringt wanneer de auto dreigt te slippen, standaard is. Ook mooi is dat de wegligging zich niet laat beïnvloeden door de belading van de auto. Daarvoor zorgen speciale, oliegevulde schokdempers: de achtersteven blijft altijd bijna even hoog van de grond, veel of weinig rommel in de koffer. + Design, rijgedrag - Geen volledig vlakke laadvloer Motor: viercilinder turbodiesel, 1.6l van 90 pk of 66 kW bij 4200 opm (er is ook een versie met 105pk) Prestaties: in 12,2 seconden van 0-100 km/u, topsnelheid 178 km/u Gemiddeld verbruik (cijfer constructeur): 4,2 liter, CO2-uitstoot van 109 gr/km. Testverbruik: 5,4 liter Instapprijs: 15.290 euro Jo Bossuyt